Bedrijven als Virgin Galactic, Blue Origin en SpaceX zijn een hele nieuwe sector aan het ontwikkelen: ruimtetoerisme. En ruimtetoeristen zullen het veel comfortabeler hebben in de ruimte dan gewone astronauten. Binnenkort zullen de superrijken mogelijk selfies delen vanuit hun ruimtehotel met Netflix, WiFi en cocktails.
De ruimtereizen die worden aangeboden variëren in lengte van een paar minuten tot enkele maanden en daarbij wordt gebruik gemaakt van heel verschillende technologieën.
Zo kunnen ruimtereizen er in de nabije toekomst uit gaan zien – als je tenminste rijk genoeg bent.
Dit is een hotelkamer. Het lijkt misschien niets voor te stellen, maar het is duurder dan welk ander hotel dan ook waar je ooit hebt overnacht. Dat komt omdat je uitzicht hebt op de aarde, terwijl je Netflix kunt kijken en je sociale media kunt checken. Hoewel dit nog geen werkelijkheid is, zijn er vanwege de diepe zakken van de superrijken wel plannen in deze richting.
Bron: The New York Times
SpaceX is de drijvende kracht achter het ontwikkelen van deze hele nieuwe sector en probeert ruimtereizen betaalbaarder te maken met herbruikbare raketten.
Bron: Business Insider
Het in 1999 door Jeff Bezos opgerichte Blue Origin wordt gezien als de belangrijkste concurrent van SpaceX.
Bron: Business Insider
De ruimtetours van Blue Origin met de New Shepard duren maar 11 minuten en je komt niet in een baan om de aarde. Maar je komt wel tot zo'n 100 kilometer boven het aardoppervlak en verlaat daarmee de dampkring.
Bron: Business Insider
De capsule komt, vlak voordat het hoogste punt van de reis wordt bereikt, los van de lanceerraket en geeft reizigers zo'n vier minuten de sensatie van gewichtloosheid.
Bron: Business Insider
Ze kunnen dan hun gordels los doen en door de cabine heen zweven. Door de ramen zien ze enorm donkere ruimte en de bolling van de aarde.
Bron: Business Insider
Maar ze zullen zich al snel weer vast moeten maken, omdat de capsule terugvalt naar de aarde. De landing is dankzij parachutes en remraketten relatief zacht.
Bron: Business Insider
Naar schatting van Business Insider gaat een reisje met de New Shepard ruim 200.000 dollar kosten (zo'n 180.000 euro).
Bron: Business Insider
Het Virgin Galactic van Richard Branson is een ander commercieel ruimtevaartbedrijf dat toeristen mee wil nemen de ruimte in. Hun ruimtevoertuig heet SpaceShipTwo.
Het ruimtevoertuig wordt mee omhoog genomen tussen twee vliegtuigen, maakt zich op grote hoogte los terwijl het op hoge snelheid richting de ruimte gaat, en komt dan weer langzaam terug naar een landingsbaan op aarde. Zo'n vlucht gaat een paar uur duren.
Bron: Business Insider
Maar het daadwerkelijke zweven in de ruimte duur maar vier of vijf minuten van de hele trip. De rest van de tijd ben je bezig omhoog te gaan of weer terug te keren naar de aarde. Dus de uiteindelijke ervaring is in feite niet veel anders dan wat Blue Origin aanbiedt, je bent alleen veel langer onderweg.
Bron: Business Insider
Er is veel enthousiasme voor de trips van Virgin Galactic. Volgens Business Insider zijn er al minstens 700 tickets van ongeveer 25.000 dollar per stuk verkocht voor de toekomstige vluchten.
Bron: Business Insider
Maar de meest aansprekende vlucht voor ruimtetoeristen is de reis om de maan die SpaceX heeft gepland voor 2023.
Bron: Business Insider
De vlucht om de maan zal gebruik maken van het Starship-raketsysteem. De reis zal ongeveer een week gaan duren.
Bron: Business Insider
De Japanse miljardair Yusaku Maezawa heeft alle tickets gekocht voor deze reis. Maezawa is kunstverzamelaar en zal naast twee astronauten ook een aantal kunstenaars en artiesten meenemen die zich door de trip buiten de aarde kunnen laten inspireren tot nieuwe kunst.
Bron: Business Insider
Hij noemt het project #dearmoon en heeft nog niet definitief bepaald wie er mee mogen, maar heeft al wel gezegd dat ze uit verschillende disciplines zullen komen.
Bron: Business Insider
Bovenstaande plannen zijn voor de nabije toekomst, maar er zijn ook commerciële ruimtevaartbedrijven die al verder kijken naar alle mogelijkheden, zoals het plan van Axiom voor hotelkamers die er zo uitzien...
Bron: The New York Times