- Shoppingplatform Productpine heeft tijdens een seed-investeringsronde 2,5 miljoen euro opgehaald.
- Het platform verzorgt direct-to-consumer verkopen, merken kunnen er snel een eigen online winkel open om producten rechtstreeks aan consumenten aan te bieden.
- Het geld moet Productpine in staat stellen het platform verder op te schalen en nieuwe merken binnen te halen.
- Lees ook: Het Chinese Shein is de meest bezochte modewebsite ter wereld – dit is het geheim achter dat succes.
Het Nederlandse Productpine, een shopping platform dat merken helpt bij hun direct-to-consumer verkoop, heeft bij een investeringsronde 2,5 miljoen euro groeigeld opgehaald.
Het geld moet Productpine in staat stellen het platform verder op te schalen en nieuwe merken binnen te halen. Naar eigen zeggen zijn er nu al 90 internationale merken aan boord.
De seed-ronde werd geleid door Acequia Capital en NFQ Capital, daarbij sloten zich co-investeerders als TechFund One, Kaas Ventures en primeCROWD en particuliere investeerders als Stefan van den Berg (Afterpay), Kalo Bagijn (Binck, Brand New Day) zich aan.
‘Markt groeit jaarlijks 29 procent’
Productpine werd in 2019 door Camiel van Dooren, Vincent Hulshoff en Dimitar Maslarov opgericht als online shopping marktplaats. Merken kunnen met Productpine eenvoudig en snel een eigen online winkel open om producten rechtstreeks aan consumenten te verkopen. Zonder tussenpersoon behalen zij hogere marges.
De marktplaats maakt het voor bedrijven ook mogelijk samen te werken bij het adverteren via bijvoorbeeld Facebook en Google. Deze hoge advertentiekosten zijn volgens Productpine voor merken een knelpunt in de groei van hun direct-to-consumer kanaal. Samenwerken en op dit soort kosten besparen zou bedrijven flinke kostenbesparingen - tot wel 75 procent - opleveren.
"Op deze manier helpen we merken om minder afhankelijk te worden van online advertentiekanalen en om winstgevende groei te realiseren, buiten spelers als Facebook, Google en Amazon om", zegt Camiel van Dooren, CEO van Productpine in een persbericht.
De online marktplaats zorgt dus niet alleen voor een platform om producten te verkopen, maar het werkt met een 'slimme' technologie om producten via advertenties aan te bevelen. Zo wordt cross-selling gestimuleerd en versterken merken op het platform elkaar.
Volgens Van Dooren vertegenwoordigt de directe verkoop aan klanten een markt met een jaarlijkse groei van 29 procent.