De eerste indruk is goud waard. Het is een cliché, dat ook geldt voor bedrijven.
Die eerste indruk begint al bij het logo van een firma. Een goed beeldmerk is eenvoudig en karakteristiek. Denk aan de ‘swoosh’ van Nike, één van de meest herkenbare logo’s ter wereld. En wie denkt er bij de gouden bogen in de vorm van de letter M niet aan McDonald’s?
Ontwerpers halen vaak grapjes uit met logo’s om het bedrijf een extra ‘lading’ mee te geven. Ook ‘verstoppen’ designers vaak tekens en letters in de ‘negatieve ruimte’, de ruimte tussen de afzonderlijke elementen van het logo.
Hieronder een lijst van logo’s met verborgen boodschappen. Misschien ontdek je onverwachte dingen in logo’s die je al vaak voorbij hebt zien komen.
Webwinkel Amazon heeft alles van a tot en met z in zijn assortiment. Dat is de letterlijke boodschap die het pijltje in het logo moet overbrengen. Daarnaast vormt het boogje met de a en de z een glimlachend gezicht.
Foto: Business Insider
De chocolade van het het Zwitserse merk Toblerone zit verpakt in de kenmerkende prisma-vormige verpakking. Op het grondvlak staat het logo afgebeeld: een berg. Dat is de Matterhorn, één van de bekendste bergen ter wereld. Maar er is nog iets opmerkelijkers te zien. In de berg staat een dansende beer. Waarom? Toblerone is bedacht in Bern, en het symbool van die Zwitserse stad is een beer.
Foto: Business Insider
Wat het Duitse bedrijf Continental verkoopt, moet bij de eerste twee letters duidelijk zijn, al vergt het enige verbeeldingskracht. De C en de O vormen een autoband in 3D. Continental is op Michelin na de grootste bandenproducent van Europa.
Foto: Business Insider
De Tour de France, die dit jaar begon op het eiland Corsica, doorkruist deze zomer weer Frankrijk. Het logo heb je vast al eens voorbij zien komen. Maar is het je ooit opgevallen dat er een fietser in verborgen zit?
Foto: Business Insider
De Amerikaanse zender NBC heeft een pauw als beeldmerk. In het midden van de waaier zie je net de snavel van het het beest uitsteken. Sinds 1956 voert NBC de siervogel als logo. De toenmalige eigenaar was namelijk maker van kleurentelevisies en de bonte vogel moest de verkoop stimuleren.
Foto: Business Insider
Vaio was ooit de merknaam die Sony gebruikte voor zijn pc’s, maar de de Japanse elektronicagigant verkocht die tak in 2014 aan een investeringsfirma. In het logo zit een grappige tegenstelling verwerkt. De V en de A vormen een golf, die een analoog signaal symboliseren. De I en de O staan voor de ééntjes en nulletjes van de binaire, digitale wereld.
Foto: Business Insider
Het logo van koeriersbedrijf FedEx is opnieuw een voorbeeld van het creatieve gebruik van negatieve ruimte. Het vlak tussen de E en de X vormt een pijl naar rechts, waarmee ongetwijfeld wordt bedoeld dat FedEx voorwaarts gaat en snel je pakketje bezorgt. Nog een grapje: in de eerste E zit het symbool van een lepel verborgen.
Foto: Business Insider
De slogan van de Zuid-Koreaanse elektronicamaker is Life’s Good. Maar daar staan de L en de G niet voor, die verwerkt zijn in het logo. Het concern ontstond uit de fusie van de Koreaanse firma’s Lucky en GoldStar. Het logo is daarnaast een gezicht dat glimlacht. En misschien geeft de smileys zelfs een knipoog.
Foto: Business Insider
Sun Microsystems is niet meer. Het computerbedrijf werd in 2010 overgenomen door het softwareconcern Oracle. Het logo van Sun is een optisch hoogstandje. Hoe je ook naar de afbeelding kijkt, het logo ziet er vanuit elke hoek hetzelfde uit. En hoewel de bedrijfsnaam begint met een S, zit die letter strikt genomen zelf niet in het logo (al wekken de U en N samen wel sterk de illusie van een S).
Foto: Business Insider
De Nederlandse multinational Unilever maakt van alles: van de soepen van Unox en de zeep van Dove tot de wereldgerechten van Knorr. Dat komt tot uiting in het logo van het bedrijf. De U is opgebouwd uit de verschillende producten en onderdelen van Unilever.
Foto: Business Insider
Pas in 1989 ontstond het huidige Toyota-logo met de drie ovalen. Volgens het Japanse bedrijf staan de binnenste twee ellipsen voor de band tussen het merk en de klant. De buitenste ovaal verbeeldt dat het concern wereldwijd actief is. In het beeldmerk is de letter T duidelijk zichtbaar. Maar volgens sommigen zitten alle letters van het merk verborgen in het logo.
Foto: Business Insider