Het populaire crowdfunding-platform Kickstarter opent binnenkort een Nederlands filiaal. Via een omweg haalden sommige Nederlandse ondernemers eerder al met succes geld op via de Amerikaanse site. Er valt veel te halen, maar soms is dat een zware last.
Crowdfunding is sexy. Het is spannend en hip en kans op succes is er zeker. Volgens Kickstarter zelf haalde maar liefst 44 procent van alle projecten op de site zijn doelstelling. Afgelopen maandag bereikte het vijf jaar oude platform de mijlpaal van 1 miljard dollar aan investeringen.
Binnenkort komt Kickstarter naar Nederland. Nederlanders kunnen nu alleen nog geld steken in buitenlandse projecten, maar als de Nederlandse versie eenmaal van start gaat, kunnen we ook zelf aan de slag. Wanneer het zover is? Kickstarter doet nog even geheimzinnig en houdt het op ‘zeer binnenkort’.
Sommige Nederlandse ondernemers wisten de afgelopen jaren via een omweg een project onder de aandacht te brengen op Kickstarter.com. Er staan 88 projecten met een adres in Nederland op de site, waarvan 40 succesvol en 4 nog onderweg. Ruwweg haalden Nederlandse entrepreneurs bij elkaar ruim een miljoen dollar binnen (742.000 euro).
Als voorproefje van wat er in Nederland komen gaat, zetten we vijf bedrijven op een rij die succes hadden op Kickstarter.
1. Awesomenauts
Het grootste Nederlandse succes op Kickstarter tot nu toe staat op naam van Ronimo Games uit Utrecht. De game-studio haalde in september maar liefst 345.835 dollar op. Veel meer dan de 125.000 die ze minimaal nodig hadden om hun game Awesomenauts uit te breiden met nieuwe features en nieuwe karakters.
Olivier Thijssen, een van de oprichters van Ronimo Games: “Wij hebben het via het bedrijfje van een bevriende game-ontwikkelaar in Amerika gedaan. Dat vonden we nog wel even spannend, of we via die constructie het geld wel echt binnen zouden krijgen.”
Bijna 7.500 mensen staken geld in het project. Awesomenauts is op de markt sinds mei 2012 en werd meer dan een miljoen keer verkocht, met name als PC-game. Het succes van de Kickstarter-campagne dankt Thijssen vooral aan de community die er al was rond het spel: “Er zijn veel grotere games, met nog veel meer fans, maar dit is wel een heel hechte community.”
Volgens Thijssen is een andere sleutel tot succes een goede projectpagina: “Je moet veel tijd besteden aan een goed filmpje, zorgen dat het er gelikt uitziet. Daar zijn we met het hele bedrijf wel een maand aan bezig geweest.”
Door de geslaagde campagne kan Ronimo Games voorlopig vooruit: “We hebben zó veel opgehaald dat we wel een jaar bezig zijn met de uitbreidingen. Tot eind 2014 zijn we zoet.”
2. The Belll
De Amsterdamse ontwerp-studio Veeel haalde afgelopen zomer 28.851 Britse pond op voor een fietsbel. 817 'backers' betaalden voor The Belll ('the extra L stands for life'). De fietsbel is van koper, heeft een prachtig geluid, is makkelijk vast te maken en is te krijgen in verschillende kleuren en dessins. Dat wil zeggen: als hij weer leverbaar is. Blijkbaar is de bel zo'n succes, dat hij op dit moment helemaal is uitverkocht. Volgens de site wordt er gewerkt aan “het opschalen van onze organisatie, om te zorgen voor soepeler levering”.
3. Phorce
De initiatiefnemer achter Phorce heeft schijnbaar ook moeite met leveren. Marijn Berk haalde eind 2012 het op een na hoogste bedrag binnen voor een Nederlands project: bijna 200.000 dollar. De Phorce is een tas die al je mobiele apparaten oplaadt. 's Werelds 'smartest bag' stuurt je zelfs een berichtje wanneer je hem kwijtraakt.
