- Stewardessen vertellen Insider over dingen waarvan ze zouden willen dat passagiers ze vaker deden.
- Ze willen graag dat passagiers hun mobiele telefoons niet meer meenemen naar de wc.
- Stewardessen willen ook dat passagiers het gangpad en de pantry vrij houden.
- Verder staan ze erop dat je echt oplet bij de veiligheidsdemonstratie.
Reizen met het vliegtuig kan stressvol zijn, en het is makkelijk om degenen om je heen te vergeten – inclusief het cabinepersoneel.
Maar het is belangrijk om te onthouden dat ze er zijn om je vlucht prettiger te maken en dat iedereen aan boord veilig is.
Om iedereen te helpen om de best mogelijke vlucht te hebben, zijn hier 14 dingen waarvan stewardessen hopen dat passagiers ze op alle vluchten gaan doen.
Neem iets warms mee of trek laagjes aan.
Je beeldt het je niet in: het is écht fris in vliegtuigen. En daar is een reden voor.
Monserrat Andujar-Geacoman, een stewardess bij een Amerikaanse vliegmaatschappij, vertelt Insider dat vliegtuigen koel worden gehouden om noodapparatuur en cockpitinstrumenten koel te houden.
Vanwege de lage temperatuur adviseert zij passagiers om altijd een trui, een hoodie of een dekentje mee te nemen als ze gaan vliegen.
Geef jezelf genoeg meer dan genoeg tijd om over te stappen.
Het is een aantrekkelijk idee om vluchten met een korte overstaptijd te boeken. Daarmee kan je tijd winnen. Maar Lorelei McAree, een stewardess bij een binnenlandse Amerikaanse luchtvaartmaatschappij zegt dat dat misschien niet de beste keuze is.
"Slecht weer, technische vertragingen en een hele hoop andere dingen kunnen van wat anders een rustige vlucht zou zijn geweest, een gekkenhuis maken", zegt ze. "Niemand heeft dit in de hand."
Haar advies? Geef jezelf wat extra tijd zodat je je aansluitende vlucht niet mist.
Lees de voorwaarden van je ticket voordat je een vlucht boekt.
Het is altijd het best om voor je een ticket boekt naar de voorwaarden te kijken, zegt, McAree tegen Insider, vooral als je misschien speciale aandacht nodig hebt of bepaalde aanpassingen.
"Als je met je gezin of familie reist bijvoorbeeld, koop dan alsjeblieft een ticket dat de zitplaatsen garandeert zodat niemand je op kan splitsen", voegt ze daaraan toe.
Stewardessen moeten net als iedereen de veiligheidsregels volgen, dus wees geduldig als ze moeten blijven zitten tijdens turbulentie.
Ja, stewardessen zijn er om je vlucht comfortabel te maken - maar hun belangrijkste focus is op veiligheid. Dat betekent dat zij zelf ook de regels moeten nakomen.
"Als er turbulentie is of iets dat ervoor zorgt dat wij moeten blijven zitten, houd er dan rekening mee dat we onze service moeten onderbreken zodat we onze eigen veiligheid en die van de passagiers en van het vliegtuig niet in gevaar brengen. We helpen onze klanten graag, maar kunnen dat niet doen als het niet veilig is," aldus McAree.
Neem je eigen snacks en drankjes mee, vooral als je bepaalde dingen niet kan eten of drinken.
Een van de beste manieren om er zeker van te zijn dat je een geweldige reis hebt, is om eten en water mee te nemen, zegt McAree.
Vooral water is belangrijk, want op grote hoogte kan je uitgedroogd raken en je glas kan misschien niet zo snel gevuld worden als je zou willen.
McAree zegt ook tegen Insider dat snacks net zo belangrijk zijn, vooral als je dieetbeperkingen hebt. "Als je eten meeneemt dat voor jou geschikt is, zorgt dat ervoor dat er geen problemen ontstaan als er tijdens de vlucht geen snacks zijn die aan jouw dieet voldoen."
Let op bij de veiligheidsdemonstratie.
