De koers van het aandeel Apple heeft het zwaar. In november heeft het bedrijf al 21 procent van zijn beurswaarde zien verdampen – oftewel 200 miljard dollar (175 miljard euro).
Directe aanleiding voor de beursdip was de aankondiging dat Apple niet langer zal rapporteren hoeveel iPhones het bedrijf verkoopt. Voorheen publiceerde Apple dat cijfer elk kwartaal.
Financiële analisten suggereren dat de verkopen tegenvallen en dat Apple met gebrek aan openheid hierover zichzelf alleen maar in de vingers snijdt.
Al met al is november dus een nachtmerrie voor Apple. Het is de slechtste beursmaand sinds de kredietcrisis van 2008. Extra domper is dat Apple afgelopen maandag niet langer het meest waardevolle techbedrijf ter wereld was. Maar, van alle mogelijke concurrenten, Microsoft!
Dit zijn de redenen waarom Apple in het slop zit.
1. De wereldwijde markt voor smartphones zakt in en krimpt, met slechts een sprankje hoop voor de toekomst. Apple is daar gevoelig voor, aangezien de iPhone goed is voor 61 procent van de omzet.
De smartphonemarkt was in het derde kwartaal van dit jaar maar liefst 6 procent kleiner dan een jaar eerder. Bovendien krimpt de markt al langer. Het was de vierde jaar op rij dat het derde kwartaal een daling liet zien, bleek uit cijfers van de International Data Corporation. Deze marktonderzoeker vermoedt dat de groei volgend jaar weer terugkeert.
2. De vraag naar iPhones lijkt harder te dalen vergeleken met andere smartphones.
De nieuwste lichting iPhones is niet bepaald warm onthaald. Er is minder vraag naar de goedkopere iPhone XR dan verwacht, al spreekt Apple dat tegen.
Meerdere leveranciers van onderdelen voor de telefoons stellen hun verwachtingen voor bestellingen naar beneden bij. Zo rapporteert analistenbureau Longbow dat de Taiwanese toeleveranciers 20 tot 30 procent minder verwachten te verkopen in november, specifiek als het gaat om onderdelen van de iPhone XR.
Ook andere adviesbedrijven voorspellen dergelijke dalingen, plus nog eens 5 procent minder voor de duurdere XS- en XS Max-modellen.
3. De economie draait niet heel lekker meer in opkomende landen, waar het consumentenvertrouwen lijkt te dalen.
"De vraag voor Apple-producten in China en andere opkomende markten is vrij zwak en het lijkt er ook op dat klanten buiten de VS niet erg te spreken zijn over de prijs-kwaliteitverhouding van de iPhone XR", stellen analisten van zakenbank Goldman Sachs.
Apple meldde zelf al dat het een gebrek aan consumentenvertrouwen bespeurt in Rusland, Brazilië, Turkije en India.
Daar komt nog bij dat de dollar op dit moment relatief duur is op de internationale valutamarkt. Amerikaanse producten worden daardoor duurder voor buitenlandse kopers, zeker als die actief zijn in een markt waar de eigen munt onder druk staat.
China produceert bovendien veel 'eigen' smartphones die al lang niet meer hoeven onder te doen voor de iPhone.
4. China is een hoofdpijndossier voor Apple: door striktere regelgeving en door concurrentie van spelers zoals Huawei.
Apple-producten vormen vooralsnog geen doelwit in de handelsoorlog die de Amerikaanse president Donald Trump heeft ontketend met China. Hij speelt mogelijk wel met de gedachte om in China gemaakte iPhones extra te gaan belasten.
Apple wordt nog niet direct geraakt door de handelsoorlog, maar merkt wel dat de vraag in China daalt omdat consumenten de boel niet vertrouwen.
De goed ingevoerde Apple-analist Kuo Ming-Chi zei eerder deze maand dat hij zijn ramingen voor de iPhone XR bij moet stellen: van een verkoopcijfer van 100 miljoen stuks in China tot 'slechts' 70 miljoen. De handelsoorlog is daar mede debet aan, net als lauwe reactie van consumenten op de XR én een succesvolle (Chinese) Huawei Mate 20 Pro.
5. We noemden het al: de Amerikaans-Chinese handelsoorlog is ook voor Apple een risico.
De Amerikaanse president Donald Trump zou overwegen om de handelsoorlog met China te intensiveren. Mogelijk raakt dat de iPhone, want die wordt voor een groot deel in China gemaakt.
Het is mogelijk dat de dreigementen van Trump richting China onderhandelingstactiek zijn, maar Apple bevindt zich nu tussen twee vuren.
Het lichtpuntje voor Apple zijn de digitale diensten die het aanbiedt, zoals iCloud, Apple Music en AppleCare.
Apple kiest langzaam maar zeker de Amazon-route: digitale diensten ten faveure van hardware. Waar Amazon groot werd met de verkoop van fysieke producten via de webshop, is het nu veel groter met dank aan de datacentra die het beheert en clouddiensten voor zowel bedrijven als particulieren.
"Wij denken dat diensten een belangrijke groeifactor zullen zijn voor Apple in de komende vijf jaar", aldus analisten van zakenbank Morgan Stanley. "De markt onderschat het groeipotentieel en de invloed die de digitale portfolio heeft op Apple's beurswaarde."
Grote vraag is of Apple succesvol de omslag kan maken van hardwaremaker naar dienstenbedrijf, signaleerde analist Ben Thompson al eerder.