Opnieuw krimp bij de advertentiebestedingen in Nederland afgelopen jaar. In vijf jaar tijd verdween 900 miljoen euro uit het totale budget.

Adverteerders hebben vorig jaar opnieuw minder uitgegeven aan hun reclame in de Nederlandse media. De uitgaven aan reclame op internet namen wel toe, waardoor de krimp nog enigszins werd beperkt, zo meldde marktonderzoeksbureau Nielsen dinsdag.

De netto mediabestedingen in Nederland liepen vorig jaar met 3,5 procent terug tot 4,54 miljard euro.

Internet groeit, maar grote jongens pikken alles in

Op internet namen de uitgaven van adverteerders met 8 procent toe. De totale krimp werd daarmee aanzienlijk geremd; zonder de groei op internet was de achteruitgang van de totale bestedingen ruim twee keer zo groot geweest.

Opvallend bij de internetadvertentie is wel dat de zogenoemde ‘displaymarkt’ voor reguliere advertentieblokken steeds meer bij enkele grote internationale partijen, waaronder Google en Facebook. “Nederlandse media-exploitanten profiteerden in 2013 amper van de groeiende internetbestedingen”, aldus Nielsen.

Kranten en tijdschriften: omlaag

Vooral bij kranten en tijdschriften gingen de advertentie-inkomsten sterk omlaag. Bij dagbladen, waar de reclame-inkomsten al 7 jaar dalen, leverden de advertenties 17 procent minder op dan in 2012. Tijdschriften ontvingen 13 procent minder van adverteerders.

De uitgaven aan televisiereclame zakten met 3 procent, maar toonden in de loop van het jaar wel herstel. Radio toonde hetzelfde beeld, maar hier was de opleving in de tweede helft van het jaar genoeg voor een kleine plus in heel 2013. Dat gold ook voor reclame in de bioscoop.

De afgelopen 5 jaar zijn de mediabestedingen in totaal met 900 miljoen euro gedaald. Daarbij namen alleen de uitgaven aan internetreclame toe.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl