• Het is soms lastig voor werknemers om te bepalen of ze gewaardeerd worden op het werk en of ze hun goed functioneren.
  • Als je heel hard moet werken om dingen af te krijgen, kan dat soms een teken zijn dat je niet optimaal functioneert.
  • HR-expert Chris Williams bespreekt in een bijdrage voor Business Insider wat tekenen kunnen zijn dat je je werk niet goed doet.
  • Lees ook: 3 dingen die je nooit moet doen op het werk, volgens een HR-manager met 10 jaar ervaring.

In het verleden heb ik vaker besproken hoe je erachter kunt komen of je ‘imposter syndroom’ echt is of ingebeeld. In de meeste gevallen geldt dat werknemer goed zijn in wat ze doen. De twijfel zit meestal in je hoofd.

Maar soms is iemand echt niet goed in het werk wat de persoon doet. Als voormalig HR-manager bij Microsoft heb ik veel mensen zien worstelen Ze misten deadlines, verloren doelen uit het oog verloren of niet voldeden aan de verwachtingen op werk.

Hoe kun je het verschil zien tussen een beetje worstelen met je werk en echt falen? Hier zijn 3 tekenen dat je het echt moeilijk hebt op je werk.

1) Feedback van je leidinggevende

De meest voor de hand liggende manier om erachter te komen of je het niet goed doet op je werk, is de directe feedback van je manager.

Vertellen ze je dat je werk niet goed is? Word je constant gevraagd om opdrachten opnieuw te doen? Is de feedback zelden positief, is er altijd iets verkeerd?

Natuurlijk zijn er altijd bepaalde managers die aandringen op meer, beter en sneller. Sommige leidinggevenden lijken nooit iets positiefs te kunnen zeggen. Maar als de feedback specifiek, gedetailleerd en - belangrijk - nauwkeurig is, moet je goed luisteren. Dan is er echt een probleem met je werk.

Het duidelijkste signaal dat je kunt krijgen, is wat er gezegd wordt tijdens je functioneringsgesprek. Let op stevige taal over de kwaliteit of snelheid van je werk. Duidelijke en directe negatieve feedback in een beoordeling is niet gebruikelijk. Zulke taal is meestal afgezwakt en vaag. Maar als het écht hard wordt gebracht, dan is er sprake van een probleem.

Een probleem is dat veel managers niet erg goed zijn in functioneringsgesprekken. Ze besteden slechts een paar regels aan wat er goed gaat en hele lappe tekst aan “verbeterpunten”.

Je moet goed opletten om te zien of de verbeterpunten essentieel zijn voor de kwaliteit van het werk, of dat het punten zijn die je zou kunnen gebruiken om van “goed naar geweldig” te gaan. Het eerste is een probleem, het tweede niet.

Als je beoordeling overwegend negatief is en de problemen groot zijn en essentieel voor je functie, dan heb je echt een probleem.

2) Je hoort niets over je werk

Moeilijker te begrijpen zijn ontbrekende signalen dat er problemen zijn. Als je niets hoort, kan juist die stilte een belangrijk teken zijn.

Als je manager nooit met je praat, als hij geplande één-op-één gesprekken afzegt, als hij je de hele tijd vermijdt, dan heb je een probleem. Geen nieuws, is slecht nieuws van je manager. Het is niet zo dat je geen aandacht krijgt, omdat je zo geweldig bent.

Het ontwijkende gedrag van de manager heeft waarschijnlijk te maken met diens tegenzin om een stevig gesprek te voeren over je prestaties. De leidinggevende weet niet hoe dat aan te pakken of heeft gewoon een hekel aan moeilijke gesprekken.

Het ergste is als je collega's meezwijgen. Ze willen niet geassocieerd worden met de kwaliteit van je werk. Ze lopen het risico meegesleurd te worden als ze je helpen, terwijl ze hun eigen werk te doen hebben. In plaats van iets directs te zeggen, geven ze er de voorkeur aan helemaal niets zeggen.

Als je geïsoleerd raakt van je manager en collega's, is dat nooit een goed teken. Zwijgen is net zo goed een teken van problemen als een slecht functioneringsgesprek.

3) Je werkt te hard

Té hard werken kan ook een teken van problemen op het werk zijn. Ja, sommige banen zijn zwaar. Sommige banen vergen veel tijd. Maar als je meer tijd nodig hebt dan alle anderen, is dat geen goed teken.

Ik gaf ooit les in programmeren aan leerlingen op een middelbare school. De eerste opdracht was makkelijk; de meeste leerlingen deden het in een uurtje. Ze leverden een pagina code in die werkte. Eén leerling worstelde dagenlang en leverde uiteindelijk een versie van 40 pagina's in die op de een of andere manier ook werkte.

Naarmate het jaar vorderde, kreeg ik een telefoontje van een van de ouders, die klaagde dat hij de hele dag werkte om opdrachten af te krijgen - opdrachten die ik op een paar uur werk had ingeschat. Hij had moeite om de toetsen te halen. Mijn coaching hielp niet echt. Hij was er gewoon niet erg goed in.

Uiteindelijk slaagde de leerling toch en tot mijn verbazing ging hij studeren en uiteindelijk belandde hij bij Google. Ik weet niet welke knop hij heeft omgezet, maar hij had het uiteindelijk door. In mijn klas was de hoeveelheid tijd die hij nodig had, echter een duidelijk teken van problemen.

Als je dag en nacht werkt om problemen op te lossen die je collega's in een dag afhandelen, is dat niet goed. Als je nooit vooruit komt, terwijl anderen het prima doen, is er een echt probleem.

De meeste banen zijn zo ingericht dat bepaald werk in een dag of week kan worden afgerond, niet in een heel leven. Als je je hoofd niet boven water kunt houden, ligt het probleem waarschijnlijk bij jou en niet bij de baan.

Hoe je je werk beter kunt doen

Dit zijn allemaal signalen die je kunt krijgen op je werk. Je moet hulp zoeken.

Vraag hulp aan je manager. Ga naar de leer- en ontwikkelingsafdeling van je bedrijf. Misschien hebben ze cursussen of hulpmiddelen om je te helpen. Ze kunnen je zelfs helpen aan specifieke één-op-één coaching. Of misschien kun je een vriendelijke collega vinden, die je wil laten zien wat hij of zij anders doet.

Blijven worstelen met deze signalen is nooit goed. Je kunt je baan verliezen, of blijft op z'n minst hangen in een moeizaam carrièrepad.

Chris Williams is een voormalige HR-manager bj Microsoft met meer dan 40 jaar ervaring.

LEES OOK: Dit zijn 3 manieren om gelukkiger te worden op je werk