In dit digitale tijdperk kun je sneller een merk bouwen dan voorheen. Maar dan moet je wel vasthouden aan enkele simpele regels.

Dat schrijft de ondernemerssite Inc. Het forum baseert zich mede op de manier waarop een adviesbureau voor sociale media, Breakthrough Social, te werk gaat.

Dit zijn de tips van Inc.

1 Creëer ‘awareness’ rondom je producten of diensten

Te veel bedrijven maken op hun site nog steeds een keurig overzicht van hun producten. Beter is het om te focussen op de waarde die je producten voor klanten hebben.

Inc. noemt het voorbeeld van een bedrijf dat ‘home decorating’ producten verkocht. Breaktrough Social hielp het met een campagne waarbij interieurs van echte klanten werden getoond. Het ging dus niet zozeer om de individuele producten (al kon je die wel opzoeken), maar om de zichtbare ‘oplossing’ voor een smaakvol ingericht huis.

Bepaal dus de waarde voor je klant, die liefst afwijkt van je concurrenten. Maak daar een verhaal omheen over je bedrijf.

Als je erop let, liggen de voorbeelden voor het oprapen. Net zoals Coca-Cola geen suikerwater verkoopt maar plezier, zo verkoopt Airbnb geen kamers maar het idee dat je op bezoek bent bij een insider in de stad van je keuze. Is het toeval dat de doorbraak van Airbnb pas kwam, nadat ze veel aandacht ging besteden aan de foto's van de interieurs van de beschikbare kamers?

2 Wees consistent

Die oude marketingwet gaat ook nu nog op. Vertel altijd hetzelfde verhaal rondom je merk. Wijk daar niet van af, want dat maakt het beeld rondom je merk confuus.

3 Gebruik case studies

Met andere woorden: laat je klanten je verhaal vertellen. Laat hen aan anderen zien welke waarde je producten of diensten had. Dat werkt veel sterker dan zelf roeptoeteren.

Geef dus op je site daar alle ruimte voor. Je verkopers hoeven dan niet meer alle voordelen van je product te verkondigen; dat doen er al genoeg. Nu klanten snel merken kunnen en willen vergelijken - online - helpt het enorm als je hen comfort kunt geven: iedereen zoekt naar bevestiging van zijn keuze: ik ben toch niet de enige?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl