Meer dan 85 procent van de zzp’ers en kleine ondernemers doet de boekhouding zelf. Bijna de helft gebruikt nog altijd de schoenendoos met bonnetjes. Online tools leveren tijdwinst op en een besparing van honderden euro’s per jaar. Een goed idee voor 2018!
Uitbesteden of zelf doen?
Een boekhouder of accountant kost een kleinere ondernemer 1.000 tot 5.000 euro per jaar. Zelf de administratie doen lijkt financieel dus aantrekkelijk.
Slechts 15 procent van de ondernemers besteedt de boekhouding volledig uit, blijkt uit onderzoek van ING onder Nederlandse zzp’ers en kleine ondernemers. Bijna negen op de tien doen het zelf.
Een derde van de doe-het-zelvers is één tot drie uur per week met de boekhouding bezig. Tegen een uurtarief van 70 euro kom je tot een kostprijs van 3.500 tot 10.000 euro per jaar. Hoezo besparen op een boekhouder?
Velen doen het nog handmatig
De administratie bijhouden is tijdrovend. Dat komt omdat veel kleinere ondernemers en zzp’ers relatief weinig gebruikmaken van webtools en app’s. Slechts een derde heeft een online boekhoudprogramma en een groot deel van hen is pas de afgelopen twee jaar overgestapt. (Redenen: gemak, overzichtelijkheid, kostenbesparing).
44 procent bewaart de bonnen en facturen nog in de spreekwoordelijke schoenendoos! Bijna één op de drie vertrouwt op Excel. Maar hoe ondernemers hun boekhouding ook doen, een favoriet klusje is het niet. Het gemiddelde waarderingscijfer is een zeer krappe voldoende.
Mobiele app
Afgelopen jaar kwamen er in Nederland een recordaantal van 135.000 startende ondernemers bij. Tachtig procent is zzp’er. Hopelijk hebben ze zich bij het starten ook verdiept in de financiële administratie. Er komen immers steeds meer applicaties om de boekhouding makkelijker, sneller en minder foutgevoelig te maken. ING lanceerde voor zakelijke klanten de ‘Bonnen en Facturen’-functionaliteit in de bestaande mobiel bankieren app.
Ondernemers nemen een fotootje van een rekening en uploaden die automatisch naar een map binnen de app. Hetzelfde kun je doen met facturen. Als het tijd is de administratie te doen, hoef je niet meer te zoeken naar alle bonnetjes en betalingen. Die staan netjes bij elkaar en download je desgewenst via Mijn ING Zakelijk.
Steeds meer opties toevoegen
Maar werkt dat ook in de praktijk? We checken de online community van ING. Het scannen van bonnen ‘gaat vrij simpel en is goed te begrijpen’, schrijft een gebruiker. ‘Daarna de koppeling met je betaling die je gedaan hebt, aangeven wat voor soort uitgave het is en de BTW ingeven. Overzichtelijk op de zakelijke startscherm wordt het totaal aan inkomsten en uitgave bijgehouden.’
Een andere lid van de groep laat weten: ‘De functionaliteit ‘Bonnen & Facturen’ vind ik een waardevolle toevoeging om mijn (niet erg omvangrijke) administratie ‘on the fly’ bij te werken. Achteraf is het altijd weer een heel ‘uitgezoek’, maar dat is nu dus niet meer nodig.’
Integratie
Uiteraard willen ondernemers wel meteen het maximale eruit halen. Automatisch BTW berekenen, meerdere rekeningen toevoegen, koppelingen maken met het huidige boekhoudprogramma: dat kan nu nog niet maar ING werkt eraan, zo laat een medewerker van de bank op de community weten. De volgende stap is een integratie van de app met de meest gebruikte boekhoudprogramma’s.
Wil jij 2018 ook goed beginnen? Klik dan hier voor meer tips waarmee je komend jaar je boekhouding beter, sneller en met minder fouten gaat doen!
Meer artikelen lezen over bijzondere ondernemers en bijzonder ondernemerschap? In deze reeks Ondernemen is Anders kijken, vind je inspirerende praktijkvoorbeelden. ING is partnerexpert van Business Insider Nederland.