- Meer mensen zijn zich bewust van ‘groen leven’ dan ooit tevoren.
- Veel bedrijven claimen ‘duurzaam’ te zijn in hun marketinguitingen, maar de vraag is of ze dat écht zijn.
- Het kan lastig zijn om de feiten en fabels van elkaar te onderscheiden.
- Er zijn enkele vrij eenvoudige manieren die je helpen de juiste keuzes te maken voor een duurzamer leven.
‘Groen’ leven of ‘duurzame’ producten kopen is iets waar steeds meer mensen zich mee bezighouden. Zeventig procent geeft aan zich meer bewust te zijn van de impact van de mens op het milieu dan vóór de pandemie. Dat blijkt uit recent onderzoek onder drieduizend consumenten in acht landen.
Nu veel bedrijven duurzaamheidsclaims maken in hun marketinguitingen, wordt het moeilijker om door greenwashing heen te prikken en producten te kiezen die écht bij onze waarden passen.
Een duurzame toekomst voor een betere wereld is mogelijk – en iedereen kan daarin een rol spelen, zegt Fredrika Klarén. Ze is head of sustainability van het merk Polestar, dat elektrische auto’s produceert.
Ze stelt voor om het advies van het World Wide Fund for Nature [WWF] te volgen en je te richten op vijf gebieden: Je vervoer, je energievoorziening, hoe je eet, winkelt en geld investeert. “Dat is waar je de grootste impact kunt maken,” voegt ze eraan toe.
Met deze gebieden in gedachten, vind je hieronder enkele eenvoudige manieren om duurzamer te leven.
Denk na over wat je drijft
“Wanneer iemand gepassioneerd is over een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld hergebruik, klimaat of diversiteit, profiteert de rest van de wereld van zijn of haar inzet. Op die manier kunnen we allemaal onze drijfveren gebruiken om de samenleving te verbeteren,” zegt Klarén.
“Het klimaatprobleem is soms moeilijk te begrijpen, omdat we het hebben over gassen die niet zichtbaar zijn. Zie het als een berg steenkool die je gratis krijgt bij een product. Het is zo reëel en tastbaar als dat. We moeten steeds kleinere stapels maken.”
Onthoud dat je bent wat je draagt
Denk je na over hoe je duurzamer kunt leven, dan is kleding een goed startpunt. Er zijn steeds meer platforms waar je tweedehands spullen kunt kopen – en je oude outfits kunt verkopen. Het gespecialiseerde Ethical Consumer maakt koopgidsen waarin wordt uitgelegd waar je op moet letten bij het kopen van nieuwe kledingstukken. De Love Your Clothes-campagne leert je hoe je favoriete items kunt repareren of upcyclen.
Stem met je portemonnee
“Ga op zoek naar bedrijven die echt iets te zeggen hebben, die een duidelijk standpunt innemen en dat ondersteunen met concrete acties. Als dat niet kan, begin dan vragen te stellen”, zegt Klarén. Bijvoorbeeld: wat is de koolstofvoetafdruk van dit product? Hoe werkt het bedrijf aan het waarborgen van mensenrechten?
“Krijg je geen antwoorden, dan is de krachtigste manier waarop je actie kunt ondernemen geen klant te worden”, voegt ze eraan toe. “Stem met je portemonnee.”
Je kunt ook investeren in bedrijven en fondsen die prioriteit geven aan een duurzamere manier van leven. De pandemie heeft de vraag naar groen beleggen vergroot. Beleggen waarbij rekening wordt gehouden met milieu-, sociale en governance-factoren (ESG). Er zijn verschillende beleggingsfondsen die voorop lopen op het gebied van ESG.
Grijp het ‘lightbulb moment’
De meeste landen zijn voor hun energievoorziening nog steeds afhankelijk van fossiele brandstoffen, maar het goede nieuws is dat er een enorme transitie naar een groenere toekomst op gang is gekomen.
De markt voor hernieuwbare energie zal tegen 2025 naar verwachting 1,5 biljoen dollar waard zijn. Iets eenvoudigs als overschakelen op compacte fluorescerende lampen – of CFL’s – om je huis te verlichten, is een manier om energie te besparen. Volgens het WWF verbruiken ze slechts een derde van de elektriciteit van traditionele gloeilampen.
Probeer verder te kijken dan CO2-compensatie
Sommige bedrijven kiezen ervoor om hun uitstoot te compenseren door elders maatregelen te nemen, bijvoorbeeld door bomen te planten. “Het is echt misleidend om te beweren dat een product klimaatneutraal of zelfs klimaatpositief is door compensatie”, zegt Klarén. “Als we echt invloed willen hebben op het klimaat, en de manier waarop we werken willen veranderen, moeten we ons richten op reducties.” Bedrijven die van de toren schreeuwen hoe ze hun eigen uitstoot verminderen, zijn de partijen die je in de gaten wilt houden.
Kijk naar labels
Het staat nog in de kinderschoenen, maar sommige bedrijven in de voedings- en modewereld verstrekken informatie over emissies en hun toeleveringsketens via etikettering. “Meer consumenten willen bewuste keuzes maken”, zegt Klarén. Er worden stappen gezet om sommige producten klimaatneutraal te certificeren. Dit is ook een prioriteit voor Polestar, dat een duurzaamheidsverklaring voor al zijn modellen verstrekt.
“Hopelijk wordt het op een dag voor allerlei producten net zo vanzelfsprekend als een prijskaartje,” voegt ze eraan toe. Tot die tijd, kijk naar certificeringen die waarschijnlijk nuttig zijn voor het milieu, zoals Fairtrade – door de Fairtrade Foundation, Vegan – van de Vegan Society, of Organic, een accreditatie van de Soil Association.
Laat je inspireren
Bedrijven die grote klimaatdoelstellingen hebben, kunnen mensen helpen bij hun persoonlijke ambities, zegt Klarén. Polestar wil tegen 2030 een klimaatneutrale auto produceren. Een project genaamd Polestar 0. Dit baanbrekende elektrische voertuig (EV) zal niet alleen een emissieloze auto zijn, maar het bedrijf zal ook samenwerken met zijn toeleveringsketen om de CO2-uitstoot naar nul terug te brengen.
“Ook al is het een ‘moonshot’-doel, we hebben de kennis in huis: we staan voor design, technologie en denken op nieuwe manieren”, zegt Klarén.
Lees hier hoe Polestar consumenten helpt om duurzamer te leven.
Dit bericht is gemaakt door Insider Studios in samenwerking met Polestar.