Supermarktconcern Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, schrapt 130 banen op het hoofdkantoor in Nederland. Dat komt neer op een snijoperatie van ongeveer 10 procent.

Ahold worstelt met prijsbewuste klanten die zorgen voor een verscherpte concurrentiestrijd tussen supermarkten. In Nederland heeft vlaggenschip Albert Heijn daar last van.

Zie ook dit artikel: Albert Heijn heeft het zwaar, klanten kopen minder

Dat er bij deze omzetdruk iets extra’s moet gebeuren aan de kostenkant, is niet verwonderlijk. Donderdag kondigde Ahold aan dat hoofdkantoor in Zaandam niet gespaard blijft.

Het supermarktconcern schrapt 210 posities – inclusief tijdelijke contracten, vacatures die niet worden vervuld en natuurlijk verloop. Concreet betekent dit dat 130 werknemers op het hoofdkantoor hun baan verliezen.

Op het hoofdkantoor werken zo'n 1.500 mensen, aldus Ahold. Met de afslankoperatie volgt Ahold dus een route die vaak wordt gehanteerd in dit soort situaties: een kostenbesparing van 5 tot 10 procent.

Wereldwijd werken er 222 duizend personen voor Ahold, waarvan 94 duizend in Nederland. Ahold exploiteert in Nederland naast Albert Heijn onder meer drogisterijketen Etos, slijter Gall & Gall en internetwinkel Bol.com

Lees ook

Waarom boodschappendienst AH.nl weinig concurrentie heeft en hoe dat gaat veranderen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl