Het is gedaan met de geringe premiestijgingen van de basisverzekering.
Afgelopen jaar ging de prijs van de gemiddelde polis met slechts 0,8 procent
omhoog, maar in januari ligt een toename van 4 procent in het verschiet. Dit
komt neer op een premiestijging van zo’n 42 euro per persoon.

De prijs van een aanvullende verzekering gaat nog verder omhoog: met gemiddeld
6 procent. Dat is opmerkelijk, aangezien hier vorig jaar ook al een forse
premieverhoging plaatsvond, van gemiddeld 7,5 procent.

Kleine verschillen

Wie op zoek gaat naar de goedkoopste basispolis zal merken dat de prijzen
dicht bij elkaar liggen. Voor het goedkoopste pakket (van AnderZorg) moet
996 euro per jaar worden neergeteld en voor het duurste (de restitutiepolis
van Univé) 1.239 euro. Het verschil bedraagt 243 euro, ofwel zo’n 20
procent. Dat lijkt veel, maar bij anderssoortige verzekeringen lopen de
percentages forser uiteen.

Ook bij aanvullende verzekeringen zijn de verschillen groter. Niet alleen
tussen de diverse aanbieders,maar ook tussen de afzonderlijke pakketten. Het
premieverschil tussen het meest karige aanvullende pakket en de meest
uitgebreide variant loopt op tot bijna 40 euro per maand. Dat is bijna 500
euro op jaarbasis: bijna de helft van de basispolis. Zo kan de aanvullende
verzekering toch hard aantikken.

Zwemlessen

Het is dan ook niet verwonderlijk dat zorgverzekeraars zich in hun
reclame-uitingen vooral richten op aanvullende verzekeringen. Zij proberen
zich hierbij te profileren met leuke extraatjes; vaak voor specifieke
doelgroepen.

Zo krijgen jongeren die de TakeCareNow!-polis van Agis afsluiten korting op
gehoorbeschermers, wintersportvakanties en bezoekjes aan The Amsterdam
Dungeon en ontvangen ze daarnaast nog elk jaar vijftig gratis condooms. De
50+ Actief Polis van de zelfde verzekeraar biedt klanten een vergoeding voor
een bovenooglidcorrectie, terwijl de gezinspolis meebetaalt aan zwemlessen
en huishoudelijke hulp na de kraamperiode.

Cliniclowns

Andere verzekeraars schermen met korting op saunabezoeken, MP3-spelers en
EHBO-cursussen. Delta Lloyd en Independer hebben de Goed Doen
zorgverzekering geïntroduceerd, waarbij geld wordt gedoneerd aan de
Cliniclowns en KiKa. En wat te denken van de Ziekenhuis Extra-verzekering
van Avéro Achmea, die je verzekert van extra comfort bij een
ziekenhuisopname, zoals een internetverbinding of een eenpersoonskamer?

Het klinkt vaak als pure verwennerij, al die extraatjes. En het lijkt ook slim
om zo’n doelgroepenpolis af te sluiten. Je krijgt immers een pakket
aangeboden dat op jouw leefsituatie is afgestemd, zodat je als student niet
hoeft mee te betalen aan vergoedingen voor borstkolven of kunstgebitten. Of
als oudere moet bijdragen aan acnébehandelingen.

Beugel

Toch is het verstandig om door die extraatjes –waarvoor je uiteraard wel
betaalt- heen te kijken. “Stel je eigen zorgwensen centraal en stem daar je
polis op af”, adviseert Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite
, die zorgverzekeringen vergelijkt. “Orthodontie bijvoorbeeld is een dure
kostenpost, die de premie van een aanvullende polis behoorlijk laat oplopen.
Als je verwacht dat je kind later een beugel nodig heeft, kan het
interessant zijn om je hiervoor te verzekeren. Maar denk je die zorg niet
nodig te hebben, dan is dat niet aantrekkelijk.”

Behalve het dekkingoverzicht is ook de hoogte van de vergoedingen van belang.
Zo keert de ene verzekeraar maximaal 1.000 euro per jaar uit voor
tandheelkundige behandelingen en de ander 1.500 euro, terwijl de premies
nagenoeg gelijk zijn.

Versobering

De dekking en uit te keren bedragen zijn niet statisch. Hordijk raadt daarom
aan de polisvoorwaarden voor 2009 en 2010 van je huidige verzekeraar goed te
vergelijken. “Sommige verzekeraars hebben hun pakket versoberd of bepaalde
vergoedingen beperkt. De Comfortpolis van Delta Lloyd bijvoorbeeld biedt nu
nog een volledige vergoeding voor orthodontie, tot een maximum van 2.500
euro. Dat wordt straks 80 procent, tot een grens van 2.250 euro. Kijk dus
goed of verzekeraars onder dezelfde vlag nog wel hetzelfde aanbieden.”

Service

Een ander vaak vergeten selectiecriterium is de service van de verzekeraar.
Worden declaraties vlot uitgekeerd? Is de klantenservice makkelijk
bereikbaar? En staan de medewerkers je vriendelijk te woord? Op de website
van KiesBeter
vind je het oordeel van klanten.

Collectief shoppen

Tot slot de collectieve verzekering. Volgens Hordijk heeft 40 procent van de
polishouders geen collectieve verzekering afgesloten, terwijl daarop wel een
substantiële korting valt te behalen.

Check daarom of er voor jou geen interessante regeling is, via een sport- of
omroepvereniging, vakbond of patiëntenorganisatie. Soms kom je zelfs in
aanmerking voor meer collectieven. Vergelijken loont dan de moeite. Grote
collectieven weten vaak een grotere korting los te peuteren en zijn dus
meestal interessanter.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl