Ondernemen is een werkwoord, luid het cliché. Maar dan wel met beleid. Bij deze een lichtvoetig duwtje voor 2015.
1. Kies je prioriteiten
Nu de economie voorzichtig aantrekt, is het aantrekkelijk om je weer eens op wat anders te concentreren dan alleen kosten besparen. Een nieuw product? Een nieuwe markt? Eén ding is zeker: succesvolle ondernemers zijn sterk in het gericht inzetten van hun energie. Kies dus 1 tot maximaal 3 hoofdthema’s. Kansen die je wil benutten of problemen die je wil oplossen. Skip al die andere opties: ga een afspraken aan, verdiep je er niet in. Wissel eventueel periodiek, bijvoorbeeld per kwartaal, je prioriteiten.
2. Benut je tijd optimaal
Niets nieuws eigenlijk, maar o zo lastig in een tijd waarin de terreur van e-mail, Whatsapp, Facebook en Twitter je continu afleidt. De tijdsbesparende trucjes zijn bekend: zet je e-mail overdag uit en bekijk hem alleen op vaste tijden. Halveer eens de frequentie van vaste overlegjes. Halveer ook de gereserveerde tijd. Ga staand vergaderen, bijvoorbeeld op vrijdagmiddag 16.00 uur. Beperk het aantal deelnemers. Investeer liever 4 x 5 minuten in één op één gesprekjes dan één vergadering met vier personen. Alles – zaken en mensen – bloeit op onder gerichte aandacht.
3. Koester kleine stappen
Jim Collins schreef het al in zijn bestseller Good to great over bijzondere bedrijven: vele kleine verbeteringen helpen meestal meer dan één rigoreuze stap. Stel je bent een webshop en wil meer verkeer van Google. Dan helpen tien kleine aanpassingen aan je site meestal meer dan één grote. Of je bent een uitzendbureau: dan is het vaak beter om drie kleine klanten te bedienen waarop je een hoge marge behaalt dan te mikken op één grote klant die messcherpt bij je inkoopt.
Joop van den Ende schijnt elke dag op te staan en tegen zichzelf te zeggen: wat kan ik vandaag nog beter doen.
4. Stop geen energie in niet te beïnvloeden zaken
Gaan de Grieken uit de euro? Valt het kabinet-Rutte? Het heeft geen zin om je te ergeren aan zaken waar je niets aan kunt doen. Dus niet meer mopperen op files, nieuwe regels voor tijdelijke contracten, een nieuwe eurocrisis, het weer, prijsdumping door je concurrent, aangescherpte regels voor bijtelling enzovoorts.
Goedbeschouwd is ondernemen dan simpel: gewoon de goeie dingen goed doen. Steeds opnieuw. En ondertussen hopen op het nodige geluk.