Mark Rutte krijgt na zes jaar premierschap nog niet echt een kiezersbonus in de peilingen, hoewel veel economische indicatoren op groen staan.
Hoewel de VVD-premier Nederland door een extreem zware crisisperiode loodste, blijft de ‘hervormingsbonus’ vooralsnog uit voor het kabinet Rutte II.
Eén van de redenen is dat veel Nederlanders de pijn van hervormingen en bezuinigingen flink in de portemonnee hebben gevoeld. Ook op een typisch VVD-onderwerp als de auto.
Hieronder een grafiek van de stijging van de accijns op benzine en de zogenoemde COVA-heffing, waarmee de kosten voor het aanhouden van strategische olievoorraden worden gedekt.
Sinds 2010, toen het kabinet Rutte 1 aantrad is, de heffing op benzine elke jaar gestegen – al was de stijging in het pre-verkiezingsjaar 2016 miniem.
Maar over zes jaar Mark Rutte gerekend betalen automobilisten bijna 8 procent meer accijns en COVA-heffing per liter getankte benzine.