Vooralsnog zijn de 799 kopers alleen hun 250 dollar kwijt, zónder dat ze een tas hebben ontvangen. Het geld dat een Kickstarter-project binnenhaalt, wordt pas echt afgeschreven als het project een vooraf vastgesteld streefbedrag haalt. Maar dat is natuurlijk geen garantie dat dat producenten ook echt leveren. Ondernemers die een boel geld binnenhalen, hoeven dat niet terug te storten als blijkt dat ze hun plan niet kunnen realiseren.
De Kickstarter-pagina van Phorce meldt dat de levering zou beginnen in mei 2013. Op de eigen site van Phorce staat helemaal geen leverdatum – alleen een pagina 'Stay posted'. De laatste tweet van Phorce dateert van 25 oktober. Berk – in 2011 uitgeroepen tot meest veelbelovende jonge ondernemer – was niet bereikbaar voor commentaar.
4. SliceCase
Een product in de markt zetten is niet altijd makkelijk. Zélfs niet als je een leuk startkapitaal hebt vergaard en aan de slag kunt. Christoffer Järnåker en Esai Beugelsdijk zochten op Kickstarter financiering voor de SliceCase, het eerste product van hun bedrijfje Two Hornets in Nootdorp. SliceCase is een lijn van doosjes voor high-tech elektronica-projecten. Normaal zijn zulke behuizingen nogal saai en lelijk, dus de beide techneuten maakten zelf doosjes die meer indruk maken en er stoer uitzien.
Om hun niche-product via Kickstarter internationaal onder de aandacht te kunnen brengen, zette Two Hornets een Engelse LTD op. Dat was heel makkelijk, een half uur werk. Een Britse bankrekening bleek veel lastiger, vertelt Järnåker: “Dat is pas écht een uitdaging. Engelse banken willen echt geen buitenlanders. Dat was bijna een punt waarop we zeiden 'dit kan niet'. Uiteindelijk konden we dankzij mijn Zweedse bank toch daar een rekening openen.”
Het resultaat was een succes: op 18 januari hadden 388 backers samen 11.600 euro bijeen gebracht. Maar dan moet er dus geleverd worden. Nog niet zo makkelijk, ontdekt Järnåker nu. Het onderhandelen met postbedrijven duurt al twee maanden. “Ik dacht je kijkt op wat websites en binnen half uur heb je iets gevonden. En dan hebben we de douanepapieren nog niet eens gedaan. Heel moeilijk om dat van tevoren te weten.”
Mensen vragen al wanneer ze nou hun doosje krijgen. “Het is zo veel werk. Sinds december werk ik twaalf tot zestien uur per dag, ook in de weekenden. Wij zijn gestructureerde mensen, maar de grootte van het proces hebben we onderschat.”
5. Innr Lighting
Zorgen dat veel mensen het product te zien krijgen, dat was ook het belangrijkste doel van Innr Lighting in Hilversum. Met Innr maak je een lichtplan voor je huis. Na installatie van de bijbehorende verlichting kun je vanuit een app het licht in je huis regelen.
Voormalig Philips-manager Jeroen Dalderop en zijn collega's haalden met Innr op Kickstarter 54.000 pond op. “Het ging ons in de eerste plaats niet om het geld. Wij hebben zelf aanzienlijk meer uitgegeven dan dat bedrag. En wat je binnenhaalt, heb je ook nodig om de producten te leveren, dus je schiet er wat dat betreft weinig mee op. We hebben het eigenlijk gedaan om klanten te krijgen. We zijn met grote retailers in gesprek, en met investeerders. We kunnen hun nu echte klanten laten zien.”
Dalderops tip is om te zorgen dat je van tevoren alle publiciteit al geregeld hebt. “Vanaf dag één wil je vaart maken. Het kost tijd voordat de publiciteit in werking treedt en je wil niet dat in de tussentijd je campagne droogvalt.” Kickstarter is een prachtig platform voor publiciteit, vindt hij. Zeker in Nederland is Kickstarter een magisch woord. Maar er zijn toch ook Nederlandse crowdfunding-platforms? “Daar hebben we ook mee gesproken, maar we wilden het internationaal houden. Kickstarter is nou eenmaal nummer één.”
Lees ook
Borstvergroting financieren met crowdfunding
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl