Eindelijk is het zover. Het ontbrekende stukje snelweg in de A4 tussen Delft en Schiedam gaat de komende dagen open.
Vrijdagavond komt de weg richting Delft beschikbaar voor de weggebruiker, in de nacht van zondag op maandag de rijbanen in de tegenovergestelde rijrichting.
Forensen die dagelijks in de file staan op de dichtgeslibde A13 kunnen opgelucht ademhalen. De verkeersdruk op die weg zal naar verwachting fors afnemen door de opening van de parallelle verbinding door Midden-Delfland.
Het natuurlijke en landelijke karakter van dat gebied tussen Delft en Schiedam was ruim zestig jaar lang één van de belangrijkste struikelblokken voor de plannen om de A4 te verlengen. De plannen voor het stuk snelweg doken in 1953 voor het eerst op.
Nadat Schiedam er in 1965 een vergunning voor had afgegeven, wordt drie jaar later begonnen met voorbereidende werkzaamheden tussen het Kethelplein en de noordelijke grens van Schiedam en Vlaardingen. Maar daar blijft het voorlopig bij: in de jaren zeventig beginnen actiegroepen zich te roeren tegen de aanleg van de weg. Ze vrezen aantasting van het landschap en geluidsoverlast.
Werkzaamheden stilgelegd
In 1976 worden de werkzaamheden stilgelegd op last van de Tweede Kamer. Er moest onderzoek komen naar alternatieven zoals verbreding van de A13. In november 1980 stemt de Kamer dan toch in met voltooiing van de A4, op voorwaarde dat de weg landschappelijk wordt ingepast.
In 1988 stemt de Kamer in met het voorgestelde ontwerp, maar de uitvoering laat op zich wachten door procedurele en budgettaire problemen, die tot in de eerste tien jaar van deze eeuw voortduren.
Op 2 september 2010 besluiten de ministers Eurlings en Huizinga om de A4 Delft-Schiedam aan te leggen. Een jaar later tekent de Nederlandse aannemerscombinatie A4all het bouwcontract, waarna in 2012 de aanleg begint. Waterproblemen in de verdiepte deel van de rijksweg dreigden dit jaar nog roet in het eten te gooien, maar vrijdag gaat de weg dan toch open. Kosten: circa 600 miljoen euro.