- Het gebruik van artificial intelligence (AI) door bedrijven neemt gestaag toe, maar voor zakelijke leiders heeft dat niet alleen voordelen.
- ‘Dashboard-directeuren’ vrezen een overvloed aan data en twijfelen over de juistheid van de inzichten waarop beslissingen worden gebaseerd.
- Dat blijkt uit een onderzoek onder 500 beslissers in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, dat woensdag is gepubliceerd.
- Lees ook: Dit zijn de punten waar je op moet letten, als je AI succesvol wilt inzetten als bedrijf, volgens McKinsey
Het gebruik van artificial intelligence (AI) door bedrijven neemt gestaag toe, maar voor zakelijke leiders heeft dat niet alleen voordelen. Velen van hen zijn beducht voor een overvloed aan data en vrezen toenemende twijfel over de juistheid van de inzichten waarop beslissingen worden gebaseerd.
Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van TheyDo, een specialist op het gebied van klantsoftware, dat woensdag is gepubliceerd. Hiervoor werden 500 zakelijke beslissers in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten ondervraagd.
Het onderzoek wijst op een forse AI-paradox: hoewel 27 procent van zakelijke leiders AI heeft geïntegreerd in hun processen, bestaan er zorgen dat dit leidt tot een data-overvloed en een onterecht vertrouwen op de inzichten. Meer dan de helft van de respondenten toont zich overweldigd door de hoeveelheid data en dashboards die ze dagelijks ontvangen.
Dashboard-directeuren onzeker over beslissingen op basis van veel data
Vier van de vijf zakelijke leiders in Nederland zegt blind op de data te vertrouwen, maar 62 procent is tegelijkertijd bang hierdoor kansen te missen. Deze ‘dashboard-directeuren’ zijn onzeker door het gebrek aan tijd om data te onderzoeken en beducht voor een mogelijk vals vertrouwen in de inzichten waarmee beslissingen worden onderbouwd.
“Na jaren van oproepen aan bedrijven om meer datagedreven te worden, wordt vandaag duidelijk dat leidinggevenden te afhankelijk zijn geworden van dashboards en bruikbare inzichten missen”, zegt oprichter en CEO Jochem van der Veer van TheyDo in een persverklaring. “Data zijn overweldigend en statische gefragmenteerde inzichten zorgen voor het risico dat belangrijke beslissingen worden genomen op basis van verkeerde aannames en dat er belangrijke kansen worden gemist.”
Bijna de helft van de gepeilde zakelijke leiders heeft overigens het gevoel dat ze niet optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden van AI. Als oorzaken daarvan worden genoemd zorgen over de beveiliging (48 procent), integratieproblemen (32 procent) en onvoldoende beschikbaarheid van data die door AI kan worden gebruikt (28 procent).