- Meer automobilisten dan ooit denken aan de aanschaf van een elektrische auto.
- Deskundigen zeggen dat potentiële kopers moeten nadenken over waar ze kunnen en willen laden en moeten zien of ze in aanmerking komen voor eventuele subsidies.
- Aspirant-eigenaars van een EV moeten ook hun rijgewoonten onderzoeken voor ze de sprong wagen.
- Lees ook: 4 dingen die automobilisten essentieel vinden om overstap naar elektrisch rijden te stimuleren
Je hebt je zinnen gezet op de perfecte elektrische auto. Misschien is het een Tesla Model Y, een Kia EV6, of een Porsche Taycan. Je hebt gehoord dat elektrische auto’s snel, leuk en milieuvriendelijk zijn, en je overweegt om definitief afscheid te nemen van fossiele brandstoffen.
Sluit je maar aan bij de club: Door de hoge benzineprijzen en het grotere aanbod aan accu’s overweegt een recordaantal mensen een elektrische auto te kopen. In een recent onderzoek bleek dat ruim de helft van Nederlander een elektrische auto als volgende vierwieler overweegt.
Maar de sprong wagen is niet zo eenvoudig. Van waar je gaat opladen tot hoeveel actieradius je nodig hebt, er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden als je je benzineslurper inruilt voor een EV, aldus auto-koopexperts.
Thuis laden is het makkelijkst
Het eerste waar je over na moet denken is waar je de elektrische auto gaat opladen. Hoewel je op steeds meer plaatsen openbaar kunt laden, is het toch het makkelijkst om thuis de auto aan de lader te hangen. Op die manier kun je elke dag met een volle batterij op pad gaan.
"Ja, je kunt openbaar opladen. Maar als je het hebt over het dagelijks gebruik van dit voertuig, wil je het jezelf gemakkelijk maken," zegt Jennifer Newman, hoofdredacteur van de auto-aankoopwebsite Cars.com tegen Insider.
Thuis opladen is ook goedkoper, stelt Benjamin Preston, een automotive verslaggever bij Consumer Reports.
Dit betekent dat EV's het meest geschikt zijn voor bestuurders die beschikken over een parkeerplaats voor de deur of met een oprit. Experts raden aan om oplaadniveau 2 te installeren, waarbij een verbinding met een hoger voltage wordt gebruikt om de oplaadsnelheid te verhogen. Een lader van niveau 2 kan een EV volledig opladen in ongeveer 4 tot 12 uur. Laden via het normale stopcontact (Level 1) duurt 2 tot 3 keer zo lang.
Installatie van een laadpunt kan duur zijn
Een level 2-laadpunt installeren gebeurt niet gratis. In het gunstigste geval heb je voor net geen duizend euro een laadpunt aan je huis hangen. Moeten er dingen in de meterkast aangepast worden, of zijn er andere specifieke wensen die bij de installatie komen kijken, dan stijgt de prijs al snel naar meer dan duizend euro.
Je kunt ook genoegen nemen met laden via het stopcontact, want een laadpunt is natuurlijk geen vereiste. Daarmee laadt je dagelijks genoeg kilometers bij om het woon-werk verkeer te redden.
Wél een laadpunt laten installeren is echter niet alleen handig vanwege de laadsnelheid, ook komt dit de veiligheid ten goede. Langdurig laden via het stopcontact op hoog wattage kan de stroomkabels zo warm maken dat er brandgevaar ontstaat. De kans hierop is vanzelfsprekend groter bij oudere woningen waarbij de elektra nog nooit is aangepakt.
Bij de installatie van een laadpunt wordt alles direct vanuit de meterkast aangelegd waardoor je geen zorgen hoeft te maken over opwarmende kabels.
Overweeg je rijgewoonten
Genoeg actieradius om aan de dagelijkse behoefte te voldoen te komen is een van de grootste zorgen van potentiële EV-kopers. Het heeft zelfs een naam: range anxiety.
Newman raadt kopers aan om vóór de aankoop te onderzoeken hoe ze hun auto gebruiken, of ze elke dag rijden en hoe ver ze pendelen. Na deze inventarisatie kunnen kopers best wel eens verrast zijn dat elektrische auto's voldoende actieradius bieden voor hun behoeften, aldus Newman, die zelf een EV bezit.
De meeste elektrische auto's van vandaag bieden een bereik van 250 tot 500 kilometer. Het is aan jou om te beslissen wat voldoende is voor jouw levensstijl, rekening houdend met het feit dat onderweg opladen tijdrovend kan zijn.
Je kunt ook nadenken over hoe vaak je langere reizen maakt die de batterij van je EV helemaal uitputten. Je kunt dan de beschikbaarheid van oplaadpunten langs de route onderzoeken, aldus Harto. Als je de beschikking over meer dan één voertuig hebt, hoeft een elektrische auto ook niet voor elk scenario te werken.
"Een gebruikte Nissan Leaf met 120 kilometer bereik kan een perfecte auto zijn om de kinderen naar school te rijden en daarna naar het huis van vrienden te gaan. Dat kan allemaal. Het zou een geweldige tweede of derde auto in een gezin zijn", zegt Harto.
Elektrische auto's zijn niet goedkoop, maar kunnen je geld besparen
Subsidies maken de aanschaf van een EV aantrekkelijker, iets wat heel belangrijk is voor potentiële kopers. Meer dan de helft van Nederlandse autokopers geeft namelijk aan dat ze alleen naar een EV kijken als de prijs hiervan schappelijk is.
De Nederlandse overheid heeft op dit moment fiscale voordelen voor elektrische auto's in werking. Zo wordt er geen BPM gerekend over het aanschafbedrag en komen ze bij aanschaf in aanmerking voor een subsidie van 2.000 euro voor een nieuwe en 2.950 euro voor een tweedehands. Helaas zijn op het moment van schrijven de subsidiepotjes voor 2022 leeg en kunnen EV-kopers dus pas in 2023 weer aanspraak maken op deze subsidie.
EV's zijn ook vrijgesteld van wegenbelasting, wat toch al snel enkele honderden tot duizenden euro's per jaar kan schelen.
Laden kan veel goedkoper zijn dan tanken, zeker als je zonnepanelen hebt. Dan kan het vrijwel gratis.
Laad je op een traditionelere manier op, dan zal afhankelijk van de locatie en tijd waar je een EV oplaadt een volle batterij aanzienlijk goedkoper of juist vrijwel even duur zijn als een volle tank benzine.
En omdat een EV minder bewegende delen heeft, is het onderhoud ook vele malen vriendelijker voor de portemonnee. Er kan simpelweg minder stuk gaan. Uit onderzoek blijkt dan ook dat EV-rijders minder besteden aan onderhoud dan mensen die in brandstofauto's rijden.
Meer lezen over elektrisch rijden? Check deze artikelen:
- Is snelladen echt schadelijk voor de batterij van een elektrische auto? Ja en nee
- Waarom hittegolven slecht kunnen zijn voor de batterijen van elektrische auto’s
- De solid state-batterij voor elektrische auto’s levert extra actieradius én milieuwinst – maar er zijn nog 3 flinke obstakels
- Ik ging een weekendje op pad met een volledig elektrische camper – dit viel me op
- Wie zijn elektrische auto na het opladen bij de laadpaal laat staan, riskeert een boete van €95