Op het hoofdkantoor van woonwarenhuis IKEA in Zweedse Älmhult wordt iedere bedrijfsbeslissing genomen op basis van The Swedish way: de Scandinavische variant op de Duitse gründlichkeit.

Dat wereldberoemde DNA vasthouden is iedere dag weer een uitdaging met een groeiend aantal winkels wereldwijd en medewerkers van talloze nationaliteiten.

In islamitische landen hoeft IKEA niet aan te komen met balletjes met varkensvlees. En zit de Indiase consument wel te wachten op minimalistisch design?

Belangrijke vraag voor IKEA is hoe ver je als merk opschuift naar plaatselijke trends om succesvol te blijven over de hele wereld.

Per Krokstäde, new business manager bij IKEA in Zweden, legt aan Business Insider uit dat een complete collectie voor een bepaald land maken tegen de visie van het bedrijf indruist.

Het merk staat volgens hem bekend om zijn Scandinavische design, winkels uit het land van herkomst zullen altijd beter zijn in het produceren van traditionele producten. Daarbij zorgt een lager productieaantal van een item voor een hogere prijs en dat past natuurlijk niet bij IKEA, aangezien het bedrijf altijd bezig is om zo laag mogelijk te houden.

“We maken wel ontwerpen speciaal voor individuele landen, maar die bieden die vervolgens ook aan verkopers in andere landen aan. Ik denk dat we ongeveer vijf procent van onze tienduizend producten maar in vier of vijf landen verkopen,” vertelt Krokstäde. Of hij ook voorbeelden heeft? Jazeker:


Grote leren banken in de Verenigde Staten

leather-leather-coated-fabric-sofas-ikea

“Het klinkt als een cliché, maar het is echt zo”, legt Krokstäde uit. “Speciaal voor de Verenigde Staten en de Amerikaanse consument maken we grote leren banken. Deze banken vind je niet zo snel in de rest van de wereld.”


Kerst en Ramadan

ikea-arabia-saudita-ramadan

“Voor de Westerse wereld pakken we groots uit met een kerstcollectie. Toch kiezen franchisehouders in het Oosten er regelmatig voor om producten uit de collectie (denk: een simpele kandelaar) toch in de winkel te leggen. Omgekeerd focussen we in het Midden-Oosten focussen op de Ramadan, maar dankzij onze moderne maatschappij kan het goed zijn dat een winkel uit Groot-Brittannië zegt: ‘Dit Ramadan-item is perfect voor mijn klanten, ik koop het ook in’.”


Kleinere KLIPPAN voor Japanners

klippan-ikea-bank-rood-japan

Met zijn 182,5 centimeter gemiddeld, is de Nederlandse man het langste ter wereld. En dat zorgt voor een verschil in ontwerpen voor IKEA, want in Japan ligt die lengte een stuk lager (zo rond de 166 centimeter). Onder andere bestseller KLIPPAN wordt in Japan ook in een kleinere, breedte 137 centimeter in plaats van 180 centimeter, variant verkocht.


Eetstokjes in China

search-result-ikea-chopsticks

Krokstäde: “In Europa verkopen we meestal twee soorten eetstokjes in de winkels, in China is dat gewoon niet genoeg. Daar willen de mensen kiezen uit verschillende materialen, traditionele varianten, moderne… Ga zo maar door.”