- Een 28-jarige Canadese vrouw verdient een “salaris van zes cijfers” met de verkoop van digitale kleding in de metaverse, meldt de BBC.
- Monica Louise, die kleding voor avatars ontwerpt en verkoopt, verdient haar geld op Zepeto, de grootste metaverse van Azië.
- Op Zepeto zijn al meer dan 1,6 miljard virtuele modeartikelen verkocht, aldus de BBC.
- Lees ook: De mede-oprichter van The Sandbox legt uit waarom prijzen van virtueel vastgoed in de metaverse exploderen en welke baankansen Web 3.0 biedt
Terwijl luxueuze modemerken zoals Gucci en Ralph Lauren in de metaverse stappen, opent de volgende versie van het internet ook zijn deuren voor kleinere ontwerpers. Zo verdient een 28-jarige digitale kledingontwerper volgens de BBC goed geld op de grootste metaverse in Azië.
De uit Zuid-Korea afkomstige metaverse Zepeto heeft bijna een kwart miljard gebruikers. De bijbehorende app stelt mensen in staat om avatars, digitale evenbeelden van de spelers, te creëren. Maar die avatars hebben kleren nodig, en die kunnen gekocht worden. Daarom zijn er op Zepeto al meer dan 1,6 miljard virtuele modeartikelen verkocht, aldus de BBC.
Een van de bekendste gebruikers in de modewereld van het platform is Monica Quin, die in het echte leven Monica Lousie heet en uit Canada komt. Ze ontwerpt en verkoopt digitale kleding in de metaverse.
Louise werd afgelopen donderdag belicht in een breder verhaal over de metaverse van de BBC. Daarin zei ze dat ze een “indrukwekkend salaris van cijfers” verdient met haar Zepeto-avatar.
Louises jurken, topjes en andere items worden verkocht met behulp van Zepeto's munt, genaamd zems. De kledingstukken kosten tussen de één en vijf zems per stuk. Zepeto-gebruikers kopen zems met echt geld, en de kledingmakers ontvangen 94 euro voor alle verkopen ter waarde van 5.000 zems.
Digitale versies van Ralph Lauren en Gucci
"Er zijn kleren die ik me in het echte leven niet kan veroorloven, maar in de digitale wereld kan ik ze allemaal kopen," vertelde Louise aan de BBC. "Ik denk dat dat een enorme factor is waarom ik me hiertoe aangetrokken voel."
Zepeto begon drie jaar geleden en kreeg vorige maand een waardering van 880 miljoen euro in een financieringsronde geleid door het Japanse conglomeraat Softbank. HYBE, het bedrijf dat K-pop sensatie BTS beheert, was een van de investeerders en bracht ongeveer 36 miljoen euro in.
Ongeveer 70 procent van de gebruikers zijn vrouwen, waaronder tieners. Rudy Lee, hoofd strategie, vertelde de BBC dat Zepeto het eerste sociale netwerk is voor veel van zijn gebruikers.
Zepeto partnerschappen met digitale versies van kleding van Ralph Lauren en Gucci. Daarnaast wordt ook mode gefocust in andere delen van de metaverse. Zo werd virtueel land in het Fashion District op Decentraland onlangs verkocht voor 2,1 miljoen euro.
"We denken dat de aankoop in het Fashion District te vergelijken is met het kopen op Fifth Avenue in de jaren 1800 … of de creatie van Rodeo Drive," vertelt Lorne Sugarman, de CEO van Metaverse Group, aan Business Insider, over de deal van zijn bedrijf die in november werd aangekondigd.
Lees meer over de metaverse:
- De metaverse: wat is het en wat kan je ermee?
- De slag om de metaverse en een miljardenhack – 13 experts voorspellen wat er in 2022 met crypto gaat gebeuren
- Moederbedrijf Facebook zet stap richting metaverse met vr-platform Horizon Worlds waar je met 20 mensen kan mediteren en dingen bouwen
- Het duurste lapje virtueel onroerend goed ooit: een stuk metaverse-grond is verkocht voor €3,8 miljoen