Hoe lees je een meterstand uit als de meteropnemer nergens meer naar binnen mag? Het was slechts één van de talloze uitdagingen waar organisaties ten tijde van de eerste lockdown ineens tegenaan liepen. Toch lastig, als je bijvoorbeeld een hotelketen bent, met meerdere filialen. Of een ggz-instelling, met ook nog allemaal submeters.
Gelukkig was er een bedrijf in Utrecht dat snel op deze vraag kon inspelen. Zij hadden vlak daarvoor een flinke tegenslag te verwerken. Monitor X stond in februari 2020 namelijk nét klaar om de consumentenmarkt te bestormen. Hele voorraden van vernieuwende sensoren – denk bijvoorbeeld aan het monitoren van opgewekte energie door je zonnepanelen – had het in het magazijn liggen, de brochures lagen klaar, en de contracten met bol.com waren al gesloten. Maar toen kwam Covid-19. “En onze plannen konden eigenlijk meteen de prullenbak in”, vertelt Lead Strategy & Operations Mehmet Kazdal. “We zouden de sensoren nergens meer kunnen installeren.”
Gelukkig wist het bedrijf snel de aandacht te verleggen naar de b2b-markt. “Veel bedrijven zaten ook in lockdown, en we merkten dat ze vaak behoefte hadden aan uitvoering van ideeën die daarvoor op de plank waren blijven liggen.” Zoals: kunnen we slimmer onze gas, water en elektra monitoren? In het monitoringsproject werkt het bedrijf samen met Vodafone Business, die het zogeheten secure NB-IoT-netwerk aanbiedt waarmee het mogelijk is veiliger en goedkoper dan via gsm-verbindingen data door te geven.
In het monitoringsproject werkt het bedrijf, zowel in de ontwikkeling van de software als van de hardware, samen met Vodafone Business, die ook het secure NB-IoT-netwerk aanbiedt. Dankzij deze samenwerking kun je nu wel overal ter wereld je meterstanden uitlezen.
De slimme ommezwaai van focus op consumenten naar bedrijven bleek “de redding van de organisatie”, aldus Kazdal. “We hebben onze website aangepast, en het hele concept omgegooid. We konden niet naar beurzen, maar hebben de sales snel anders weten te organiseren. Dat is ook een goede methode gebleken. Voorheen kon je soms zomaar een middag kwijt zijn aan een demo. Dat hoeft nu niet meer. Je gaat nu bij wijze van spreken pas voor het eerst langs voor de handtekening.”
Snel schakelen
Monitor X is één van de vele van bedrijven die – ondanks de coronacrisis – toch flexibel en met vertrouwen naar de toekomst kijkt. Wat maakt dit soort organisaties anders? Is het een sterke overlevingsdrang of zijn er meer gemeenschappelijke kenmerken?
Het is waarschijnlijk het laatste, zo blijkt uit Future Ready-rapport van Vodafone Group. Organisaties die van zichzelf zeggen ‘zeer goed voorbereid’ te zijn op eventuele veranderingen in de toekomst en die ook verwachten dat hun winsten de komende 5 jaar ‘aanzienlijk hoger’ zullen zijn, blijken zelfs op zo’n 12 aspecten significant te verschillen van bedrijven die minder vertrouwen in hun eigen toekomstplannen laten zien. En die 12 criteria kun je weer terugbrengen tot onderstaande lijst.
6 kenmerken van ‘Future Ready’ bedrijven:
· Positief tegenover verandering
· Open voor nieuwe technologie
· Plannen actief hun technologische toekomst
· Hebben een gedetailleerde strategie.
· Houden trends bij
· Passen zich makkelijk aan
Van alle bijna 2.000 bedrijven uit de zakenwereld die Vodafone Group voor zijn onderzoek benaderde in 10 verschillende sectoren, bleek ongeveer 20 procent aan al deze 6 kenmerken te kunnen voldoen. Zij worden bestempeld als ‘Future Ready’, of ‘klaar voor de toekomst’.
Zo antwoordde 44 procent van al deze bedrijven een positief effect van Covid-19 op hun innovatie te zien, terwijl dit bij alle bedrijven gemiddeld ‘slechts’ 30 procent is. Ook opvallend: 57 procent van de bedrijven konden zich (zeer) vinden in de stelling ‘crisissen zoals deze zijn de beste tijd om te experimenteren met nieuwe manieren van werken’, tegenover slechts 43 procent van de overige bedrijven.
‘Toekomstbestendige’ bedrijven blijken ook de kracht van de consument meer te erkennen. Zo zegt 86 procent van deze bedrijven te zien dat consumenten steeds meer macht krijgen. Van de overige bedrijven was slechts 64 procent het hiermee eens.
En ook in datagebruik onderscheiden de ‘Future Ready’ bedrijven zich positief. Waar 42 procent van hen zegt op zoek te zijn naar datagedreven inzichten als manier om aan de stijgende verwachtingen van klanten te voldoen, is dit bij alle bedrijven in zijn algemeenheid ‘slechts’ 28 procent. En waar slechts 74 procent van alle bedrijven bevestigend antwoord op de stelling “Gegevens zijn essentieel om de beste commerciële beslissingen te nemen” is dit bij ‘Future Ready’ bedrijven maar liefst 88 procent.
Betekent dit dan slecht nieuws voor die overige 80 procent van alle bedrijven? Nou, nee. Want het goede nieuws, zo stelt het onderzoeksrapport: “Elk bedrijf kan leren toekomstbestendig te zijn, met de juiste mentaliteit en gedrag.” Met andere woorden: ‘Future Ready’ zijn is een keuze. Als je maar weet waarop te letten.
Flex als succesfactor
Zoals dus bij Monitor X. Covid-19 heeft bijvoorbeeld wel voor ‘wat vertraging’ geleid, erkent Kazdal. “De uitrol naar consumenten, en daarna naar andere landen, dat zat er even niet in. Maar het idee is nog steeds volgend jaar het product ook in andere landen aan te bieden. Alhoewel er wel één ding is dat we hebben geleerd vorig jaar. We moeten vooral goed kunnen anticiperen op de situatie waarin we zitten, en snel schakelen. Zaken op de korte termijn plannen en flexibel zijn. Dat is volgens mij dé succesfactor voor de komende jaren.”
Als verbinder van flexibel werkend Nederland staat Vodafone Business voor je klaar. Om je team met elkaar in verbinding te brengen, je beloftes aan klanten na te komen en de kansen van morgen volledig te kunnen omarmen. Meer weten over wat Vodafone Business voor jouw organisatie kan betekenen? Kijk hier.