Charismatische werknemers worden vaak gezien als waardevol op de werkvloer, omdat ze een sterke indruk achterlaten en vaak erg betrokken zijn. Maar ze hebben ook “duistere kanten”, waar managers en HR-personeel zich bewust van moeten zijn, volgens Hogan Assessments dat personeelsevaluaties uitvoert.

Zo hoeft charisma helemaal niet te betekenen dat iemand ook daadwerkelijk over de juiste kwaliteiten en werkethiek beschikt voor een leidinggevende rol of een andere belangrijke functie binnen het bedrijf.

Van beloftes niet nakomen tot ongelijkheid op de werkvloer, dit zijn vier valkuilen waar managers voor moeten oppassen bij charismatische werknemers.

1. Een sluiproute naar een burn-out

Werknemers die vooral bezig zijn met een sterk en sympathiek imago, besteden daar vaak veel tijd aan. Soms is het ook een manier om zwakheden te maskeren en dan lopen ze het risico op overbelasting, zegt Chief Science Officrer Ryne Sherman van Hogan Assessments.

“Dit scenario komt vaak voort uit het feit dat mensen minder vertrouwen hebben in hun vaardigheden of in het vermogen om hun werk uit te voeren”, legt hij uit. “Daarom hebben ze het gevoel dat ze hun plek in een team moeten rechtvaardigen en leunen ze misschien te veel op de aardige of charismatische eigenschappen waarvoor ze beloond kunnen worden”.  

2. (zelf)Overschatting ligt op de loer

Het beschikken over charisma betekent niet dat je ook een goed beoordelingsvermogen hebt of de benodigde morele kwaliteiten om de uitdagingen van een rol aan te gaan. Als ze niet voldoen aan de verwachtingen die ze hebben gewekt tijdens hun sollicitatiegesprek, kan dat volgens Sherman schadelijk zijn voor het bedrijf als ze een leidinggevende rol krijgen.

"Charismatische managers en leidinggevenden vinden het vaak lastig om te erkennen dat ze niet alle antwoorden hebben, wat noodzakelijk is voor iedereen die leiding geeft aan een complexe onderneming", zegt hij. "Daardoor kunnen kritieke feedback of inzichten vanuit hun team gemakkelijk over het hoofd gezien worden."  

3. Ongelijkheid op de werkvloer

Persoonlijkheid kan een grote impact hebben op loopbaansucces. Charismatische werknemers worden vaak gezien als ‘leiderschapsmateriaal’, terwijl ze niet per se beschikken over de juiste kwalificaties.

"Een charismatische werknemer met sterke interpersoonlijke vaardigheden kan inderdaad een groot voordeel zijn, maar die vaardigheden moeten wel worden afgewogen tegen de andere vaardigheden die nodig zijn om de baan op het juiste niveau uit te voeren", zegt Sherman. Als dat niet gebeurt en charismatische teamleden worden gepromoveerd zonder te kijken naar hun werkethiek of prestaties, kan dat leiden tot wrevel op de werkvloer. 

4. Te veel beloven en te weinig leveren

Charismatische personen stellen vaak onrealistische doelen en verwachtingen en als ze die dan niet waarmaken, proberen ze de schuld vaak bij anderen te leggen. "Of het nu opzettelijk is of niet, charismatische mensen kunnen niet anders dan meer beloven dan ze realistisch gezien kunnen waarmaken", legt Sherman uit.

"Het probleem is dat dit mensen zijn die over sterke politieke eigenschappen beschikken, die keer op keer hun verantwoordelijkheid kunnen ontlopen. Op de lange termijn is dit gedrag wellicht niet houdbaar, maar charismatische personen beseffen dat vaak maar al te goed en zetten hun charme vervolgens in om een nieuwe baan te vinden waar ze weer met een schone lei kunnen beginnen."

LEES OOK: Kun je vrienden zijn met collega’s die je aanstuurt? Daar zijn managers nog niet over uit