Bereid je je voor op een sollicitatiegesprek? Vraag jezelf dan ook eens af wat je zou doen als zombies de wereld veroveren.

Soms willen bedrijven namelijk weleens gekke vragen stellen tijdens sollicitatiegesprekken, om te testen of je buiten de gebaande paden kunt denken: outside the box.

Het is dan ook niet verrassend dat sommige zeer succesvolle managers zo nu en dan een vreemde vraag stellen aan hun sollicitanten. Business Insider selecteerde 5 opvallende voorbeelden.


Op een schaal van 1 tot 10, hoe gek ben je?

Een van de kernwaarden van Zappos, een webwinkel voor schoenen, is “plezier en een beetje gekkigheid uitstralen”, zegt Tony Hsieh, topman van Zappos tegen Business Insider.

Om er zeker van te zijn dat de mensen die hij aanneemt bij het bedrijf passen, stelt hij altijd de vraag: "Op een schaal van één tot tien, hoe gek ben je?"

Het gaat Hsieh helemaal niet om het cijfer, meer om hoe de mensen de vraag beantwoorden. "Maar... als je jezelf een 1 geeft, ben je waarschijnlijk iets te keurig om bij ons te werken", antwoordt Hsieh. "Geef je jezelf een tien, dan ben je misschien iets te ver verwijderd van de realiteit voor ons."

Een andere vraag die Zappos doorgaans stelt: "Op een schaal van 1 tot 10, hoe gelukkig ben je?"

Ook hier is het cijfer niet echt van belang, maar als je jezelf een 1 geeft, heb je vermoedelijk geen flauw benul hoe het kan dat pech jou overkomt (en geef je anderen vaak de schuld). Ben je een 10, dan heb je vermoedelijk ook geen idee hoe het komt dat juist geluk jouw kant op komt (en heb je een gebrek aan zelfvertrouwen).


Wat is het kostuum of pak dat je het meest recent hebt gedragen?

Het doet er niet zoveel toe wat voor een kostuum je exact droeg, maar meer waarom je het droeg. Als de uitleg van de sollicitant overeenkomt met de kernwaarde van Warby Parker - 'plezier en gekkigheid in leven, werk en alles wat je doet' - dan heb je een grotere kans op de baan.

"Een medewerker die het lukt om de werkplek leuk en gezellig te maken, zal sneller zijn collega's kunnen overtuigen", zegt David Gilboa, mede-oprichter en topman van brillenmaker Warby Parker tegen nieuwssite Quartz. "We kunnen wel één van de meest technische mensen aannemen, maar als zijn stijl niet past bij de mores van ons bedrijf, gaat diegene hier niet succesvol worden", zegt de co-CEO van de online brillengigant.


Als je een dier zou zijn, welk dier ben je dan?

"Het dierenrijk telt vele soorten en iedereen kan zich wel identificeren met een specifiek dier. Een dier dat hun eigen persoonlijkheid en karaktertrekjes weerspiegelt", zegt Stormy Simon, voorzitter van de online groothandel Overstock tegen Business Insider.

"De plek die mensen zichzelf geven in het dierenrijk zegt veel over de persoon. Je kunt wel van honden houden, maar dat betekent niet dat je jezelf identificeert met een hond", legt Simon uit.

Een goed antwoord, volgens Simon, is er een waarbij sollicitanten een dier kiezen waarvan zij vinden dat het hun unieke karaktertrekken echt representeert. "Sollicitanten kiezen vaak dezelfde dieren, maar de uitleg die ze eraan geven is nooit hetzelfde", verklaart Simon.

Er zijn overigens ook verkeerde antwoorden. "Een sollicitant zei zich te identificeren met de kleine panda, omdat iedereen ze zo schattig en aaibaar vindt. Kleine panda's zijn in feiten gewoon heel lui. Ondanks dit antwoord gaven we deze kandidaat de baan, maar drie weken later namen we al weer afscheid. Het geeft aan hoe belangrijk de vraag is."

Ryan Homes, topman van HootSuite, stelt graag een soortgelijke vraag: "Wat is jouw spirituele evenknie in het dierenrijk?"

In een interview met auteur Jeff Haden zegt hij: "Tijdens haar sollicitatiegesprek vroeg ik mijn huidige uitvoerend assistente naar haar favoriete dier. Ze zei dat dat een eend is, omdat eenden boven water altijd kalmte uitstralen, maar onder water werken als een gek om te krijgen wat ze willen."

"Ik vond dat een fantastisch antwoord en een geweldige beschrijving van de rol van assistent. Ze werkt nu een jaar bij ons en doet het geweldig", zei Holmes tegen Haden.


Wat wil je worden als je groot bent?

Stewart Butterfield, mede-oprichter van Flickr en directeur van Slack, stelt graag een vraag die we allemaal als kind zo vaak voor de kiezen kregen: wat wil je worden als je groot bent?

"Goede vragen gaan doorgaans over wat mensen willen bereiken, waar ze nog willen groeien, willen leren. Zaken waarvan ze vinden dat ze die nog niet hebben bereikt", zegt Butterfield tegen Adam Bryant van The New York Times. "Een heel kort antwoord op die vragen is meestal een slecht antwoord."


Wat zou je doen als zombies de wereld overnemen?

Op het oog een ridicule vraag om te stellen tijdens een sollicitatiegesprek, maar bij restaurantketen Capriotti's Sandwich Shop krijgt elke sollicitant 'm gesteld. Ashley Morris, bestuursvoorzitter van de keten, vindt het de beste manier om uit te vinden hoe kandidaten reageren onder druk.

"Er bestaat geen goed antwoord op deze vraag. Dat maakt het des te interessanter om de vraag te stellen. Hoe denken mensen onder druk", legt Morris uit. "Het is voor ons te hopen dat we er via het antwoord achterkomen wie de persoon daadwerkelijk is en wat echt belangrijk is voor hem of haar. Wat iemands normen en waarden zijn en of dat matcht met ons bedrijf."

Lees meer over solliciteren: