Maar online marketeers weten wel beter. Voor 2013 verwacht meer dan 50 procent
van de marketeers dat ze hun budget voor e-mailmarketingcampagnes zullen
verhogen. Blijkbaar is het versturen van een nieuwsbrief nog steeds het
investeren waard. Waarom dan eigenlijk?

Hieronder 5 redenen om je e-mailmarketingcampagne nog eens goed onder de loep
te houden.

1. E-mail nog steeds veelgebruikt

Van de volwassen internetgebruikers heeft 92 procent een e-mailaccount. Sterker
nog, er zijn drie keer zo veel e-mailadressen dan alle Facebook- en
Twitter-accounts tezamen. Met zo veel gebruikers kan het bijna niet anders
dan dat er winst valt te behalen met een e-mailmarketingcampagne.

Natuurlijk draait het niet alleen om het aantal e-mailaccounts; het opstellen
van een goeie lijst en zorgen voor interessante content, is net zo relevant.
Let dus op dat je je lijst up-to-date houdt, en bijhoudt wat de redenen zijn
voor afmeldingen. Op deze manier kun je hier in je volgende campagne handig
op inspelen.

2. Investering levert geld op

Ik zei het hierboven al, e-mailmarketing hoeft helemaal niet duur te zijn.
Verschillende studies hebben aangetoond dat een kleine investering al heel
veel op kan leveren. Op elke 1 dollar die wordt besteed aan e-mailmarketing,
verdien je 40 dollar. En als je het goed doet, levert deze investering je
nog meer op. Bij Hellodialog,
een nieuwe e-mailserviceprovider van Nederlandse bodem, betaal je alleen
voor geopende nieuwsbrieven. Dit betekent dat je al snel zo’n 50 procent kan
besparen op je e-mailmarketingbudget, en je dus nog veel meer dan die 40
dollar terugverdient.

Vergelijk dit met banner-advertenties, waarvan de baten rond de 2 dollar
liggen, en keyword-ads, die ongeveer 17 dollar opleveren voor elke dollar
die je erin stopt. Met zulke cijfers is het natuurlijk een no-brainer dat je
direct je e-mailmarketingcampagnes onder de loep houdt.

3. Online en offline kan elkaar versterken

Van de volwassen internetgebruikers koopt 71 procent producten online. Dit
lijkt op het eerste gezicht natuurlijk voornamelijk interessant voor
webshopeigenaren. Maar vergis je niet, ook voor horecagelegenheden of
winkels biedt dit kansen. Denk er eens over om via een nieuwsbrief te wijzen
op de nieuwe menukaart, of stuur beelden mee van het nieuwe interieur van je
winkel.

Wellicht worden je ontvangers zo enthousiast van de online verkregen
informatie, dat ze je ook live een bezoekje komen brengen. Wie weet wordt
jouw winkel straks helemaal platgelopen en word je ineens gedwongen je
producten ook online aan te bieden.

4. Contact via mail heeft de voorkeur

E-mail is nog steeds de verkozen vorm van communicatie bij 74 procent van de
gebruikers. Als je weet dat je klanten het liefste via de mail met je
in contact te blijven, is het natuurlijk makkelijk om de focus van je
marketingbudget hierop af te stemmen. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen
besluiten om de kosten op fysieke marketingactiviteiten terug te brengen.

Met Hellodialog is
het bovendien bijzonder makkelijk om campagnes in te plannen. Met de slimme
functies is meteen duidelijk wat het beste tijdstip is om je mailing de deur
uit te doen. En via de automatische planner kun je dan zelfs op een
zondagochtend of woensdagavond mailings de deur uit doen zonder zelf aan het
werk te hoeven.

5. Mobiel gebruik blijft groeien

Zeg nou zelf, ken je nog iemand zónder mobiele telefoon? En dan hebben we het
niet over kleine kinderen of bejaarden, voor de duidelijkheid. De opkomst
van de smartphone heeft ertoe geleid dat iedereen altijd en overal zijn mail
kan checken. In de bus, tijdens werktijd, of ‘s avonds voor de tv, de
smartphone (tablet kan natuurlijk ook) staat nooit uit.

36 procent van alle e-mails wordt inmiddels geopend op een mobiele telefoon.
En laat nou net die sector ook keihard blijven groeien. Des te makkelijker
om je nieuwsbrief aan de man te brengen. Houd hierbij wel in de gaten dat je
nieuwsbrief goed leesbaar is, vooral ook op mobiele apparaten, want anders
zal je ontvanger zich al snel uitschrijven.

Al met al voldoende grond dus om je e-mailmarketingcampagnes nieuw leven in te
blazen.

Welke bovenstaande reden zou jou over de streep trekken om meer tijd en
aandacht te besteden aan je e-mailcampagnes?

Madelon ten Cate is online marketeer bij Hellodialog, een
e-mailserviceprovider waar je alleen betaalt voor geopende nieuwsbrieven.

www.hellodialog.com

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl