Digital reality is niet langer voorbehouden aan de game-industrie.
Inmiddels begint het een plekje te veroveren in onze wereld en kristalliseren ook de toepassingen voor het bedrijfsleven zich langzaamaan uit.
Rudy Soerodikromo, senior design consultant met focus op immersive experiences bij Deloitte, ziet drie kansen die digital reality je organisatie succes en concurrentievoordeel kunnen opleveren.
Digital reality is de verzamelnaam voor de technologieën augmented reality (AR: waarbij virtuele zaken aan de echte wereld worden toegevoegd), virtual reality (VR: een geheel virtuele wereld) en mixed reality (MR: waarbij digitale elementen in de fysiek wereld worden geplaatst en reageren op hun omgeving, elkaar en de gebruiker).
Alhoewel er nu nog een duidelijk onderscheid bestaat tussen de verschillende vormen en toepassingen, zullen deze grenzen door de snelgroeiende ontwikkeling op het gebied van hardware, steeds meer vervagen.
“Digital reality zal de manier waarop wij werken, communiceren en informatie tot ons nemen totaal veranderen. Wanneer Digital reality met Artificial Intelligence (AI) wordt ingezet zul je op elk moment en op elke locatie kunnen beschikken tot context specifieke informatie”, vertelt Soerodikromo.
“Denk bijvoorbeeld aan een kledingwinkel waar de klant met een AR-bril paspoppen met zijn lichaamsbouw ziet en waar alleen de producten worden getoond die in haar maat beschikbaar zijn. Of een supermarkt waar de bezoeker alleen de producten ziet die binnen zijn dieet passen.”
Maar digital reality kan jouw organisatie nog veel meer opleveren.
1. Nieuwe vormen van interactie, met klanten én collega’s
Naast de voorbeelden uit de kledingwinkel en supermarkt, waar digital reality nieuwe vormen van interactie met klanten biedt en de customer journey kan verrijken, helpt het bovendien medewerkers om op een andere manier met elkaar samen te werken en informatie te delen.
“Digital reality gaat veel verder dan een videoconferentie met slecht geluid. Teams kunnen samenwerken op virtuele whiteboards die real time worden aangepast. Maar denk ook aan bijvoorbeeld een ingenieur die zich aan de andere kant van de wereld bevindt en door middel van digital reality precies ziet wat er kapot is aan een motor en de reparatie kan begeleiden.”
Het is ook goed in te zetten voor co-creatie. “Het samenwerken met experts van overal ter wereld krijgt op deze manier een hele nieuwe dimensie. Door een 3D-model te maken waar mensen omheen kunnen lopen is het mogelijk om snel van prototype tot eindproduct te komen. Een bekend automerk doet dat al in het ontwerpproces van hun auto’s.”
2. Maximaal leereffect door immersive learning
Het leren met behulp van digital reality is niet nieuw, denk bijvoorbeeld aan flight simulators. De waarde van immersive learning is ook direct duidelijk. Een onbeperkt aantal mensen kan op elk moment en op elke locatie vaardigheidstrainingen volgen door virtual- of augmented reality-oplossingen te gebruiken. Deze manier van trainen reduceert niet alleen de tijd en kosten van het reizen, maar minimaliseert ook de kans op ongelukken bij het simuleren van gevaarlijke situaties. Immersive learning biedt echter veel meer mogelijkheden dan enkel het onderwijzen van praktische vaardigheden.
“Je zou immersive learning kunnen verdelen in 3 verschillende thema’s”, zegt Soerodikromo. “Allereerst heb je zogenaamde skill based learning. Hierbij wordt er vooral gefocust op het in context aanleren van specifieke handelingen zoals bijvoorbeeld bij de eerder genoemde flight simulator of het leren in elkaar zetten van je kast.”
Daarnaast maakt knowledge based learning het mogelijk om kennis tot ons te nemen door middel van interactie. Al eeuwen lang leren we uit boeken. We leren echter beter wanneer er meerdere zintuigen worden gestimuleerd. “Denk bijvoorbeeld eens aan de mogelijkheden wanneer je kinderen uit kan leggen wat fotosynthese is, niet door het uit een biologie boek te halen maar door virtueel in een boom te duiken.” Verschillende onderzoeken laten zien dat het leren via VR het kortetermijngeheugen met 27 procent en het langetermijngeheugen met 32 procent verbeterd.
Tenslotte heb je behaviour based learning. “Het is bijvoorbeeld voor veel grote organisaties een grote uitdaging om de bedrijfscultuur en werkwijze direct aan nieuwe medewerkers bij te brengen. Behaviour based learning maakt het mogelijk om mensen te trainen in ‘mens tot mens interacties’ en empathie te stimuleren. Hierdoor leren ze bijvoorbeeld beter omgaan met lastige klantsituaties of cultuurgebonden gebruiken binnen een internationale organisatie.”
3. Inspireren door te laten ervaren
Digital reality biedt de mogelijkheid om niet alleen te laten zién hoe het er bijvoorbeeld in een organisatie aan toe gaat, maar het kan collega’s het ook daadwerkelijk laten ervaren. “Mensen inspireren met een PowerPointpresentatie is lastig, maar wat nu als je je publiek middenin je verhaal kunt zetten? Door bijvoorbeeld de bedrijfsstrategie te delen in een interactieve 360-gradenvideo kweek je snel betrokkenheid en goodwill. Een prachtige manier van storytelling en een machtig communicatiemiddel.”
Concurrentievoordeel
Digital reality kan een grote meerwaarde zijn voor vrijwel iedere organisatie. Soerodikromo ziet dat er in de markt geen gebrek is aan enthousiasme, maar dat veel organisaties nog terughoudend zijn in het daadwerkelijk oppakken van deze technologie.
“Je hoeft helemaal niet direct de hele customer journey te optimaliseren. ‘Don’t try to boil the ocean’, maar begin klein en doe ervaring op met een prototype, creëer intern enthousiasme en werk vanuit daar verder. Door nu te investeren in expertise en te zorgen voor een omgeving waarin de ontwikkeling van deze technologieën wordt gestimuleerd, heb je straks een groot concurrentievoordeel in handen.”
Voor digitale transformatie is lef nodig. Vaste patronen moeten worden doorbroken. Welke rol spelen exponentiële technologieën als blockchain en artificial intelligence hierbij? En wat is het verschil tussen digitaal doen en digitaal zijn, als bedrijf? Lees meer artikelen in het dossier Digitale Transformatie van Deloitte.