Sorry, Amsterdam: Rotterdam is dé stad voor moderne architectuur in Nederland. En misschien kunnen we daar wel ‘stad van de toekomst’ aan toevoegen.
Dat was het al in de periode vlak voor de oorlog, denk aan de Van Nelle fabriek of Huis Sonneveld, en vlak daarna: het Groot Handelsgebouw, de Lijnbaan.
Vanaf de jaren ’80 konden we daar ook nog de Kubuswoningen en de Kunsthal aan toevoegen. Er werd een bezem gehaald door de haven en de Kop van Zuid werd bij de stad getrokken.
En daar blijft het niet bij. Grote en kleine architectenbureaus blijven experimenteren in de stad. Van de bombastische Markthal tot het glimmende Depot.
Business Insider maakte een selectie van de meest interessante aanvullingen van de afgelopen (en aankomende) jaren.
1. The Sax aan de Wilhelminapier
Hij staat er nog niet, maar de planning voor 'The Sax' aan de Wilhelminapier zijn deze week definitief goedgekeurd. Architectenbureau MVRDV won de wedstrijd met het ontwerp voor een toren met meerdere bestemmingen.
De vorm bestaat uit twee losse torens (philadelphia & havana) die op zeventig meter worden verbonden met een brug waar een hotel in komt dat publiek toegankelijk wordt. Het gebouw heeft een totaal oppervlak van 82.000 vierkante meter voor 450 appartementen, een hotel, welness centre, parkeergarage, congrescentrum en diverse commerciële doeleinden.
2. Feyenoord City in Rotterdam Zuid
Het ging er al jaren over, en verschillende plannen passeerden de revue. Afgelopen mei ging de kogel door de kerk: het masterplan van OMA (ooit opgericht door Rem Koolhaas) gaat gerealiseerd worden. Feyenoord City bestaat naast een nieuw station ook uit een grote gebiedsontwikkeling voor Rotterdam Zuid en De Kuip krijgt een tweede leven.
Bekijk hier meer beelden.
3. Timmerhuis
Nog eentje van OMA: een gebouw, midden in het centrum met diverse functies. Het gebouw bevat een museum, stadskantoor, appartementen, winkels en restaurants.
Het gebouw is opgebouwd uit vierkante blokken van ongeveer zeven bij zeven meter en heeft twee ongewone pieken. De kleine 'pixels' zorgen voor een indrukwekkende, complexe vorm als je er vanaf de Coolsingel naar kijkt. Toch is het gebouw ook subtiel en gaat bijna naadloos over in het oude Stadstimmerhuis (uit 1953).
4. Luchtsingel brug
De knalgele brug van 400 meter is uniek, hij werd namelijk gefinancierd via crowdfunding. Inmiddels staan er 8000 namen van geldschieters in de houten planken van de brug gegraveerd (en kun je jouw naam ook nog altijd laten toevoegen).
De Luchtsingel brug van studio ZUS werd geïnspireerd op de High-Line in New York. Hij loopt dwars door een gebouw, over wegen en sporen en verbindt zo drie verschillende delen van de stad: Dakakker, station Hofplein en park Pompenburg.
5. McDonald's op de Coolsingel
De McDonald's op de Coolsingel werd ooit door de inwoners van de stad uitgeroepen tot 'het lelijkste gebouw van Rotterdam'. Totdat Mei Architects ermee aan de slag ging. Nu staat er op dezelfde plek een restaurant met een glazen gevel van 6,2 meter hoge glaspanelen.
Het paviljoen van Mei is zo ontworpen dat het achtergelegen monumentale postkantoor weer zichtbaar is geworden.
6. Markthal
Inmiddels staat hij er alweer een paar jaar (sinds 2014): MVRDV's Markthal Rotterdam. De eerste overdekte versmarkt van Nederland met 96 stalletjes en 20 zaken, geinspireerde op de foodmarkten van Stockholm, Barcelona en Valencia.
In de boog van veertig meter hoogte vind je ook 228 appartementen. Het kleurrijke kunstwerk aan de binnenkant van de boog werd gemaakt door Arno Coenen en Iris Roskam.
7. Rotterdam Centraal Station
Hetzelfde jaar werd ook het nieuwe station van de stad geopend. Benthem Crouwel Architects, MVSA Architects en West 8 kregen de uitdaging om het station uit 1957 opnieuw te ontwerpen.
Een van de uitdagingen waar het team voor stond waren de entrees in het noorden en het zuiden van het station. Zo moest deze in het noorden passen bij de 19de eeuwse woningen van de Provenierswijk en in het zuiden bij de moderne, internationale identiteit van het stadscentrum. Uiteindelijk werd er bij laatstgenoemde voor een roestvrijstalen dak gekozen dat aan de binnenkant bekleed is met hout: nu al een icoon.
8. De Rotterdam
Het is alweer vier jaar geleden dat OMA iedereen overrompelde met de oplevering van deze 'verticale stad'. Het gebouw bestaat uit drie torens van 150 meter met 44 verdiepingen. Je vind er kantoren, appartementen, het Nhow-hotel, vergaderruimtes, restaurants en cafés.
9. De zalmhaventoren
De Euromast kan inpakken als hoogste gebouw van Rotterdam. Afgelopen september werden de plannen voor de Zalmhaven goedgekeurd. In het Scheepvaartkwartier, aan de voet van de Erasmusbrug, moet een wolkenkrabber van 215 meter verrijzen. De Zalmhaven gaat geflankeerd worden door twee lagere torens. In totaal moet het ontwerp van Dam & Partners Architecten en KAAN Architecten zorgen voor 475 appartementen, een parkeergarage, kantoren, commerciële ruimten, een daktuin en een panoramaterras.
In september start de bouw van de toren, in 2020 moet de Zalmhaven opgeleverd worden.
10. Depot
Ook naast het museum Boijmans van Beuningen wordt gebouwd om twee problemen op te lossen: ruimtegebrek en de slechte staat van de huidige depots.
Ook dit ontwerp is van MVDRV: een cilinder, bekleed met spiegelend glas en een groen kapsel. Hier zal vanaf 2019 het hele kunstbezit van het museum te zien zijn en kunnen bezoekers met een gids door de depots en restauratieateliers lopen. Er zullen 70.000 kunstvoorwerpen te zien zijn en het dakterras op veertig meter hoogte is gratis toegankelijk.
Afgelopen maart ging de eerste paal officieel in de grond en werd de naam van het gebouw onthuld: Depot. Rotterdam zou Rotterdam niet zijn, als niet nu al de eerste alternatieven uit de volksmond voorbij komen. Gaat het bouwwerk inderdaad de boeken in als 'de bloempot'?
11. Dutch Windwheel
Een idee dat nog op de ontwerptafel ligt is Dutch Windwheel. Een megalomaan idee voor de bouw van flat in de vorm van een ring. Die ook nog eens windenergie moet oogsten. Trouw vroeg zich al af: een peperdure kansloze droom, of een nieuw icoon in de Maasstad?
174 meter hoog moet-ie worden, volledig duurzaam en gemaakt van afbreekbare materialen. Een hotel, woontoren en reuzenrad in-één. Er moet ruimte zijn voor planten en dermate kunnen veranderen, zodat het gebouw nooit ouderwets wordt. Het gat in de toren heeft een diameter van 108 meter en moet via draden windenergie opwekken.
Een flinke lijst aan bedrijven en onderzoeksbureaus hebben wel oren naar het plan, waaronder BAM, ECN, Eneco TNO, Siemens en Deltares. Maar of het genoeg is, de tijd moet het uitwijzen.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan met onze lijst. De Cooltoren, twee nieuwe woontorens aan de Boompjes en de gerenoveerde Universiteitsbibliotheek zijn slechts een paar voorbeelden van de talloze projecten die onlangs in Rotterdam zijn bewerkstelligd.