Je hebt het misschien al meerdere keren eerder gehoord, maar het is belangrijk dat je oplet bij de veiligheidsdemonstratie voor het opstijgen.
"Nogmaals, stewardessen zijn er voor de veiligheid", zegt McAree. Veiligheidsdemonstraties duren niet langer dan vijf minuten, en zijn nuttig voor een noodgeval.
Doe je koptelefoon af als stewardessen je komen bedienen.
McAree vertelt Insider dat je stewardessen respect moet tonen door je koptelefoon af te doen als ze tegen je praten.
Het maakt echt een verschil als je dankjewel zegt.
Lorrie Metrejean, een stewardess bij een Amerikaanse vliegmaatschappij, vertelt Insider dat genegeerd worden door passagiers ontmoedigend kan zijn.
"Ik wou dat passagiers zich realiseerden dat mijn baan net zo belangrijk is als de baan van de piloot", zegt ze.
Stewardessen zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van het hele vliegtuig. "Uiteindelijk zijn wij er voor als er een noodgeval is - of dat nu een medisch probleem is of een veiligheidskwestie of dat er iets mis is met het vliegtuig en we moeten evacueren en iedereen veilig buiten krijgen."
Conclusie? Zorg dat je je stewardess bedankt bij het verlaten van het vliegtuig.
Groet het personeel als je aan boord gaat.
Zorg ervoor dat je het cabinepersoneel teruggroet als je aan boord gaat.
"Ik vind het niet leuk als mensen niet antwoorden als ik ze groet wanneer zij aan boord komen", zegt Metrejean tegen Insider. "Als ik de tijd neem om ze te verwelkomen, dan zouden ze op zijn minst moeten laten merken dat ze me gezien hebben in plaats van me te negeren."
Nee echt, houd het gangpad leeg.
Andujar-Geacoman vertelt Insider dat passagiers het gangpad moeten zien als het kantoor van het cabinepersoneel.
"Ik zou nooit je kantoor in durven gaan, mijn schoenen uittrekken en ze dan in het volle zicht laten staan zodat jij erover zou kunnen struikelen", zegt Andujar-Geacoman.
Doe je best om je spullen, knieën en ellebogen bij je te houden tijdens de hele reis, niet alleen als de drankjes langskomen, dat is wel zo beleefd tegenover de stewardessen.
Volg de handbagageregels op je ticket.
Andujar-Geacoman vertelt Insider dat het naleven van bagageregels niet alleen het boardingsproces soepeler maakt maar ook je medepassagiers helpt.
"Als je dit niet doet, hebben anderen minder kans hun handbagage bij zich te houden", zegt ze. "Beleefdheid en je van dingen bewust zijn, zijn belangrijk als het om jouw persoonlijke bezittingen gaat."
Neem je telefoon niet mee naar de WC.
Houd rekening met de andere passagiers als je de WC gebruikt door zo snel mogelijk te zijn. Een manier om dingen te versnellen is door uw telefoon niet mee te nemen.
"Het is niet alleen vies om je telefoon daar op te nemen, maar er zijn ook maar twee WC's op een 737 voor 170 passagiers, exclusief de WC's voor de eerste klasse", zegt Andujar-Geacoman. "De rij kan lang worden en denk niet dat turbulentie wel meevalt."
Probeer uit de pantry te blijven — dit is niet voor passagiers.
Ja, de pantry kan een mooie, ruime afwisseling van je stoel zijn, maar Andujar-Geacoman zegt dat het niet je full-time ontsnapping uit je rij mag worden.
"Hartelijk en aardig zijn betekent niet dat je plaats in onze pantry moet nemen en doet alsof je thuis bent", zegt ze. "We weten dat je moeite doet om niet terug te gaan naar je stoel (vooral op langere vluchten) … maar wij houden ook van onze ruimte en privacy."
Iets kleins meenemen om te bedanken is altijd goed.
Andujar-Geacoman vertelt Insider dat een kleinigheidje wonderen doet, of het nu een klein zakje chocolaatjes is of een briefje.
"Dit is voor ons het grootste, mooiste compliment", zegt ze.