Al lijken degenen met wie je een sollicitatiegesprek hebt al snel enorm gewichtig en intimiderend, in werkelijkheid zijn ze net als jij: het zijn mensen.

Interviewers zijn gevoelig voor dezelfde psychologische mechanismen en hebben vaak ook dezelfde vooroordelen als jijzelf. Eenvoudige trucjes, zoals je manier van praten en je houding tijdens het gesprek zorgen ervoor dat je veel sympathieker en bekwamer overkomt.

Met deze informatie in het achterhoofd hebben wij een lijst gemaakt met strategieën om je kansen op een mooie, nieuwe baan te vergroten.

1.Plan je interview rond op een dinsdagochtend

Volgens Glassdoor moet je kijken naar wat de beste tijd is voor de interviewer, niet voor jezelf. Dus als de recruiter vraagt wanneer je wil komen voor een gesprek, vraag dan een tijd rond 10:30 op een dinsdag. Op dat moment is je interviewer waarschijnlijk het meest relaxed. Het opstartmoment van de week, de maandag, is voorbij en de stress om dingen voor het eind van de week af te ronden is nog relatief gering.

Over het algemeen moet je proberen te vermijden om ’s ochtends vroeg een afspraak te maken. Mensen zijn dan vaak nog met hun gedachtes bij andere dingen, bijvoorbeeld wat ze die dag allemaal moeten gaan doen. Op het einde van de dag zijn mensen ook met hun gedachtes ergens anders, ook niet het ideale tijdstip voor een sollicitatiegesprek.

2. Solliciteer niet op dezelfde dag als de sterkste kandidaten

Onderzoek wijst uit dat interviewers sollicitanten vergelijken met andere sollicitanten van die dag. Een studie heeft uitgewezen dat mensen die laat op de dag een sollicitatie hadden nadat er veel sterke kandidaten voor hun waren, slechter werden beoordeeld.

Aan de andere kant, als je na een serie slechte kandidaten aan de beurt komt, werkt het weer de andere kant op. Het is nog niet duidelijk of dit een onbewust fenomeen is of dat recruiters later op de dag juist hogere of lagere beoordelingen geven omdat ze niet iedereen dezelfde beoordeling willen geven.

Hoe dan ook, als je enige informatie hebt over de kandidaten, plan je eigen sollicitatie dan zo in dat je na wat mindere kandidaten aan de beurt komt.

3. Selecteer de kleur van je kleren op het beeld dat je wil uitstralen

Een enquête onder recruiters heeft uitgewezen dat de kleur van je kleren bepaalde indrukken overbrengt. 23 procent van de interviewers is van mening dat blauwe kleren uitstralen dat je een teamspeler bent. Zwart zou meer leiderschap uitstralen. 25 procent meent dat oranje de slechtste kleur is om te dragen, het zou een gebrek aan professionaliteit uitstralen.

Hieronder andere kleuren en de uitstraling die ze hebben: Grijs: logica/analytisch Wit: georganiseerd Bruin: betrouwbaar Rood: macht

4. Pas je antwoorden op de leeftijd van je interviewer aan

Je kan een hoop leren over je interviewer en wat  hij of zij wil horen door de leeftijd te weten. In het boek ''Crazy Good Interviewing'' van John B. Molidor en Barbara Parus komt naar voren dat je je moet gedragen naar de leeftijd van de interviewer.

Hier is hun indeling:

Generatie Y (20-30): Breng visuele voorbeelden mee en laat zien dat je kan multitasken.
Generatie X (30-50): Benadruk je creativiteit en benoem waarom die bijdraagt aan je succes.
Babyboomers (50-70): Toon respect voor de dingen die zij hebben bereikt en laat zien dat je hard kan werken.
De stille generatie (70-90): Laat zien dat je loyaal bent geweest bij eerdere werkgevers.

5. Leg je handen open

De beweging die met je handen maakt draagt bij aan de indruk die je achterlaat. Het laten zien van je handpalmen straalt uit dat je oprecht bent. Als je dan ook nog een torentje van je beide handen maakt kom je ook nog zelfverzekerd over.

Het naar beneden houden van je handen straalt dominantie uit, dat wil je natuurlijk ook niet. Ook wil je vermijden dat je iets te verbergen hebt. Tikken met je vingers wordt ook afgeraden, het komt ongeduldig over.

Met je armen over elkaar zitten wordt ook niet als verstandig gezien, het zou teleurstelling uitstralen. Het te veel gebruiken van je handen komt rommelig over.

6. Kijk wat je gemeen hebt met je interviewer

Volgens de hypothese van de" aantrekkingskracht op basis van gelijkenis'', hebben we de neiging om van mensen te houden die dezelfde houding hebben. Probeer dus uit te vinden wat je interviewer leuk vindt en betrek dat in het gesprek. job interview, boss, meeting

Foto: kopieer subtiel de houding van je interviewer. Bron: WOCinTech Chat/flickr

7. Hanteer dezelfde lichaamstaal als je interviewer

Het ''kameleon-effect'' is een psychologisch fenomeen dat beschrijft waarom mensen elkaar meer mogen als ze dezelfde lichaamstaal hebben.

Lichaamstaal-expert Patti Wood zegt dat het erop moet lijken dat je met je interviewer danst. Als je dat niet doet, wek je de indruk dat je niet geïnteresseerd bent in wat ze te zeggen hebben. Het lijkt alsof je geen teamspeler bent en misschien wel liegt.

Als de situatie zich voordoet dat de interviewer naar voren leunt en zijn of haar handen op tafel legt, voel je vrij om dat ook te doen. Probeer het wel zo te doen dat het niet lijkt alsof je de interviewer nadoet.

8. Geef complimenten aan de interviewer en het bedrijf, zonder te overdrijven

In een studie, gepubliceerd op Psyblog, zijn onderzoekers erachter gekomen dat studenten die zichzelf tijdens een sollicitatie hadden ingeleefd in de interviewer, een grotere kans hadden om te worden aanbevolen. Ze zouden goed bij het bedrijf passen. Het gaat hier om studenten die zich hebben ingelezen en aan de hand van die informatie complimenten hebben gegeven aan de organisatie. Vanwege die complimenten konden ze laten zien dat ze goed bij het bedrijf passen en enthousiast zijn.

9. Straal vertrouwen en respect uit

Succes bestaat in het bedrijfsleven vaak uit concurrentie en samenwerking, als het aan de schrijvers van het boek "Friend and Foe" ligt. Tijdens je sollicitatie moet je respect tonen tegenover je interviewer, maar tegelijkertijd ook vertrouwen uitstralen.

Een manier om dat te doen is door bijvoorbeeld te zeggen dat je erg gesteld bent op het werk dat de interviewer gedaan heeft en dat het je doet denken aan je eigen werk. Je bent ervan overtuigd dat je het initiatief in een gesprek kan nemen maar ondertussen niet uit het oog verliest dat het werk wat je interviewer heeft gedaan goed is.

10. Wees eerlijk over je mindere kanten

Als je de vraag krijgt 'wat zijn de dingen die je minder goed kan', zou je misschien in eerste instantie zeggen dat je zo perfectionistisch bent of te hard werkt. Dit zijn echter niet de slimste manieren om deze vraag te beantwoorden.

Uit recent onderzoek blijkt dat dergelijke antwoorden een negatief beeld achterlaten. Het verstandiger is om met een origineler antwoord te komen. Vertellen dat je niet zo georganiseerd bent komt eerlijker over en mensen kunnen dat vaker waarderen.

11. Zorg dat je je sterk voelt

Steeds meer onderzoek laat zien dat wanneer je een daadkrachtige houding toont in zakelijke situaties, je beter uit de verf komt. In één studie komt naar voren dat mensen die sterker overkomen tijdens groepssessies, gezien worden als invloedrijker. Deze indruk bleef ook nog eens twee dagen hangen.

Dezelfde strategie kan je gebruiken tijdens een sollicitatiegesprek. Bedenk vóór het gesprek bij welke activiteiten je hebt opgetreden als leider, breng die in het gesprek naar voren.

12. Praat enthousiast

Om slim over te komen moet je vermijden op monotoon te praten. Volgens Leonard Mlodinow, schrijver van het boek "Subliminal : How your unconscious mind rules your behavior'':

''Als twee mensen precies hetzelfde zeggen maar de een praat iets sneller, luider, met minder pauzes en op verschillende toonhoogtes, wordt deze persoon als energieker, deskundiger en intelligenter beschouwd.''

"Verschillende toonhoogtes en korte pauzes tijdens het praten vergroten je geloofwaardigheid."

Geoffrey James zegt in het blad Inc. dat de snelheid waarmee je zou moeten praten afhankelijk is van het onderwerp. Als je samenvat of achtergrondinformatie geeft moet je sneller praten dan wanneer je met nieuwe informatie komt. Als er belangrijke dingen aan bod komen, is het verstandig om langzamer te praten.

shaking hands

Foto: Kijk je interviewer in de ogen om zo slim over te komen. Bron: Flickr/reynermedia

13. Maak oogcontact tijdens de eerste ontmoeting

Wees niet verlegen als je een hand krijgt van je interviewer, kijk hem of haar gewoon in de ogen. Er is onderzoek gedaan door video's te maken van vreemde mensen die elkaar voor het eerst ontmoeten. Aan de hand van die beelden werd er beoordeeld wie van de twee het intelligentst overkwam. Hier kwam uit dat mensen die continue oogcontact maken als intelligenter worden beschouwd.

14. Wees assertief en vriendelijk tegelijk

Een fascinerend onderzoek heeft proberen te achterhalen waarom mensen die angstig kijken minder kans hebben om een baan te vinden. Mensen die angstig kijken en het warm hebben komen minder zelfstandig over.

"Als je van nature niet zo'n extravert persoon bent, moet je zorgen dat je jezelf wel goed kan verkopen", vertelde Deborah M.Powell aan Forbes. "Wees niet bang om verantwoordelijkheid te nemen voor jou werkzaamheden.''

15. Laat zien dat je veel potentie hebt om door te groeien

In eerste instantie ben je misschien meer geneigd om over je verleden te vertellen, maar onderzoek wijst uit dat het beter is om te vertellen wat je wil gaan doen in de toekomst.

In een onderzoek kregen deelnemers informatie over een twee mogelijke sollicitanten. De een had veel ervaring en scoorde hoog in een test die leiderschapskwaliteiten laat zien, de ander had geen ervaring maar scoorde ook hoog in de test die leiderschapskwaliteiten laat zien. Resultaten lieten zien dat het tonen van leiderschapskwaliteiten, om door te kunnen groeien, veel belangrijker is dan het hebben van ervaring.

Volgens de sociaal-psycholoog Heidi Halvorson geven onze hersenen meer aandacht aan dingen die nog onzeker zijn, hier kunnen je hersenen mee aan de slag. Als de resultaten van dit proces vervolgens positief zijn, heeft dat een positief effect op de sollicitant.

16. Lach niet te veel

Het is niet nodig om continue met een enorme grijns om je gezicht tegenover iemand te zitten. Onderzoek wijst uit dat bij bepaalde banen het niet goed is om continu te lachen tijdens een sollicitatiegesprek.

Onderzoekers vroegen studenten gevraagd om in een rollenspel sollicitaties na te spelen. Hier kwam uit dat kandidaten voor de functie van nieuwsverslaggever, directeur en onderzoeksassistent minder kans hebben op een baan als ze continu lachen.

Sollicitanten die willen werken als vertegenwoordiger of verkoper maken juist weer meer kans op een baan als ze veel lachen.

17. Wees enthousiast

In Psychology Today staat dat sollicitanten die energie en opwinding uitstralen een grotere kans hebben om de baan te krijgen. Deze mensen worden in bijna alle gevallen uitgenodigd voor een tweede gesprek.

18. Onderschat het ''small-talken'' voorafgaand aan de sollicitatie niet

Recent onderzoek wijst uit dat het informele gesprekje voorafgaand de echte sollicitatie ontzettend belangrijk is. De indruk die je tijdens deze korte conversatie achterlaat is van grote invloed op de uiteindelijke keuze van de interviewer.

Het bleek dat mensen die tijdens dit korte gesprekje zonder moeite over iets algemeens konden praten een goede indruk achterlieten.

19. Vraag waarom je bent uitgenodigd voor een gesprek

" Waarom heeft u me uitgenodigd voor dit gesprek", het klinkt wellicht als een rare vraag. Volgens psycholoog Robert Cialdini werkt het echter wel. Het dwingt de interviewer om na te denken over jou sterke punten. De positieve punten komen onvermijdelijk naar boven, dat zorgt ervoor dat er een positieve sfeer ontstaat.