Twitter presenteert dinsdagavond nabeurs de cijfers over het tweede kwartaal. Vier dingen om in de gaten te houden.

Het zijn roerige tijden voor Twitter. In de top van het socialemediabedrijf is de afgelopen maanden flink geschoven met poppetjes.

Operationeel directeur Ali Rowghani werd gewipt, naar verluidt na meerdere aanvaringen met topman Dick Costolo over de te voeren strategie. Hij werd tijdelijk opgevolgd door oud-KPMG’er Mike Gupta, die op zijn beurt begin deze maand plaats moest maken voor Goldman Sachs-wonderboy Anthony Noto. Hij begeleidde de beursgang van Twitter voor de zakenbank.

Intussen is de beurskoers gehalveerd ten opzichte van de piek van 73 dollar na de beursgang.

Beleggers zijn met name bezorgd over het feit dat Twitter relatief weinig nieuwe gebruikers weet te trekken. Dat cijfer zal ook nu weer onder het vergrootglas gelegd worden. Maar er zijn meer indicatoren die aangeven of Twitter kan uitgroeien tot een volwassen bedrijf, zoals grote broer Facebook dat is gelukt.

1. Aantal nieuwe gebruikers

Het grootste pijnpunt sinds de beursgang is de trage aanwas van nieuwe gebruikers. In de afgelopen vier kwartalen nam het aantal leden met 4 tot 7 procent toe in vergelijking met de drie maanden ervoor. Dat is onvoldoende om beleggers te bekoren. Zij hopen dat Twitter een tweede Facebook wordt, maar voorlopig lijkt de microblogsite de groeicurve van Zuckerberg's bedrijf niet te kunnen kopiëren.

Wellicht dat het WK voetbal van deze zomer meer mensen heeft aangespoord om zich aan te melden bij het sociale netwerk. Tijdens de voetbalkampioenschappen zijn 672 miljoen tweets verstuurd die betrekking hadden op het WK in Brazilië. Twitter is bij uitstek geschikt voor het volgen van grote tv-evenementen zoals het WK. Niet alleen om zelf te delen wat je hebt gezien, maar ook om vrienden, bekenden en beroemde voetballers te volgen.

Afgaande op de voorgaande kwartalen zal het aantal maandelijks actieve gebruikers uitkomen ergens tussen de 265 en 275 miljoen. Waarbij de boost van het WK wellicht voor een verrassing kan zorgen.

2. Blikken op de tijdlijn

Misschien nog zorgwekkender dan de trage ledengroei, is dat huidige twitteraars minder geïnteresseerd lijken in het sociale netwerk. Twitter drukt dat uit in het aantal keer dat de tijdlijn (de stroom van tweets) per maand is bekeken.

Twitteraars wierpen in de eerste drie maanden van dit jaar in totaal 157 miljard keer een blik op hun berichtenstroom. Dat aantal stagneert nu al een jaar lang.

Vraag is of in april, mei en juni Twitter significant meer is bekeken (let ook hier op de WK-boost) of dat het ook dit keer niet is gelukt om gebruikers meer te boeien.

3. Advertentie-inkomsten

Ruim 90 procent van de inkomsten van Twitter komt van advertenties, met name door het plaatsen van gesponsorde tweets. Daar zat in het vorige kwartaal nog gezonde groei in: plus 125 procent in vergelijking met de eerste drie maanden van 2013.

Maar dat cijfer zegt alleen iets over de totale reclame-inkomsten, niet over wat het bedrijf per gebruiker verdient. Want dat is een manier voor Twitter om verder te groeien. Dat het aantal actieve gebruikers traag toeneemt is niet zo erg, als Twitter maar meer kan verdienen aan de leden die het heeft.

Wat dat betreft is het goed om te letten op de advertentie-inkomsten per 1000 keer dat de tijdlijn is bekeken, een cijfer dat onderliggend veel zegt over de kracht van Twitter als reclameplatform.

Vorig kwartaal daalde dat bedrag licht met 5 dollarcent tot 1,44 dollar in vergelijking met de laatste drie maanden van 2013. Dat viel te verwachten na de feestdagen, traditioneel de periode waarin adverteerders de portemonnee trekken. Daalt dat cijfer nu weer dan heeft Twitter een probleem.

4. Internationale groei

Twitter is met name gericht op de Verenigde Staten, waar het ruim 80 procent van zijn omzet vandaan haalt. Ook de advertentie-inkomsten per 1000 keer dat de tijdlijn is bekeken, liggen aanzienlijk hoger in de VS (3,47 dollar) dan daarbuiten (0,61 dollar).

Maar qua gebruikers zijn de zaken omgedraaid. Bijna 200 miljoen niet-Amerikanen zijn maandelijks op het sociale netwerk actief, tegenover 57 miljoen inwoners van de VS. Kortom: aan internationale twitteraars kan Twitter nog een stuk meer verdienen.

Het afgelopen jaar opende het bedrijf onder meer kantoren in Nederland, Frankrijk, Spanje en Australië om adverteerders in die landen beter te bedienen. Daardoor verdubbelden de internationale advertentie-inkomsten per 1000 views vorig jaar. Kijken of Twitter dat tempo vast kan houden.

Lees ook

Twitter is nog lang geen Facebook

5 feiten over LinkedIn in Nederland

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl