- Topman Mark Zuckerberg van Meta, het moederbedrijf van Facebook, pompt miljarden in de ontwikkeling van een ‘metaverse’.
- Intussen zijn beleggers massaal afgehaakt met een dramatisch waardeverlies van Meta op de beurs.
- Ondanks de 8 plagen waarmee Meta worstelt, ziet beursexpert Hendrik Oude-Nijhuis nog steeds toekomst voor het bedrijf.
- Lees ook: Ik kreeg een VR-rondleiding door een mini-metaverse en was onder de indruk, maar werd er ook misselijk van
ANALYSE – Niet iedere belegging die ik doe wordt direct of uiteindelijk een succes.
Een bedrijf waar ik al een paar jaar een positie in heb – Meta Platforms (voorheen Facebook) – is fors in waarde gekelderd. In ruim een jaar tijd daalde de beurskoers met meer dan 75 procent waarmee 775 miljard dollar aan beurswaarde in rook is opgegaan.
Wanneer ik beleggers spreek, denken zij soms dat het aantal gebruikers van de sociale netwerken van Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) flink is gedaald vanwege de opmars van TikTok. Dat is niet zo. Het aantal gebruikers groeit nog steeds, maar langzaam.
De afnemende groei is best logisch, wetende dat de helft van alle volwassenen wereldwijd dagelijks diensten van Meta gebruikt.
De inkomsten bij Meta zijn grotendeels terug te voeren op twee variabelen: het aantal gebruikers en de gemiddelde omzet per gebruiker (oftewel ARPU: average revenue per user).
Waar de ARPU jarenlang een mooie stijgende trend liet zien, is recent sprake van een daling. Dat hangt samen met zeer gunstige omstandigheden voor Meta ten tijde van de coronapandemie (waarmee nu vergeleken wordt) en met aangescherpte privacyregels bij Apple, waardoor Meta advertenties minder goed kan afstemmen.
Hoge uitgaven Meta voor de metaverse
Waar de omzet van Meta is gedaald (in het derde kwartaal van dit jaar met 4 procent) zijn de uitgaven juist fors gestegen. Hierbij gaat het met name om geld besteed aan de metaverse en zogeheten 'capital expenditures'.
De metaverse betreft een wereld in virtual reality waar social media, spellen, webwinkels en dergelijke allemaal samenkomen. Via de 'Reality Labs'-divisie van Meta is daar sinds 2019 maar liefst 37 miljard dollar aan besteed met vooralsnog slechts 5,3 miljard dollar aan omzet die daar tegenover staat.
Facebook-oprichter Mark Zuckerberg is zeer enthousiast over de toekomst van de metaverse: dat was zelfs de reden om de bedrijfsnaam te veranderen van Facebook in Meta Platforms. Beleggers daarentegen lijken het geld dat Zuckerberg besteedt aan de metaverse als pure verspilling te zien, maar zo negatief is het nu vermoedelijk ook weer niet.
Goed te weten is dat Meta met de uitgaven aan de metaverse gewoon kan stoppen, waardoor de winst gelijk een impuls zou krijgen. Die kans schatten we overigens niet hoog in vanwege het enthousiasme van Zuckerberg voor dit concept, en zeker niet op de korte termijn.
De al genoemde, fors gestegen 'capital expenditures' betreffen vooral uitgaven op het gebied van kunstmatige intelligentie. Met betere kunstmatige intelligentie moet de applicatie Reels van Meta de concurrentie met TikTok beter aankunnen. Net als op TikTok zijn via Reels heel korte video's te bekijken, waarbij het gebruik van Reels in een half jaar tijd met 50 procent is toegenomen.
Bovendien moet kunstmatige intelligentie helpen om advertenties weer beter af te stemmen, wat als gesteld vanwege het aangescherpte privacybeleid van Apple in de zijn app store lastiger is geworden.
Acht plagen van Meta
Ik onderscheid acht factoren waar Meta momenteel mee te maken heeft die een negatieve impact op de omzet en winst hebben gehad en die ervoor hebben gezorgd dat Meta-beleggers het niet meer zien zitten:
1) Het aangescherpte privacybeleid van Apple
2) De opmars van TikTok
3) Het einde van de coronapandemie
4) De sterke dollar
5) Forse uitgaven aan de metaverse
6) Forse uitgaven aan kunstmatige intelligentie
7) Kannibalisatie: opmars van Reels gaat ten koste van Facebook en Instagram (die winstgevender zijn)
8) De impact van zwakke consumentenbestedingen op de advertentie-uitgaven
Met het oog op deze perfecte storm met tegenwind uit acht richtingen is het indrukwekkend dat Meta afgelopen kwartaal een operationele marge van 20 procent wist te behalen en een winst van 4,4 miljard dollar.
Ik voorzie voor zowel Meta als voor Meta's beurskoers betere tijden, waar veel beleggers kennelijk uitgaan van blijvende tegenwind van alle kanten.
Hendrik Oude Nijhuis is medeoprichter van beleggingsfonds ValueMachinesFund en heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van ‘s werelds beste beleggers. Zijn bestseller over Warren Buffett is gratis beschikbaar. De auteur bezit aandelen Meta Platforms.