- De belangrijkste dingen die de adoptie van de elektrische auto zouden kunnen bevorderen zijn een lagere prijs en een grotere actieradius.
- Dat blijkt uit onderzoek van Shell Recharge Solutions onder 4.151 Nederlanders die op dit moment in een elektrische auto rijden.
- Andere veelgehoorde verbeterpunten zijn de laadinfrastructuur en de manier waarop men kan laden.
- Lees ook: Elektrische auto wordt betaalbaarder, maar gemiddelde prijs is met €51.000 nog wel relatief hoog
Terwijl de overheid iedereen het liefst vandaag nog in een elektrische auto zou zien rijden, gaat de werkelijke adoptie van de EV nog niet zo snel. Daar zijn natuurlijk logische oorzaken voor aan te wijzen. Denk bijvoorbeeld aan de relatief hoge aanschafprijs of de leveringsproblemen waar fabrikanten mee te maken hebben.
Shell Recharge Solutions deed vanuit de optiek van de EV-rijder onderzoek naar wat zij nodig achten om een snellere overstap naar elektrisch rijden mogelijk te maken. Daarvoor ondervroeg het in Nederland 4.145 mensen die al in een elektrische auto rondrijden. De onderzoekers kwamen op de volgende vier punten uit:
1. De actieradius moet groter
Voor 67 procent van de ondervraagden blijft actieradius een punt van aandacht. Hoewel deze langzaam maar zeker toeneemt, en daarom ook niet meer te vergelijken is met de EV’s van jaren geleden, hangt hier toch nog een stigma omheen.
Behalve dat een grotere actieradius nodig is om de overstap naar een elektrische auto te maken, is helaas niet duidelijk hoeveel ‘groter’ dan nu eigenlijk betekent, of van welke actieradius wordt uitgegaan.
2. De aanschafprijs moet omlaag
Het is geen geheim dan een elektrische auto op dit moment in veel gevallen nog duizenden tot tienduizenden euro's duurder is dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Volgens 64 procent van de respondenten is dat een hoge drempel voor de overstap naar een elektrische auto.
Een lagere prijs zou logischerwijs deze drempel wegnemen en EV-adoptie bevorderen.
Tegelijkertijd maakt bijna 80 procent van de ondervraagden zich zorgen over de stijgende stroomprijzen en de impact die die heeft op hun kostenplaatje. Ook denkt de EV-rijder dat de hogere energiekosten de adoptie van de EV wel eens zouden kunnen bemoeilijken.
3. De laadinfrastructuur moet beter
Als er steeds meer elektrische auto's op de weg verschijnen, moet het aantal laadpalen natuurlijk ook meegroeien. Maar iets meer dan de helft (52 procent) van de ondervraagden heeft hier zo zijn twijfels bij en denkt dat het aanbod de vraag niet bij kan benen.
Iets minder dan de helft (49 procent) denkt dan ook dat meer laadpunten en betere beschikbaarheid hiervan, de adoptie van de EV ten goede zal komen.
Grappig is dat voor 54 procent van de respondenten hun keuze van winkelbezoek afhankelijk is van een laadpunt. Ze rijden liever naar winkels waarvan ze weten dat er een laadpaal beschikbaar is dan naar winkels gaan waarvan dit onduidelijk is.
Maar aan de andere kant plaatst 60 procent van de mensen geen laadpunt thuis, terwijl dat wel mogelijk is. Waarom mensen ervoor opteren om geen laadpunt te plaatsen waar het toch mogelijk is, wordt helaas niet duidelijk uit het onderzoek.
20 procent laat weten dat ze het reguliere stopcontact gebruiken om hun elektrische auto op te laden. Dit is echter iets wat niet alleen traag, maar ook gevaarlijk is.
4. Laden moet simpeler en slimmer
Ruim een derde van de respondenten stelt dat het laden van elektrische auto's wel simpeler kan. Dit gaat nu met een groot aantal aanbieders, apps en laadpassen. Dat zou in een perfecte situatie geconsolideerd moeten worden tot slechts één oplossing waarmee overal geladen kan worden.
De gemiddelde EV-rijder heeft nu twee of meer laadpassen in zijn of haar bezit. Dat zijn er meer dan voorgaande jaren toen het grootste deel slechts 1 pas had.
Ook denkt bijna tweederde dat slimmere laadoplossingen de EV-adoptie ten goede zouden komen.
Hiermee doelt het onderzoek op laden op tijden waarop het goedkoper of minder belastend is voor het netwerk, maar ook oplossingen zoals bidirectioneel laden waarmee de lading van de auto gedeeld kan worden met huishoudens en dergelijke.