Tesla onthulde vlak voor het weekeinde hoe het ongeluk met de Model X waarbij een bestuurder in Californië om het leven kwam, kon gebeuren.
Hoewel het bedrijf benadrukte dat de bestuurder vlak voor het ongeluk verschillende waarschuwingen kreeg om zijn handen aan het stuur te zetten, laten enkele YouTube-video’s zien wat wellicht de werkelijke oorzaak is van het feit dat de Model X op de automatische piloot op een betonnen wegafscheiding reed.
In één van de video’s is te zien hoe een Model S over dezelfde weg rijdt als waar het ongeluk met de X plaatsvond. Als de auto dezelfde wegafscheiding nadert, doemt op het asfalt een nieuwe markering op die aangeeft dat bestuurders naar rechts moeten uitwijken als ze dezelfde weg willen blijven volgen.
Maar de nieuwe wegmarkering is wat meer afgesleten dan de markering eraan voorafgaand – aan de linkerkant. In de video is te zien dat de Model S, rijdend op autopiloot, de nieuwe wegmarkering niet herkent en de oude belijning blijft volgen. En die leidt de wagen rechtstreeks naar de wegafscheiding.
In een volgende video, gemaakt op een snelweg in Chicago (volgens autosite Electrek), is te zien hoe een Model S dezelfde fout maakt en bijna een in een soortgelijk ongeluk verzeild raakt.
Het zijn geen officiële onderzoeken, maar uit beide video's blijkt wel de potentiële grenzen van de automatische piloot in Tesla's.
Bij vervaagde wegmarkeringen kan de Autopilot van slag raken
De software Autosteer kan de auto in de juiste baan op de snelweg houden, maar dat doet-ie door het lezen van de belijning aan beide kanten van de auto.
Als de wegmarkering wat vervaagd is, wordt het voor de wagen moeilijker die te herkennen. En als zo'n vervaagde wegmarkering dicht bij belijning ligt die duidelijker aanwezig is, kan de auto zomaar denken dat die prominentere markering de lijn is die hij moet volgen.
Toen Autopilot (de automatische piloot op Tesla's) in 2015 werd geïntroduceerd, zei Tesla's CEO Elon Musk al dat de software het beste werkt op wegen met duidelijke markeringen.
De Youtube-video's benadrukken ook Tesla's woorden dat de Autopilot geen volledig autonoom systeem is en ook niet als zodanig gebruikt moet worden. Een conclusie die Business Insider ook trok na enkele testritten.