Tesla en Apple hebben veel overeenkomsten. Beide bedrijven gingen ooit bijna failliet, krabbelden op en groeiden uit tot merken met een wereldwijde uitstraling.
Wat Apple doet met telefoons, krijgt Tesla voor elkaar met auto’s. Mensen stonden in de rij om de Model 3 te bestellen, een enigszins betaalbare elektrische auto die is bedoeld voor de middenklasse. Prijskaartje: 35.000 dollar in de VS. De Nederlandse richtprijs is nog onbekend.
De auto gaat volgens het bedrijf in juli in productie. Eind dit jaar wil Tesla de eerste bestellingen afleveren.
Maar het is nog even wachten op de Model 3. Zeker in Nederland, waar het vermoedelijk nog minstens een jaar duurt voordat de eerste exemplaren rondrijden op de openbare weg.
Daarom een kijkje in het verleden, naar de elektrische auto’s die Tesla tot nu toe heeft gemaakt. Verrassende feiten die je waarschijnlijk nog niet wist.
Tesla-oprichter Elon Musk wil dat de auto's van Tesla het woord sexy definiëren - letterlijk. Dat begint al bij de naamgeving van de modellen.
Tesla heeft de bekende Model S en de Model X, een SUV met vleugeldeuren. Daar komt straks dus de Model 3 bij. Ook zijn er plannen voor een mini-busje, de Model Y.
De lijst van Tesla-modellen bestaat dus uit Model S, 3, X en Y. SEXY dus, maar dan met een 3 in plaats van een 'e'. Waarom? Omdat Ford de merknaam Model E al in handen heeft en dreigde met een rechtszaak als Tesla dezelfde naam zou gebruiken.
"Ford probeert 'seks' de nek om te draaien", grapte Musk tijdens een aandeelhoudersvergadering.
De Model 3 is er nog niet eens, toch heeft Musk al nieuwe plannen: naast de Model Y wil Tesla in de toekomst ook een elektrische bus en vrachtwagen bouwen.
Vorig jaar onthulde Musk zijn supergeheime plan voor Tesla. Het bedrijf werkt aan een elektrische vrachtwagen en een elektrische bus.
Met de vrachtwagen denkt Musk de transportkosten fors te kunnen verlagen, zonder verder over het voertuig uit te wijden.
De bus die Musk in gedachten heeft, moet op termijn anders werken dan de bussen die we nu uit het openbaar vervoer kennen. Het moet een zelfrijdend voertuig worden dat passagiers niet van bushalte naar bushalte brengt, maar mensen op elke plaats afhaalt, en bij hun eindbestemming afzet.
Musk denkt daarnaast dat hij een handje kan helpen in het voorkomen van files. De bus moet namelijk net zo snel kunnen optrekken en remmen als auto’s. Op die manier kunnen bussen in de normale verkeersstroom meerijden.
Musk is een groot fan van 'easter eggs', verborgen grappen die programmeurs in de software stoppen. Zo bevat de autopilot-functie een geheime Mario Kart-modus.
Start de autopilot-functie vier keer snel achter elkaar op en de weg op het scherm verandert in een regenboog. Dat is een verwijzing naar Rainbow Road, een van de moeilijkste banen uit de legendarische game Mario Kart. Ook klinkt er op dat moment een koebel door de speakers.
De Tesla-baas is tevens verzot op James Bond. Ook dat is verwerkt in een software-grap.
Als je op de boordcomputer het T-logo ingedrukt houdt en inlogt met '007', dan verandert de auto op het scherm in de Lotus Esprit Sub. Dat is de onderwaterauto uit de Bond-film The spy who loved me, die in 1977 is uitgebracht. In het menu kun je bij 'vering' kiezen voor de diepte in zeemijlen.
De Lotus Esprit Sub uit de film was jaren spoorloos en werd in 1989 per toeval ontdekt. De onderwaterauto stond in een opslagruimte waarvan de huur lange tijd niet was betaald. Een onbekende man telde bij een blinde veiling 100 dollar neer voor de inhoud en kwam zo in het bezit van de Bond-auto.
In 2013 werd de iconische bolide geveild in Londen voor een bedrag van bijna 1 miljoen euro. De koper: Elon Musk.
De recentste 'easter egg' is een eerbetoon aan de ruimtevaartplannen van Musks bedrijf SpaceX. Houd het T-logo ingedrukt, voer 'Mars' in en je scherm verandert in de rode planeet.
De afbeelding van de auto verandert in het Interplanetary Transport System, het ruimtevaarttuig waarmee Musk in 2022 naar Mars wil. Overigens plaatsen experts grote vraagtekens bij de haalbaarheid van Musks plannen.
De Tesla Model S is een van de veiligste auto's ooit.
