Beleggers die aandelen Tesla bezitten, hebben het ook deze week zwaar. Dinsdag sloot het aandeel wederom lager, met een verlies van ruim 5 procent. Daarmee lijkt Tesla voor de negende week op rij aan beurswaarde in te leveren. Het aandeel noteert nu 53 procent lager dan de absolute top die in december 2024 behaald werd, op 479 dollar.

De pijn is waarschijnlijk nog niet geleden, want de problemen voor de fabrikant van elektrische auto’s lijken zich verder op te stapelen. Zo kreeg Tesla er deze week nieuwe uitdagingen bij in China en stellen analisten hun koersdoelen neerwaarts bij.

1. BYD’s nieuwe batterijtechnologie

Hoe sneller en elektrische auto kan laden, hoe beter. Tesla kan al langere tijd meekomen met de besten, maar daar kwam maandag verandering in toen de Chinese autofabrikant BYD de nieuwste batterijtechnologie en bijbehorende plannen presenteerde.

Volgens BYD kan een auto met de nieuwe batterij binnen vijf minuten zo'n 400 kilometer laden. In vergelijking: Tesla heeft 15 minuten nodig voor zo'n 275 kilometer. Maar Tesla heeft voorlopig nog het voordeel, want Tesla's kunnen aan elke snellader met die snelheid laden. De auto;s van BYD hebben een speciale lader nodig, waarvan het bedrijf er 4.000 in China wil neerzetten.

De concurrentie komt dus niet alleen vanuit China, maar blijft vooralsnog in China. Het probleem hierbij is dat dit roet in het eten gooit van de plannen van CEO Elon Musk om met Tesla door te breken op de Chinese markt.

2. Analisten stellen adviezen voor aandeel Tesla neerwaarts bij

Hoewel zakenbank RBC Tesla nog steeds het advies "outperform" geeft, waarmee analisten stellen dat het aandeel beter kan presteren soortgelijke bedrijven in de sector, is het koersdoel omlaag bijgesteld van 440 dollar naar 320 dollar.

Analist Tom Narayan van RBC verwacht dat Tesla prijzen voor de levering van de zelfrijdende technologie moet verlagen, aangezien dit soort functionaliteiten meer en meer de standaard worden in moderne auto's. Daarnaast wijst hij op toenemende concurrentie in Europa en China. Ook verwacht hij minder van de robotaxi van Tesla.

Naast RBC verlaagde zakenbank JPMorgan afgelopen week het koersdoel voor het aandeel Tesla met 41 procent naar 135 dollar per aandeel. De analisten van JPMorgan verwachten dat Tesla minder auto's zal gaan leveren.

3. Verkopen van Tesla vertragen wereldwijd

De verkoopcijfers die Tesla bij de start van 2025 laat zien hebben de markt nog somberder gemaakt, met consumenten die Tesla links laten liggen ten gunste van concurrenten.

Vooral in Europa is te zien dat Tesla het zwaar heeft. In januari werden er 45 procent minder Tesla's verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder. Deze daling vindt plaats, terwijl de algehele markt voor elektrische auto's een groei 37 procent liet zien in Europa.

In februari werd de trend enigszins doorgezet met een daling van 76 procent van de verkopen in Duitsland. In andere markten was de pijn niet zo groot. In Nederland bleven de verkopen ongeveer gelijk en in het Verenigd Koninkrijk stegen ze zelfs.

Toch zijn er hiermee tekenen dat de politieke betrokkenheid van CEO Musk bij de regering van president Donald Trump negatief afstraalt op het merk Tesla.

4) Elon Musk: een afgeleide CEO

Beleggers raken steeds meer geïrriteerd over het leiderschap van Musk, omdat ze zich afvragen waar de prioriteiten van de techmiljardair en Trump-adviseur liggen. Ze wijzen met de beschuldigende vinger naar de stevige rol van Musk in de regering van Trump, waaronder zijn betrokkenheid bij de bezuinigingsoperatie van het Department van Overheidsefficiëntie (DOGE).

Musk heeft zelf ook aangegeven dat hij grote moeite heeft om zijn aandacht goed te verdelen tussen zijn taken bij de overheid en het leiden van zijn bedrijven. Een uitspraak die beleggers waarschijnlijk niet graag horen.

"We denken dat aandeelhouders zich oprecht zorgen maken over de manier waarop Elon Musk zijn aandacht verdeelt. Het is duidelijk geworden dat hij meer tijd in DOGE steekt dat in andere dingen", gaf analist Garrett Nelson van financiële marktonderzoeker CFRA onlangs aan.

LEES OOK: Deze cijfers tonen aan dat Tesla en Elon Musk zich zorgen moeten gaan maken