Apple legt bijna 150 miljoen euro op tafel voor een bedrijf dat tweets analyseert. Waarom? Twee woorden: big data.
Met omgerekend ruim 100 miljard euro aan cash op de bank mag het geld af en toe weleens rollen. Dat lijkt ook Apple zich te realiseren.
Het Amerikaanse techconcern liet in eerste instantie aandeelhouders profiteren door de inkoop van eigen aandelen en het uitkeren van dividend. Maar vorig jaar zei topman Tim Cook tevens “een oorlogskas voor strategische kansen” aan te houden.
Blijkbaar ziet Cook een hoop strategische kansen, want Apple kocht dit jaar al negen bedrijven. Nog nooit deed de maker van de iPhone en iPad zoveel overnames in een jaar.
150 miljoen euro voor Topsy
Nummer tien kan daar nu aan toegevoegd worden, al gaat het voor de Amerikaanse techreus om klein grut. Apple bevestigt tegenover The Wall Street Journal dat het Topsy overneemt, een bedrijf dat tweets analyseert.
Volgens ingewijden legt Apple bijna 150 miljoen euro op tafel voor het zes jaar oude socialemediabedrijfje.
De overname van Topsy is ook niet de grootste overname van Apple dit jaar. Vorige maand betaalde het bedrijf uit Cupertino omgerekend 254 miljoen euro voor Primesense, een Israëlische producent van chips die driedimensionaal 'zicht' voor apparaten mogelijk maken.
Dit neemt niet weg dat de data van Topsy strategisch mogelijk van grote waarde zijn voor Apple
Sociale media analyseren
Met Topsy begeeft Apple zich weer op het pad van de sociale media, waar het in de afgelopen jaren al de nodige uitglijders heeft gemaakt. Zo flopte Ping, het sociale netwerk binnen iTunes. Apple trok daar september 2012 definitief de stekker uit.
Topsy is echter een ander beestje. Het is geen sociaal netwerk, maar analyseert de data van sociale netwerken, in het bijzonder die van Twitter. Het is één van de weinige bedrijven die toegang heeft tot de volledige stroom aan tweets die sinds de oprichting van Twitter in 2006 zijn verstuurd.
Met de analysetools van Topsy kun je bijvoorbeeld zien hoe vaak een woord of hashtag is getwitterd per dag, wie een invloedrijk persoon is in een bepaald vakgebied of de impact van een evenement meten.
Waarom is Apple hierin geïnteresseerd? Een woordvoerder van het bedrijf wil tegenover The Wall Street Journal de reden voor de overname niet noemen. Maar analisten en experts hebben wel een aantal ideeën waar Apple de informatie die Topsy levert voor kan gebruiken. Het draait allemaal om het verbeteren van diensten, van oudsher het zwakke punt van Apple.
1. Betere aanbevelingen in iTunes
Muziek, tv-programma's, series en films. Daar wordt op Twitter veel over gesproken. Niet voor niets ziet Twitter zelf grote mogelijkheden in de koppeling met tv en lanceerde het een half jaar geleden een aparte muziekapp, al kwam dat laatste nooit echt van de grond.
Apple verkoopt via iTunes ook muziek, series en films. Uit de miljarden tweets die verstuurd zijn kan Topsy waardevolle informatie halen over wat gebruikers leuk vinden. Zo kan iTunes betere aanbevelingen doen. Je hebt een album van John Mayer gedownload? Dan vind je ook dit, dit en dit leuk.
Is dat 150 miljoen euro waard? Waarschijnlijk wel. Hoe beter je de interesse van kopers kunt voorspellen, hoe hoger de omzet. Niet voor niets loofde filmdienst Netflix ooit 1 miljoen dollar uit voor het verbeteren van de rekenmethode van aanbevelingen.
2. iAd uit het slop trekken
Drie jaar geleden kwam Apple met een eigen advertentieplatform voor mobiele apparaten die op besturingssysteem iOS draaien. Maar iAd is lauwtjes ontvangen adverteerders. De eis om minimaal 1 miljoen dollar te besteden per campagne hielp niet; Apple schroefde die drempel al gauw terug tot 100 duizend dollar.
Met de realtime data die Topsy levert, kan Apple de effectiviteit van iAd verbeteren. Hoe meer je van gebruikers weet, hoe beter je advertenties op ze af kan stemmen.
3. Siri verbeteren
Oktober 2011 kwam Apple met Siri, de persoonlijke assistent op iOS die je via je stem opdrachten kunt geven. Via Siri kun je bijvoorbeeld een wekker instellen, een route uitstippelen of tafel in een restaurant reserveren. Dat allemaal zonder je telefoon aan te raken, maar helaas nog steeds niet in het Nederlands.
Siri was twee jaar geleden een kleine doorbraak, maar inmiddels heeft Google met Google Now een assistent die minstens even goed is. Sommigen beweren zelfs dat Google Now superieur is, omdat het anticipeert op wat de gebruiker gaat doen. Zo geeft de app van Google automatisch om 17.00 uur de snelste route naar huis, als het eenmaal doorheeft dat je elke werkdag om die tijd van je werk vertrekt.
Met de expertise van Topsy kan Apple Siri verbeteren door relevantere informatie te halen uit grote hoeveelheden gegevens. Want Apple heeft de data van gebruikers wel, maar haalt daar nog niet zoveel uit als Google.
Lees ook
19-jarige gesjeesde student bedenkt slimmere smartwatch dan Apple en Samsung
iPhone 5C: goedkoper, felgekleurd, maar verkoopt voor geen meter
Zo slecht reageerde Wall Street nog nooit op nieuwe iPhone
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl