Microsoft, Apple, Google, LG, Samsung. Bijna elk technologiebedrijf kijkt naar de ontwikkeling van een smartwatch. Marktonderzoeker Canalys denkt dat daardoor de markt voor horloges met internetfuncties volgend jaar explosief gaat groeien.
In 2012 lag het aantal verzonden smartwatches volgens het marktonderzoeksbureau nog op 330 duizend exemplaren, waarbij Sony en Motorola marktleiders waren. Dit jaar groeit het aantal zendingen naar 500 duizend door de komst van Pebble en Sony.
Nu onder meer Microsoft, Apple, Google en Samsung zouden werken aan een slim horloge, denkt Canalys dat de markt in 2014 met een factor tien zal groeien. Dat betekent dat er in 2014 ruim 5 miljoen smartwatches zullen worden verscheept, aldus de marktonderzoeker.
Software net zo belangrijk
“Smartwatches worden de belangrijkste nieuwe productcategorie sinds de iPad de markt voor tablets openbrak”, meent Canalys. Dat creëert ook kansen voor softwareontwikkelaars, die apps voor de apparaten kunnen bouwen.
Daar ligt ook een grote rol voor de bedrijven die de horloges bouwen. Naast de hardware moeten ze een softwareplatform opzetten dat goed samenwerkt met de huidige besturingssystemen voor smartphones en waarvoor makkelijk apps te ontwikkelen zijn. "Google en Microsoft moeten dat beter doen dan ze met tablets hebben gedaan", aldus Canalys.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl