Een tablet kopen deed een paar jaar gelden iedereen. In 2010 boorde Apple een nieuwe markt aan met de iPad. Al snel volgden andere techbedrijven met hun eigen tablet. Maar na het aanvankelijke enorme succes is de verkoop van tablets al voor het vijfde jaar op rij aan het dalen.
Wereldwijd zijn er in het tweede kwartaal van 2018 zo’n 33 miljoen tablets verscheept, dat is 13,5% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De iPad zelf waar het allemaal mee begon krabbelt wel iets op. In absolute zin verkocht Apple in het tweede kwartaal van 2018 zo’n 0,9% meer dan het jaar daarvoor, maar omdat de total tabletmarkt zo snel kleiner wordt stijgt het marktaandeel van de iPad daarmee wel fors.
Maar waarom zijn tablets minder populair? Zeven redenen.
1. Veel mensen hebben al een tablet
Volgens marktonderzoeksbureau GfK heeft het merendeel van de Nederlandse huishoudens een tablet: 70 procent aan het begin van 2018. De meeste mensen voelen geen noodzaak een nieuwe aan te schaffen (zie punt 3).
2. Tablet niet noodzakelijk
In vergelijking met een smartphone heeft een tablet een belangrijk nadeel: je kunt er niet mee bellen. De noodzaak om een tablet te hebben is daarom minder groot. Waar veel mensen een nieuwe smartphone aanschaffen omdat ze nu eenmaal bereikbaar willen zijn, denken ze — zeker in moeilijke economische tijden — twee keer na voordat ze geld uitgeven aan een tablet.
3. Oude hardware voldoet nog, dus waarom een nieuwe tablet kopen?
Tablets worden voornamelijk gebruikt voor lezen, het bekijken van video's en televisie, het spelen van spelletjes en om dingen op te zoeken op internet. Dat kan nog prima met de iets verouderde modellen van een aantal jaar geleden. Het verschil tussen de nieuwe modellen die nu in de winkels liggen en tablets van twee jaar geleden is relatief klein. Waarom zou je dan een nieuwe kopen?
4. Geen subsidie op tablets
Bij het afsluiten van een mobiel abonnement, krijg je doorgaans van de provider korting op een nieuw toestel. Daardoor schaffen veel consumenten elke twee jaar bij het aflopen van hun abonnement een nieuwe smartphone aan. Bij tablets ontbreekt deze subsidiëring, waardoor consumenten honderden euro's uit moeten geven voor een nieuw exemplaar. Daartoe zijn veel mensen niet bereid, zeker niet als er thuis al een tablet op de salontafel ligt.
5. Tablet delen veel gebruikelijker
Een smartphone is een persoonlijk apparaat. Hij is gekoppeld aan jouw unieke telefoonnummer, je hebt 'm altijd bij je en hij past in je broekzak. Twee mensen zullen niet snel dezelfde smartphone delen. Dat gebeurt juist wel met een tablet. Die ligt in veel huishoudens op tafel, klaar om opgepakt te worden door wie 'm maar nodig heeft. Daarom zal het aantal tablets dat over de toonbank gaat nooit groter zijn dan het aantal smartphones. En dat vertaalt zich in afnemende vraag nu de markt verzadigt.
6. Opkomst grotere smartphones
Smartphones zijn de afgelopen jaren steeds groter geworden. Schermen van 6 inch zijn geen uitzondering meer, en daardoor is een belangrijk aankoopargument van tablets verdwenen. Waarom een aparte tablet kopen als de telefoon praktisch even groot is? Dat scheelt weer ruimte in de tas en een paar honderd euro op de bankrekening.
7. Geen vervanging voor pc
Ondanks de grote belofte zijn tablets voor taken zoals foto- en videobewerking of het werken met spreadsheets nog steeds minder geschikt dan de good old pc. Bedrijven en consumenten zien de tablet niet als volwaardig alternatief voor een desktop of laptop. Dat verkleint de potentiële markt voor tablets.