Een eigen bedrijf beginnen betekent onvermijdelijk: fouten maken. Maar er zijn ook missers die je met een beetje goede wil kunt vermijden.
Risico’s nemen en fouten maken horen bij het ondernemerschap. Toch is het niet nodig dat starters telkens opnieuw het wiel uitvinden. Zakenkrant The Wall Street Journal ging te rade bij ervaren ondernemers en tekende vijf veel voorkomende beginnersfouten op. Dit zijn de lessen.
1)Vergeet je partner (niet)
Je bent enthousiast bezig met het bouwen aan je nieuwe bedrijf, veel op reis en vol van alle interessante ontmoetingen. Als je partner niet deelt in de ervaringen die je als starter energie geven, kan dat makkelijk leiden tot spanningen in de relatie, zo merkte een Amerikaanse bouwondernemer. Zijn tip: zorg dat je partner ook lol heeft, als jij je bedrijf opzet.
2)Overvoer je klanten (niet)
Als jonge, beginnende dienstverlener is de verleiding groot om te willen laten zien wat je allemaal in huis hebt, met veel aandacht voor details. Maar dat is niet per se datgene waar klanten behoefte aan hebben, merkte een adviseur voor digitale marketing toen hij begon. Zijn klanten waren geen types met zeeën van tijd. Kort en bondig advies waarmee de klant tijd uitspaarde, bleek het meest waardevol.
3)Doe (niet) alles op een koopje
Zuinig zijn met uitgaven is voor elke ondernemer van belang. Maar soms is goedkoop wel degelijk duurkoop. Een restauranthouder dacht slim te zijn door zelf bij de eerste inrichting van de zaak veel klussen te doen en goedkoop servies in te slaan. Vervolgens bleek dat zelf aangebrachte planken het begaven en borden een wel erg korte levensduur hadden. Conclusie: investeren in een beetje degelijkheid kan geen kwaad.
4)Val personeel (niet) lastig met micro-management
Niet te veel internetten en zuinig zijn met kantoorspullen. De eigenaar van een keten van voetbehandelingscentra lette aanvankelijk scherp op kleine dingen bij het aansturen van zijn personeel. Maar dat bleek niet goed uit te pakken voor de prestaties en de sfeer. Dus ging hij meer focussen op hoofdzaken, zoals klanttevredenheid. Met een betere omzet en meer tevreden werknemers als gevolg.
5)Vertrouw (niet) blind op tips van anderen
De oprichter van een opvangketen was bij de start afgegaan op een tip van een grote aannemer bij het inhuren van een eigen aannemer voor de inrichting van het eerste opvangcentrum. Zonder extra checks te doen. Dat bleek een kostbare fout, want de aannemer die ze inhuurde leverde slecht werk en gaf er halverwege de verbouwperiode de brui aan. Extra kosten en vertraging zorgden voor een moeizame start.
6)Laat het binnenhalen van nieuwe opdrachten (niet) sloffen
Als je je eerste opdrachten binnen hebt als starter, is de neiging groot om te focussen op het zo goed mogelijk presteren voor bestaande klanten. Dat is belangrijk, maar vergeet niet om alvast weer vooruit te kijken, ontdekte een softwarestartup. Als je niet permanent bezig blijft met acquisitie, dreigt het gevaar dat je na het afronden van een mooie opdracht zonder nieuw werk zit.
Lees ook
Ondernemen: minder starters en vertrouwen daalt
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl