- De internetzeepbel op de beurs die zich vanaf de jaren negentig van de vorige eeuw opbouwde, begon vanaf maart 2000 leeg te lopen.
- Uiteindelijk daalde de Nasdaq Composite-index, met veel techaandelen, liefst 78 procent.
- Beursveteranen leggen uit wat ze geleerd hebben van de dotcombubbel.
- Lees ook: Warren Buffett heeft aandelen Apple op perfect moment verkocht
De internetbubbel op de beurs die zich in de jaren negentig van de vorige eeuw opbouwde, begon vanaf maart 2000 leeg te lopen. Dat is inmiddels 25 jaar geleden. Beleggers maken zich opnieuw zorgen over een technologiezeepbel die mogelijk onhoudbaar is.
De Nasdaq Composite piekte op 10 maart 2000 en de daaropvolgende daling zou bijna drie jaar duren, waardoor de techindex 78 procent lager stond op het dieptepunt in oktober 2002.
Beleggers vragen zich af of de AI-hype op de beurs een nieuwe zeepbel heeft gecreëerd. De Nasdaq-index is afgelopen maand met 13 procent gezakt. De vraag is of dit het begin is van een veel langere en pijnlijkere correctie, na jaren van stijgende koersen.
Business Insider sprak met een aantal professionele beursveteranen die vertellen welke lessen ze hebben geleerd van de dotcomzeepbel.
1) Beurscycli kennen verschillende fasen
Of je nu kijkt naar de Hollandse tulpenmanie uit de zeventiende eeuw of de Japanse vastgoedzeepbel van de jaren tachtig van de vorige eeuw: marktcycli ondergaan een aantal fasen waar beleggers zich bewust van moeten zijn.
Beursstrateeg Ted Mortonson van financieel adviseur en vermogensbeheerder Baird zegt tegen Business Insider dat de verschillende fasen bestaan uit extreme overdaad, zelfgenoegzaamheid, bezorgdheid/angst, paniek en capitulatie.

“Je moet door elke fase van de cyclus heen, voordat er een bodem kan ontstaan”, aldus Mortonson. Hij denkt dat de huidige marktcyclus zich in de zone van zorg/angst bevindt, wat suggereert dat er een nog sterkere neerwaartse beweging kan volgen.
“Begin april kan er een substantiële verkoopgolf komen uit angst voor groeivertraging”, zegt Mortonson. Hij verwacht dat de bedrijfsresultaten van het eerste kwartaal zullen tegenvallen en dat bedrijven groeiprognoses neerwaarts zullen bijstellen, te midden van de aanhoudende onzekerheid rond het handelsbeleid van president Donald Trump.
2) De waardering van aandelen doet ertoe
Volgens topman Giuseppe Sette van financieel databureau Reflexivity moeten beleggers de waardering van aandelen nauwlettend in de gaten houden.
De koers-winstverhouding van de S&P 500 piekte in 2000 op ongeveer 24 keer de winst. Onlangs benaderde de waardering van de S&P 500 deze niveaus, maar daarna zakte deze weer. De piek ligt vooralsnog op 23 keer de winst.
“De internetzeepbel en de waarderingspiek van 2021 laten zien dat een niveau van 23 tot 24 keer de verwachte winst over de komende twaalf maanden ongeveer het maximum is voor de markt”, schrijft Sette per e-mail aan Business Insider.
Tijdens de dotcomhype waren er veel meer bedrijven die helemaal geen winst maakten, terwijl de huidige AI-hype wordt gedreven door zeer winstgevende Big Tech-bedrijven. Wel is er ook dit keer sprake van hoge waarderingen.
3) De technologische revolutie is geen fabeltje
Beurswaarderingen kunnen uit de hand lopen, maar daar is meestal een goede reden voor. De belofte van het internet bleek echt te zijn en hetzelfde zal waarschijnlijk gelden voor kunstmatige intelligentie, volgens Sette.
“De dotcomzeepbel ging wel over een belangrijke ontwikkeling, alleen liepen de beurskoersen 10 tot 15 jaar vooruit op de realiteit. Nu is de technologie er echt”, geeft Sette aan. “Momenteel is er een explosie van nieuwe mogelijkheden voor AI en de vooruitgang gaat alleen maar sneller. Waar staat AI over vijf jaar? Misschien is het deze keer echt anders.”
Veel bedrijven uit het dotcomtijdperk gingen uiteindelijk failliet, maar de grote winnaars uit die tijd - bedrijven als Amazon en eBay - overleefden niet alleen, maar floreren een kwart eeuw later nog steeds.
4) Mogelijk is de AI-hype toch geen zeepbel
Volgens beleggingsstrateeg Brian Belski van vermogensbeheerder BMO is momenteel nog geen sprake van een zeepbel. “Het is nog vroeg. In 1999/2000 deden we gekke dingen."
“Waarom is AI nu geen bubbel? Je moet een paar stappen terug doen en hierover nadenken. Verdienen de zakenbanken hier geld aan? Zien we massale introducties van nieuwe bedrijven op de beurs? Zien we massale consolidatie in de vorm van fusies en overnames?” Volgens Belski is dat allemaal nog niet het geval.
De beursstrateeg denkt dat het woord 'bubbel' te vaak wordt gebruikt en jarenlang een negatieve invloed heeft gehad op de psyche van beleggers. “De markt is het grootste deel van de afgelopen dertig jaar bescheiden geweest. Elke keer dat de markt omhoog gaat, zeggen beleggers: 'O, het gaat naar beneden! Hij gaat dalen. Dat is heel anders dan eind jaren negentig", volgens Belski.
LEES OOK: Waarom het aandeel Tesla na koersval nog steeds niet goedkoop is, volgens vroege investeerder die crash voorspelde