Na lang wikken en wegen eindelijk besloten om die webshop te starten, met je bedrijf online te gaan, jouw unieke diensten via internet aan te bieden? Heel goed!
Een eigen website betekent immers wereldwijde zichtbaarheid en (meer) kansen op nieuw werk. Maar hoe ga je je bedrijf op internet noemen? En hoe moet het dan verder?
Zes zaken die van belang zijn bij het kiezen van een (goede) domeinnaam.
1. Wat kenmerkt een goede domeinnaam?
Je domeinnaam is de naam van je winkel, je bedrijf, de dienstverlening die je online aanbiedt. Je laat ermee zien wie je bent en wat je doet. Dus: it better be good!
Om te beginnen zijn er een aantal harde eisen. Zo mag de naam niet ‘in strijd zijn met de openbare orde of de goede zeden’, en mogen in de naam alleen letters, cijfers en een liggend streepje voorkomen.
En verder? In het algemeen kun je zeggen: een sterke domeinnaam is kort, eenduidig, gemakkelijk te onthouden en goed uit te spreken. Grappige namen – uitzonderingen daargelaten – zijn niet aan te raden.
Kies een naam die niet ‘over datum’ kan raken. Dus niet: fietsaanbiedingen-voorjaar2018.nl. En mocht je overwegen ook de radio te gebruiken als advertentiemedium: het is niet handig als je moet uitleggen hoe je de naam van je site spelt (‘met een Q en dubbel s’).
2. Welke extensie moet je kiezen?
In Nederland wordt er – begrijpelijk – vooral gekozen voor de .nl-extensie. Liefst 75 procent van alle Nederlandse domeinnamen eindigt op .nl. Zo’n extensie is handig in Nederland en wordt door bezoekers bovendien als betrouwbaarder ervaren dan een extensie als .biz.
Wie veel actief is in het buitenland, kan het beste ook .com vastleggen. Plus de extensies voor de landen waar je aanwezig wilt zijn, zoals .be voor België en .uk voor Engeland.
3. Wat moet je doen als een ander je naam al geclaimd heeft?
Er zijn al meer dan 5,8 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd, dus de kans is groot dat jouw naam al vergeven is. Dat kun je checken bij Stichting Internet Domeinregistratie Nederland(SIDN), die officieel het .nl-domein van internet beheert, of een hostingprovider (waar je je domeinnaam vastlegt – komt zo).
Is de domeinnaam bezet, dan krijg je direct suggesties van namen die beschikbaar zijn. Je zult dan op zoek moeten naar een alternatief. Je kunt ook op de site van de SIDN kijken wie de domeinnaam in beheer heeft. Misschien is de huidige eigenaar bereid tot verkoop.
Daarnaast zijn er bedrijven die handelen in domeinnamen, zoals Sedo, dat 18 miljoen domeinnamen in zijn database heeft. Het kopen van een bestaande domeinnaam kost gemiddeld iets meer dan 1.500 euro voor een .nl-domein en bijna 2.000 euro voor een .com-naam.
4. Prima, je hebt je unieke domeinnaam. En nu?
Nu is het zaak je naam te registreren en zo vast te laten leggen. Dat kan de provider doen, waar je de naam aanvraagt. Die zal dat doen bij SIDN. Voor het registreren rekenen providers – natuurlijk – kosten. Dat verschilt per provider. Je betaalt ook jaarlijks een bedrag om je domeinnaam geregistreerd te houden.
5. Mag je een domeinnaam houden als je hem niet gebruikt?
Misschien wil je vast de naam van je bedrijf registreren, maar er nog niet mee aan het werk. Dat kan. Je sluit een overeenkomst met een provider om je domeinnaam te registreren. En die mag je zo vaak verlengen als je maar wilt. Dat kost natuurlijk wel geld; gemiddeld tussen de 10 en 20 euro per jaar, inclusief de hosting van de website.
6. Hoe kun je vergelijkbare namen van je domeinnaam afdekken?
Het is mogelijk om domeinnamen die erg lijken op jouw merknaam zelf al vast te leggen. Dat voortkomt mogelijke concurrentie en beperkt bovendien het gevaar op phishing. Criminelen registreren vaak een naam die maar één letter of cijfer afwijkt van het origineel en proberen zo geld te verdienen.
Je kunt daarnaast een abonnement nemen op de domeinnaambewakingsservice van SIDN. Dan krijg je een seintje op het moment dat er een domeinnaam geregistreerd wordt die sterk op die van jou lijkt. Waar bijvoorbeeld de letter o is vervangen door een 0 (nul). Je kunt dan in actie komen voor criminelen met je nepnaam aan de slag gaan.
Dit is het derde artikel in een reeks van De Maand van Juridisch advies. De maand van Juridisch advies wordt mogelijk gemaakt door HelloLaw. Wij zijn er voor jouw onderneming met snel, praktisch en begrijpelijk juridisch advies.