- Roddelen heeft een negatieve bijklank, maar het gebeurt overal en zeker ook op de werkvloer.
- Binnen organisaties kan roddelen specifieke functies hebben en daar moeten managers rekening mee houden.
- Roddels kunnen een nuttige informatiebron zijn om verbetering aan te brengen binnen bedrijven, stelt Hogan Assesments.
- Lees ook: Zo kun je als werknemer duidelijk maken hoe productief je bent
In tijden van crisis of grote veranderingen kunnen de formele communicatiekanalen binnen organisaties onvoldoende houvast geven aan werknemers. De werkvloer tast dan vaak in het duister tasten over belangrijke zaken.
In zulke gevallen kunnen roddels een cruciale informatiestroom vormen, zo stelt Hogan Assesments, een wereldwijd adviesbureau dat persoonlijkheidstests uitvoert voor organisaties.
Hoewel roddelen vaak als negatief wordt gezien, kan dit voor managers een nuttige bron van informatie zijn. Dit zijn drie redenen waarom roddels op de werkvloer waardevol kunnen zijn, volgens experts van Hogan.
1. Roddels helpen onzekerheid op de werkvloer te verminderen
Wanneer formele communicatiekanalen binnen een organisatie onvoldoende houvast bieden, ontstaan roddels vaak als een natuurlijke oplossing voor het vervullen van informatiebehoeften
In een persverklaring zegt vicepresident marktinnovatie Allison Howell van Hogan dat roddels fungeren als een "levensader voor het delen van informatie."
Roddelen kan een positief effect hebben, vooral in turbulente tijden, door angst te verlichten en het aanpassingsvermogen van werknemers te bevorderen. Werknemers blijven zo op de hoogte van belangrijke zaken, zelfs als ze geen officiële updates ontvangen. Dit kan helpen om een gevoel van controle en verbondenheid te creëren, zelfs wanneer de formele communicatie tekortschiet.
2. Roddels dienen als een vroegtijdig waarschuwingssysteem
Voor managers die actief luisteren naar roddels op de werkvloer, kunnen deze gesprekken een waardevol waarschuwingssysteem zijn. Roddels kunnen een reflectie zijn van de hartslag van de werkomgeving. Ze geven signalen over potentiële problemen, conflicten of onvrede, die anders misschien onopgemerkt zouden blijven.
Door aandacht te besteden aan roddels, kunnen managers sneller ingrijpen voordat problemen escaleren. Roddels kunnen ook de sociale en emotionele verbondenheid binnen teams bevorderen, wat leidt tot een sterker, veerkrachtiger team, volgens Hogan Assesments.
Het creëren van een cultuur van openheid rondom roddels kan ook afdelingen helpen zichzelf te reguleren, mits dit op een verstandige manier wordt gemanaged.
3. Roddels onthullen onderliggende organisatorische problemen
Roddels kunnen ook dienen als diagnostisch hulpmiddel voor managers. Negatief roddelen kan wijzen op diepere, onopgeloste conflicten of bredere cultuurproblemen die aandacht van het management nodig hebben.
In plaats van roddelen opzichtig te veroordelen moeten leiders dit fenomeen volgens Howell zien als een symptoom van onderliggende issues die opgelost moeten worden. Wanneer leiders zich richten op het verbeteren van communicatie en het oplossen van conflicten, kan de werkplek sterker en meer samenhangend worden.
Het onderdrukken van roddels door strafmaatregelen is vaak ineffectief en kan zelfs leiden tot een giftiger werkklimaat. Het aanpakken van de oorzaak van de roddels, zoals communicatieproblemen of conflicten, is veel effectiever en leidt tot een meer transparante en een empathische organisatiecultuur, aldus Howell.
Roddels hoeven niet altijd als een probleem gezien te worden. Wanneer ze goed gemanaged worden, kunnen ze een waardevol hulpmiddel zijn voor managers om de werkvloer beter te begrijpen en te sturen op een meer open en productieve werkomgeving.