Bij botsproeven van de National Highway Traffic Safety Administration in 2013 kreeg de Model S vijf sterren in elke categorie. Ook bij de vergelijkbare EuroNCAP-crashtests kreeg de Model S vijf sterren.
In 2013 schrijft de Model S geschiedenis door als eerste volledig elektrische auto ooit de prestigieuze Motor Trend Car of the Year-award te winnen.
Het tijdschrift Motor Trend kiest sinds 1949 een auto van het jaar. In 2004 ging de Toyota Prius met de prijs aan de haal en in 2011 was de titel voor de Chevrolet Volt. Beide auto's zijn hybrides en combineren elektromotoren met benzine- en dieselmotoren. De Tesla Model S is volledig elektrisch. Volgens de jury rijdt de Model S "als een sportwagen, snel en wendbaar en heel direct".
De Tesla Model S is de snelst optrekkende productieauto ter wereld. Sneller zelfs dan de Porsche 911.
Tijdens een recente test van tijdschrift Motor Trend bleek maar weer eens dat de Model S razendsnel accelereert. Vanuit stilstand bereikte de Model S P100D een snelheid van 60 mijl per uur (bijna 97 kilometer per uur) in een recordtijd van 2,275507139 seconden. Dat is 0,2 second sneller dan de Porsche 911.
Maar Tesla innoveert ook op andere gebieden. Zo is de Model S sinds eind 2016 verkrijgbaar met een dak dat helemaal van glas is.
Prijskaartje van het ultieme dak voor zonaanbidders is 1.500 dollar. Niet zoveel als je bedenkt dat een Model S begint bij 83.585 euro.
Volgens Musk is het chassis versterkt, zodat de auto nog steeds veilig is als-ie op z'n dak belandt. In de toekomst krijgen Tesla-auto's mogelijk zonnepanelen op het dak, aldus Musk.
De Model X beschikt over een speciaal luchtfilter dat volgens de fabrikant de lucht zo schoon maakt als in een operatiekamer.
Luchtvervuiling is een risico voor de volksgezondheid. Tesla heeft daarom de Bioweapon Defense Mode ontwikkeld, een luchtfiltersysteem dat bestand zou zijn tegen biologische wapens.
"Geïnspireerd door de luchtfiltratiesystemen die worden gebruikt in ziekenhuizen, cleanrooms en de ruimtevaart, hebben we een HEPA-filtratiesysteem ontwikkeld dat in staat is om de buitenlucht te ontdoen van pollen, bacteriën en andere vervuiling voordat ze de cabine binnenkomen", schrijft Tesla op de eigen website.
Volgens Tesla werkt het 'Biohazard'-luchtfilter tot honderd keer beter dan de standaard luchtfilters in andere auto's. Critici stellen dat het onnodig is. Zelfs in een zwaar vervuilde stad als Beijing biedt een standaard luchtfilter voldoende bescherming.
Als je de Model X helemaal volstouwt, is-ie zo zwaar dat je er officieel niet mee over de Brooklyn Bridge mag rijden.
Voor de in 1883 gebouwde hangbrug in New York geldt een gewichtslimiet. Voertuigen zwaarder dan 3000 kilo mogen niet over de brug rijden.
De Model X weegt 2514 kilo als-ie uit de fabriek komt rollen, en zit dus onder de limiet. Maar dat is zonder passagiers en vracht. Het maximaal toelaatbaar gewicht van de auto, de zogenoemde gross vehicle weight rating, bedraagt 3070 kilo. Stouw je de Model X dus helemaal vol, dan zijn sommige bruggen en viaducten taboe.
Tesla-auto's zijn minder vaak betrokken bij ongelukken sinds de komst van de autopilot-functie in 2015.
Het aantal botsingen van Tesla-auto's is door Autopilot met 40 procent gedaald, bleek begin dit jaar uit een rapport van de Amerikaanse overheid.
De wagens van Tesla zitten tjokvol sensoren die de weg in de gaten houden. Met de autopilot-functie kunnen de auto's zelfs min of meer zelfstandig rijden, al zegt Tesla dat bestuurders de handen aan het stuur moeten houden.
Sommigen doen dat niet, en dat kan slecht aflopen. Zo kwam in mei 2016 een Amerikaan om het leven, nadat de autopilot-software een overstekende vrachtwagen niet herkende.
Maar de automatische piloot kan rijden ook veiliger maken, zoals Tesla-rijder Frank van Hoesen eind vorig jaar aan den lijve ondervond. Vlak voor hem op de A2 botsten twee auto's op elkaar. Voordat het ongeluk daadwerkelijk gebeurt, heeft zijn Tesla al door dat het misgaat en remt automatisch af.
Dit is waarschijnlijk mogelijk doordat Tesla's Autopilot radarbeelden analyseert, waardoor ook de auto vóór de voorligger kan worden waargenomen.
Tegenover Omroep Brabant deed Van Hoesen zijn verhaal: