Soms zijn er producten waar de consument gewoonweg niet op zit te wachten. Ondanks flinke marketingcampagnes van fabrikanten en winkels verkoopt het ding voor geen meter.
Goed voorbeeld: 3D-televisies. Er is nu geen enkel bedrijf meer dat ze maakt.
Sony en LG waren de laatste twee fabrikanten die 3D-technologie inbouwden in hun tv’s. Maar vanaf dit jaar stoppen ze daarmee, meldt Cnet. Daarmee volgen ze het voorbeeld van andere beeldbuismakers, zoals Vizio, Sharp en TCL.
In 2010 leken 3D-tv’s nog veelbelovend. De animatiefilm Avatar was een megasucces in de bioscoop, dus dachten fabrikanten dat de 3D-technologie ook iets voor de huiskamer zou zijn.
Zeven jaar later is de conclusie onverbiddelijk: 3D-tv is een flop. “3D-technologie is nooit volledig omarmd door de tv-industrie”, verklaart een LG-directeur tegenover Cnet. “Het is simpelweg niet iets waar consumenten op letten bij het kopen van een televisie.”
Er waren te weinig zenders die hun beelden in 3D beschikbaar stelden. Plus, niemand wil met zo'n gek brilletje thuis voor de buis zitten.
De tv-industrie wedt nu op andere paarden om consumenten te verleiden een nieuw toestel te kopen: 4K, HDR en smart-tv's.
Het fiasco met 3D is een waarschuwing voor bedrijven die inzetten op nieuwe technologieën zoals virtual reality en augmented reality. Zelfs als veel mensen aanvankelijk hun portemonnee trekken voor een innovatie, betekent dat niet dat het aan zal slaan bij de grote massa.