Het WK voetbal heeft al 42 miljoen euro aan extra omzet opgeleverd voor Nederlandse supermarkten. Dat meldt onderzoeksbureau GfK donderdag. Een week geleden stond de teller nog op 29 miljoen euro.
Afgelopen week kochten bijna 972.000 huishoudens (12,7 procent) een Oranjegerelateerd product. Dat waren er wel iets minder dan een week eerder. Volgens GfK komt dat echter niet door een afnemende Oranjekoorts, maar juist doordat supermarkten de Oranjeproducten maar beperkt op voorraad hebben.
Vooral Pringles Hup Holland Hup-chips, Albert Heijn Oranje tompoucen en Lay’s WK-chips werden veel afgerekend aan de kassa.
Tompouce populair
Uit de zogeheten tompouce-index van GfK blijkt dat 4,5 procent van de Nederlandse huishoudens tompoucen heeft gekocht. Dit is meer dan tijdens dezelfde week tijdens het WK van 2010. Tompoucen worden tijdens grote voetbaltoernooien altijd veel verkocht wanneer Nederland net een wedstrijd gewonnen heeft of de verwachtingen hooggespannen zijn.
Zolang Oranje matches blijft winnen zal de extra omzet die supermarkten behalen door het WK toenemen, verwacht GfK. Mochten ‘onze jongens’ de halve finale bereiken, dan realiseren de supers een omzetpiek van 50 miljoen euro, aldus het onderzoeksbureau.
Pinksteren hielp ook
De totale omzet in de supermarktbranche kwam afgelopen week uit op 684 miljoen euro. Dat is een stijging van 4,6 procent vergeleken met dezelfde week vorig jaar. In heel juni bedroeg de supermarktomzet 2,74 miljard euro, 4 procent meer dan een jaar eerder.
De supermarkten behaalden vorige maand ook extra omzet door Pinksteren. Dat feest viel dit jaar in juni en vorig jaar in mei.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl