Er zijn talloze grove fouten die je kunt maken om je reputatie te ruïneren of ontslagen te worden. Maar veel vaker worden mensen ontslagen doordat ze onderstaande fouten keer op keer maken.
Slechte gewoontes, zoals niet reageren op e-mails of je eigen plan trekken, schaden je reputatie. Of je het nu door hebt of niet.
Hieronder 19 slechte gewoontes die langzaamaan aan je geloofwaardigheid vreten en je uiteindelijk parten kunnen spelen.
1. Je past je niet aan aan de cultuur binnen het bedrijf
Ieder bedrijf heeft zo zijn mening over wat sociaal wenselijk is. Wanneer jij niet je best doet om je aan te passen naar de cultuur binnen een bedrijf, denken collega’s al snel dat je ze veroordeelt. Met deze roomser-dan-de-paus-houding zet je collega’s buiten spel én het lijkt alsof je niet geïnteresseerd bent in het vormen van een positieve sfeer op kantoor.
2. Je maakt excuses
Als je geen verantwoordelijkheid neemt voor je fouten, dan krijg je dat vroeg of laat terug. Typisch voorbeeld: pas na de deadline tegen je baas vertellen waarom hem niet gehaald hebt. Dat laat je baas zien dat je niet kan plannen en niet kan communiceren.
3. Je doet het minimale
Je haalt je deadlines en laat goed werk zien, maar nooit een stapje extra zetten laat zien dat je zelfvoldaan bent. Jij vindt het allemaal wel best. Kijk naar welke kansen er voor jou liggen in plaats van wachten totdat ze je worden aangereikt. Dit laat je baas zien dat je gedreven bent en bezig bent met jouw toekomst binnen het bedrijf.
4. Je ziet er slonzig uit
Wanneer je eenmaal een baan te pakken hebt, is het soms makkelijk om minder aandacht te geven aan je voorkomen. Jammer, want hierdoor kom je minder geloofwaardig over en straal je minder autoriteit uit.
5. Je laat geen doorzettingsvermogen zien
Wanneer jij je beloftes niet nakomt, of dit nu de printer bijvullen is of een verslag maken, krijg je al snel het predicaat: onbetrouwbaar. Houd je aan je woord, dat laat zien dat je meer verantwoordelijkheid prima aankan wanneer het over promotie maken gaat.
6. Je bent een pessimist
Ben jij een pessimist? Dan zal je baas je al snel zien als ballast, met een slechte invloed op de rest van het team. Mensen hebben geen zin om bij je in de buurt te zijn als je regelmatig zeurt. En dan in het bijzonder je baas.
7. Je negeert je collega's
Vriendschappen vormen met je collega's is net zo belangrijk als een band leggen met je leidinggevenden. Streef ernaar dat mensen je kennen en aardig vinden, zodat collega's belangrijke informatie met je delen en je helpen wanneer het nodig is.
8. Je bent nogal defensief
Je baas verwacht echt niet dat je perfect bent. Als jij defensief reageert op feedback, dan zal hij dat zien als erg onprofessioneel. Wil je niet luisteren naar opbouwende kritiek, dan wil je blijkbaar ook niet beter worden in je vak.
9. Je stelt zaken uit
Werk tot het laatste moment uitstellen zorgt niet alleen voor stress bij jezelf, het hindert ook iedereen die afhankelijk is van jouw werk. Gaat er iets fout, dan zul je al snel de schuld krijgen.
10. Je schrijft bruuske e-mails
Het maakt niet uit hoe vriendelijk je in het écht bent, de toon in e-mails worden al snel verkeerd gelezen. Lompe e-mails zijn funest voor je reputatie op kantoor, ook als je het misschien niet zo hebt bedoeld.
11. Je levert geen belangrijke bijdrage
Tijdens een vergadering iets zeggen omdat je moeilijk níets kunt zeggen, helpt je niet echt. Zorg dat je jezelf hebt voorbereid en weet dat een kwalitatief idee beter wordt ontvangen dan een losse flodder.
12. Je komt altijd te laat
Met altijd te laat komen impliceer je dat je iets anders eigenlijk belangrijker vindt. Aan iemand anders zijn tijd hecht je blijkbaar geen waarde. Zorg gewoon dat je punctueel bent.
13. Je stopt niet met praten
Het is tóp als jij je collega's leert kennen, maar als je niet kunt stoppen met praten, gaat het al snel tegen je werken. Hoe kan iemand anders zijn werk doen? Klets lekker tijdens je lunchpauze of andere breaks om anderen zo min mogelijk te irriteren.
14. Je negeert e-mails
Het is onprofessioneel: niet binnen afzienbare tijd op e-mails reageren. Het frustreert degene die op een reactie wacht en je mist waarschijnlijk deadlines. Direct op iedereen reageren is een onbegonnen zaak, maar dagelijks je inbox bijwerken is een goed begin.
15. Je bent lomp
Heel leuk dat je goed bent in je werk, maar als niemand met je samen wil werken heb je er niets aan. Uiteindelijk bereik je met beleefd zijn veel meer.
16. Je wil mensen graag pleasen
Je vindt het fantastisch dat mensen je weten te vinden wanneer ze iets nodig hebben. Het laat je belangrijk en geliefd voelen, maar volgens hoogleraar Sherry Pagoto is het niet zo ongevaarlijk.
Als je nooit 'nee' zegt en altijd alleen maar denkt aan anderen, dan nemen die anderen al snel een loopje met je. Ze nemen je gewoon niet serieus waardoor jij je weer gestrest en neerslachtig voelt en dat is weer van invloed op je carrière.
17. Je neemt geen verantwoordelijkheid voor je fouten
Niemand is perfect en we maken allemaal fouten. Je kunt natuurlijk de schuld bij je collega's leggen, maar veel beter kun je de verantwoordelijkheid nemen voor je blunder.
Dat is misschien even moeilijk, maar uiteindelijk levert het je meer respect op.
18. Je pronkt met andermans veren
Dit is één van de meest vreselijke dingen die je op je werk kunt doen. Het is onprofessioneel en onethisch. Vroeg of laat komt je baas er toch wel achter.
19. Je kunt niet goed met anderen omgaan
We hoeven je niet te vertellen dat samenwerken belangrijk is.
Je hoeft niet van groepsprojecten of grote vergaderingen te houden, maar het is wel belangrijk dat je in je element bent en een waardevolle teamspeler bent.