• Sven van der Biezen, mede-oprichter van kredietverstrekker Floryn, vertelt over ondernemen en grenzen verleggen.
  • Floryn verlegt niet alleen zijn eigen grenzen, maar helpt ook andere ondernemers hun grenzen te verleggen en hun ondernemerschap naar een hoger niveau te tillen.
  • Wat heb je als ondernemer nodig om je comfortzone te verlaten en je ambities waar te maken?

Sven van der Biezen, medeoprichter en CEO van Floryn, kun je omschrijven als doorgewinterde ondernemer met een passie voor innovatie en een scherp oog voor kansen. Al tijdens zijn studie deed hij meerdere consultancy klussen, maar het ondernemerschap bleek zijn echte roeping. Na meerdere start-ups richtte hij in 2016 samen met zijn partners Floryn op, een fintech-bedrijf dat innovatieve kredietoplossingen biedt aan het mkb. Door gebruik te maken van machine learning, zorgt Floryn voor snelle en efficiënte kredietbeslissingen, waarbij ondernemers binnen 24 uur het geld op hun rekening hebben..

Van der Biezen benadrukt dat het succes van Floryn niet alleen te danken is aan technologie, maar ook aan het voortdurende contact met klanten. ‘Onderschat niet hoeveel het kan opleveren écht naar je klanten te luisteren. Een betere manier om je bedrijf te optimaliseren is er simpelweg niet. ‘“Praat met je klanten,” adviseert hij. Bij Floryn werd dit anders aangepakt door te luisteren naar de behoefte aan snelheid en flexibiliteit. Dankzij deze feedback heeft Floryn zich ontwikkeld tot een moderne, klantgerichte kredietverstrekker​.

Wat bedoel je met grenzen verleggen?

“Wij helpen ondernemers hun grenzen te verleggen, om daarmee hun ambities te realiseren. Grenzen verleggen is geen trucje, het is een mindset. Je kan het niet aan- of uitzetten. Wees niet bezig met wat anderen denken, maar vertrouw op je intuïtie. Soms zit grenzen verleggen in de kleinste dingen. Heb jij een grens die onmogelijk lijkt? Zet jezelf voorbij die grens. Voel, visualiseer en ervaar hoe het is die grens te verleggen. Dat geeft energie om het daadwerkelijk te gaan doen.“ 

Volgens Sven draait het om drie belangrijke stappen:

  • Grenzen verleggen hoef je niet alleen te doen. Verzamel de juiste mensen om je heen die jou ondersteunen in het verleggen van grenzen maar je tegelijkertijd ook ondersteunen in het trouw blijven aan jezelf.
  • Probeer in alle facetten in je leven grenzen op te zoeken. Dit helpt je om het als standaard mindset in je leven te integreren.
  • Visualiseer jezelf voorbij je grens. Hoe voelt dat en wat gaat het je brengen? Als jij mentaal al voorbij de grens bent, wie of wat  houdt je dan nog tegen?

Hoe pakt dat concreet uit voor Floryn en voor klanten?

“Als een klant geld heeft geleend voor bijvoorbeeld de inkoop van een voorraad vragen we nog weleens: ‘Wat zijn nu de trends in jouw branche en wat verwacht je qua doorlooptijd om van deze voorraad af te komen?’ Al pratende met de ondernemer is de uitkomst nog weleens dat er een kans wordt ontdekt waar ze niet eerder aan dachten.’ Dat schudt ze soms wakker. Zo ver denken ze zelf soms helemaal niet. Nederlandse ondernemers zijn bescheiden. Ze kijken erg naar wat ze op korte termijn nodig hebben aan werkkapitaal. Ze mogen best eens wat groter denken. Wij helpen ze te inspireren en grenzen te verleggen door verder te denken dan die ene kredietaanvraag. Zakelijke financiering kan echt momentum creëren. Onze lijfspreuk is niet voor niets ‘Go for it!’. Dat geldt in brede zin: voor onze klanten, onze medewerkers en voor onze aandeelhouders.”  

Doen banken dat dan niet? Die willen toch ook gewoon geld verdienen?

‘Wij zijn net als onze klanten ondernemers, wij denken dus net zoals onze klanten. Bij traditionele banken heb je als ondernemer vaak het gevoel dat ze vooral bezig zijn met argumenten waarom iets niet kan. Wij denken precies omgekeerd en zijn altijd actief op zoek naar hoe iets wel kan. Wij denken toekomstgericht en zitten veel korter op de bal. Wij hebben echt contact met onze klanten, weten veel meer dan de banken wat er elke dag gebeurt en proberen hen te ondersteunen. Wij blijven van het eerste tot het laatste moment betrokken. Onze betrokkenheid stopt niet bij het uitlenen van een bepaald geldbedrag. Dan begint het vaak pas.”

Vinden klanten jullie soms geen bemoeials?

Ik denk dat de meesten juist blij zijn dat wij zo meedenken, hen uit hun comfortzone halen en op die manier momentum creëren. We krijgen eigenlijk alleen maar positieve feedback als wij proberen om verder te kijken.

Heb je nog een laatste advies?

“Ons bedrijf draait om mensen, juist omdat wij het grootste deel van onze business hebben geautomatiseerd maken de mensen het verschil. Haal daarom de beste mensen aan boord. Goede medewerkers tillen een bedrijf echt naar een hoger niveau. Zorg voor mensen om je heen die jou pushen grenzen te verleggen. Ik vind het waardevol om te leren van mensen. Daarom verzamel ik mensen om mij heen die net wat slimmer zijn dan ik. Durf te investeren in top-personeel.’ 

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf?

Met een financiering van nu kun je je ambities waarmaken en je bedrijf laten groeien. Vraag hier direct je financiering aan of ontdek met de Quickscan binnen 2 minuten de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Floryn.