De Deense speelgoedmaker Lego rukt op in de speelgoedwereld. Winst en omzet trekken fors aan. Amerikaanse concurrenten hebben voorlopig het nakijken.

Terwijl Hollywood zich drukt maakt over het succes van  ‘The Lego Movie’, heeft de Deense speelgoedmaker meer succesverhalen in huis.

Donderdag publiceerde Lego de jaarcijfers over 2013. Die oogden sterk:  de omzet trok met 11 procent aan tot 3,4 miljard euro.  En de nettowinst ging met 8 procent vooruit tot 834 miljoen euro.

” In minder dan tien jaar hebben we onze inkomsten meer dan verviervoudigd,” stelde topman Jørgen Vig Knudstorp in een toelichting.

Vergelijk dat met andere speelgoedmakers: Barbie-fabrikant Mattel wist de omzet afgelopen jaar slechts met één procent op te krikken en collega Hasbro boekte een vlakke omzet.

Drie redenen voor de sterke prestaties van Lego.

1)Sterke groei in Azië

Lego slaagt er duidelijk in de opkomende middenklasse in China en andere Aziatische landen te bereiken. Daar wordt Lego gepromoot als intelligent en educatief speelgoed, onder meer met de nieuwe lijn Legends of Chima.

Buiten Noord-Amerika, Groot-Brittannië, Centraal- en Noord-Europa boekte Lego naar eigen zeggen omzetstijgingen van meer dan 10 procent in 2013. " Met name in Azië, dat nog altijd een relatief kleine markt is voor de LEGO Groep, steeg de omzet zeer sterk", aldus het Deense bedrijf donderdag.

2)Lego voor meisjes

De in 2012 gelanceerde meisjeslijn Lego Friends liet ook in 2013 meer dan 10 procent groei zien, aldus Lego. Het bedrijf deed uitgebreid onderzoek naar de manier waarop meisjes spelen.  Daarbij bleek dat meisjes minstens even goed kunnen bouwen als jongens.

Punt was wel dat meisjes meer realistische poppetjes wilden, open constructies prefereerden, en setjes 'vriendinnen' en 'huisdieren' als noodzakelijk voor het spel zagen.

3)Klassiekers en innovatie

Ook Klassiekers als Lego City en Lego Technic toonden meer dan 10 procent groei in 2013, aldus Lego.

Volgens Lego-deskundige David Robertson heeft Lego bij de keuze tussen traditie en innovatie een succesvol middenpad gekozen. Aan ene kant worden klassieke spellen beetje bij beetje aangepast. Aan de andere kant maakt Lego sterk gebruik van experimentele innovatie, via crowdsourcing, om nieuwe ideeën uit te testen.

 Lees ook:

Zo zag je Barbie nog niet: als zakenvrouw met tablet

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl