Heineken meldde woensdag een omzet van 4,62 miljard euro over het afgelopen kwartaal. Dat was 13 procent meer dan een jaar eerder. De behaalde inkomsten lagen lager dan de 4,85 miljard euro waarop analisten hadden gerekend.

In totaal verkocht de brouwer 43,8 miljoen hectoliter bier. Heineken boekte hierbij een nettowinst van 520 miljoen euro. Daarmee lag de winst, afgezien van overnames en wisselkoerseffecten, iets meer dan 10 procent hoger dan een jaar eerder.

Sol en Dos Equis

Heineken nam in april van dit jaar de bieractiviteiten van Femsa over, waardoor het de beschikking kreeg over merken als Sol en Dos Equis. Dit voegde ruim 10 miljoen hectoliter toe aan de totale bierverkopen van het concern.

De op twee na grootste bierbrouwer ter wereld zag de verkopen vooral in opkomende markten sterk stijgen. In Azië werd ruim twee derde meer bier verkocht dan een jaar eerder, in Afrika stegen de verkopen met 12 procent. Dankzij de populaire Mexicaanse bieren van Femsa werd op het Amerikaanse continent ruim twee keer meer bier afgezet dan in het derde kwartaal van 2009.

Verkopen Europa

In Europa gingen de verkopen daarentegen omlaag. Vooral in Nederland, Groot-Brittannië, Spanje en Italië was de handel volgens Heineken door het slechte weer en het lage consumentenvertrouwen slap. In landen als Griekenland en Hongarije werd de verkoop geraakt door de forse bezuinigen die de overheden er doorvoerden.

Het bedrijfsresultaat (beia) van Heineken groeide volgens Heineken afgelopen kwartaal met ongeveer 5 procent. Het concern handhaafde de verwachting dat de nettowinst in 2010 op organische basis met minstens 10 procent groeit.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl