De waterstofauto Mirai van Toyota die in 2017 in de VS op de markt komt, wordt de eerste duurzame auto die de grens van 300 mijl actieradius breekt. Maar hij heeft nog wel drie nadelen.
De Mirai krijgt een actieradius van meer dan 500 kilometer (312 mijl). Kanttekening daarbij is dat het gaat om schattingen en om een model dat alleen nog maar beschikbaar is in Japan, Duitsland, Denemarken en de VS.
Momenteel is de Tesla Model S 85D, die 270 mijl kan rijden op een lading, de elektrische auto met het grootste bereik. De enige waterstofauto die momenteel echt op de markt is, de Hyundai Tucson Fuel Cell crossover, heeft volgens Hyundai in de VS een actieradius van 265 mijl (426 kilometer), maar in Nederland gaat Hyundai uit van bijna 600 kilometer. De Tucson kost 55.000 euro in Nederland en is alleen beschikbaar voor zakelijke rijders.
Onderzoek naar brandstofcel
Een auto met brandstofcel gebruikt waterstof en zuurstof om zelf zijn eigen elektriciteit op te wekken en daarmee een elektromotor van stroom te kunnen voorzien. Waterstof kan via elektrolyse worden gewonnen uit water en als de benodigde elektriciteit daarvoor milieuvriendelijk (zonne- of windenergie) wordt opgewekt is het een zeer schone brandstof.
De afgelopen 20 jaar heeft Toyota veel onderzoek gedaan naar de techniek van de brandstofcel. De Amerikaanse Environmental Protection Agency heeft becijferd dat de Mirai een efficiëntie heeft van 67 mijl per gallon (miles per gallon equivalent), wat ongeveer half zo efficiënt is als de volledig elektrische auto’s die momenteel op de markt zijn. De Tesla Model S 85D, bereikt 95 MPGe in stadsverkeer en 106 MPGe op de snelweg. Toyota denkt dat dit nadeel wordt opgeheven doordat de Mirai een grotere actieradius heeft dan andere elektrische auto’s.
Gebrek aan tankstations
Een ander nadeel van rijden op waterstof is het gebrek aan tankstations voor waterstof. In tegenstelling tot elektrische auto’s, die thuis aan het stopcontact kunnen, is het bijvullen van een waterstofauto thuis niet mogelijk. Het vullen van een waterstoftank gaat daarentegen weer sneller dan een accu van een elektrische auto.
Het eerste openbare waterstoftankstation in Nederland ligt aan de A15 in Albrandswaard. In 2015 openen tankstations in onder meer Amsterdam, Arnhem en Eindhoven. Tanken duurt niet lang: gemiddeld vier minuten. En in Nederland geldt nog een bijtellingsvoordeel voor waterstofauto’s. Een kilo waterstofgas kost 10 euro, dat is omgerekend ongeveer tien cent per kilometer.
Al met al kent de waterstofauto dus drie nadelen: een lagere efficiency dan accuauto’s, een gebrek aan vulstations en de onmogelijkheid om thuis bij te vullen.
De geschatte verkoopprijs van de Mirai in de VS zal 57,500 dollar zijn. Toyota biedt kopers drie jaar gratis waterstof aan en een abonnement op de diensten Safety Connect en Entune.