Het aantal sollicitaties dat Booking.com jaarlijks binnenkrijgt is duizelingwekkend. 400.000 stuks, om precies te zijn.

Hoe val je óóit op bij een dergelijk groot bedrijf?

We vroegen het Yvonne Agyei, de uit Californië afkomstige chief people officer van Booking.com. De wereldwijde gigant voor reserveringen van hotelkamers en andere accomodaties met het hoofdkantoor in Amsterdam.

Agyei selecteert, samen met haar 500 collega’s bij Human Resources, de talenten uit de stapels en stapels met digitale brieven.

Het spreekt bij velen tot de verbeelding: één van de 15.000 werknemers zijn die voor de internationale speler mag werken. Uitgekozen worden als één van de nieuwe teamspelers uit de honderdduizenden sollicitaties is niet alleen goed voor je ego, maar vooral ook voor je cv. Naast dat het natuurlijk een fantastisch bedrijf is om te werken, als we Agyei mogen geloven.

Haar tips om op te vallen als je solliciteert bij een populair bedrijf:


1. Pas je CV en sollicitatiebrief aan naar de functie

booking.com hq

“Pas je cv en begeleidende brief en eventueel ander materiaal aan aan de specifieke rol waar je in bent geïnteresseerd”, legt de vrouw die wereldwijd verantwoordelijk is voor de recruitment bij Booking.com uit.

Daarbij hoef je niet té bescheiden te zijn: “Wees niet bang om relevante vaardigheden en ervaringen die je mogelijk hebt opgedaan - dankzij een persoonlijke passie of hobby - te laten zien.”


2. Studeren, studeren, studeren

Booking.com-Meeting-Room-2

“Doe je huiswerk”, tipt Agyei “Besteed tijd aan het begrijpen van onze bedrijfscultuur, onze waarden en onze missie. Zorg ervoor dat je een blik hebt geworpen op onze website en onze apps.”

Of je nu bij Booking.com aan de slag wilt of niet, dit gaat waarschijnlijk bij ieder bedrijf op. “Leer zoveel mogelijk over het bedrijf voordat je solliciteert en zeker wanneer je op sollicitatiegesprek mag komen”, aldus de expert.


3. Kom met vragen

Booking.com

Als je dan toch bezig bent je te verdiepen in het bedrijf, schrijf dan meteen wat vragen op.

Agyei: “Kom met vragen over hoe we werken en waarom we - in tegenstelling tot anderen - ons focussen op bepaalde gebieden. Wees nieuwsgierig en laat ons zien dat je de tijd hebt genomen om na te denken over wat we doen en hoe jij in onze toekomstplannen en ambities past.”


4. Laat zien hoe jij je staande houdt

Booking.com

“Bij Booking.com zijn we niet alleen geïnteresseerd in hoe goed je kunt coderen of hoe fantastisch je bent in het inspireren van grote team”, vertelt Agyei, die meteen aanstipt dat dit natuurlijk óók belangrijk is - afhankelijk van de functie.

“We willen vooral ook weten hoe jij je staande houdt in een snelle, ondernemende cultuur als die we bij Booking.com hebben gebouwd”, legt Agyei uit.

“Ben je nieuwsgierig en gedreven om te experimenteren en nieuwe dingen te leren? Blink je uit in samenwerken met anderen? Hoe ga je om met falen?” Kortom: laat in het contact zien hoe jij je mannetje staat.


5. Focus je overeenkomstige waarden met het bedrijf

Booking.com

Het is volgens Agyei ongelofelijk belangrijk om een kandidaat te vinden met waarden die passen binnen de organisatie: “Zowel voor ons, als voor de mogelijk nieuwe werknemer. Wanneer ik iemand zoek voor mijn eigen team, vraag ik altijd of een collega zich bij het gesprek wil voegen.”

“Deze focust zich dan alleen op ontdekken of het écht klikt tussen de kandidaat en onze cultuur en waarden”, legt ze uit.


6. Probeer te genieten en wees eerlijk

Booking.com

En het allerbelangrijkste, volgens het hoofd recruitment van Booking.com: “Probeer van de ervaring te genieten.”

“Wees niet bang om je misstappen te delen en wat je ervan hebt geleerd. Het laat zien dat je nederig bent en het vermogen hebt om te leren en je aan te passen”, vertelt Agyei.

Een gat in je cv of een eerdere misser in je carrière is dus echt geen ramp.


7. Ga jezelf niet proberen te ‘verkopen’

Booking.com

“Als je op gesprek mag komen, denk dan niet dat je jezelf moet ‘verkopen’. Nogmaals: relax, stel vragen en wees niet bang om te laten zien wie je écht bent.”

De simpele reden? “Je aansluiten bij een bedrijf is een beetje alsof je een relatie in gaat voor de lange termijn”, grapt Agyei.

LEES OOK: 7 tekenen dat je baas van jou onder de indruk is, ook al is dat niet altijd even duidelijk