De afgelopen twaalf maanden heb ik veelvuldig gevlogen: sinds maart 2018 stapte ik 30 keer op het vliegtuig in 20 landen.

En dat betekent dat ik veel tijd doorbracht in de rij voor de douane, in lounges en in krappe vliegtuigstoelen. Ik zag films die ik anders nooit zou zien en ademde heel veel gerecyclede droge lucht in.

Toch voelde ik bij elke vlucht opnieuw de opwinding van het opstijgen. En ja, het klinkt kinderachtig, ik vind het leuk om te proeven in hoeverre een vliegtuigmaaltijd beneden of boven het gemiddelde zit.

Dit zijn de tips en adviezen die ik verzamelde in de periode dat ik intensief gebruik maakte van het vliegtuig:


1. Boeken bij prijsvechter? Zorg dat je op de hoogte bent van alle extra uitgaven en kosten

Foto: Miglena Pencheva/shutterstock

Afgelopen augustus boekte ik een goedkope vlucht van Sofia naar Lissabon bij het Hongaarse WizzAir. Ik dacht, ik ben spekkoper met de ongeveer 80 euro die ik moest betalen.

Nadat ik geboekt had, stapelden de extra kosten zich op - voor de bagage, administratie, check-in bij de luchthaven en de maaltijd in het vliegtuig. Uiteindelijk was ik aan extra's meer kwijt dan wat het ticket kostte.

Al met al kostten de extra's me een slordige 113 euro. Goedkoop is duurkoop!


2. Als je twijfelt, boek dan altijd bij een klassieke luchtvaartmaatschappij

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Als ik een vlucht zoek, check ik meestal de consumentenwebsite voor de luchtvaart Skytrax. Die heeft een lijst met beste luchtvaartmaatschappijen. Vervolgens vergelijk ik die lijst met de beste deals.

De lijst van beste vliegmaatschappijen wordt tegenwoordig aangevoerd klassieke nationale luchtvaartmaatschappijen. Dat zijn luchtvaartmaatschappijen die deels of geheel in overheidshanden zijn, of dat lange tijd waren. Denk hierbij aan KLM, Qatar Airways, Singapore Airlines, Emirates Airlines en Cathay Pacific.

De belangrijkste reden dat ik graag met zulke maatschappijen vlieg, is dat zij gemotiveerd lijken om het verschil te maken. Ze gaan niet alleen voor de winst, maar ook voor de klantervaring. Maatschappijen zoals Singapore Airlines en Emirates boekten de afgelopen jaren succes met de positieve aandacht die ze kregen vanwege de uitstekende klantbeleving.

Zelfs met de kleinere nationale maatschappijen als EgyptAir en Air Astana heb ik goede ervaringen.


3. Emirates is met afstand de beste maatschappij waarmee ik ooit vloog

Foto: Airbus

Na een jaar vliegen ben ik er uit: Emirates is mijn favoriet. Ruimte, een excellente service, vermaak en goed voedsel.

Emirates is dan wel iets duurder dan andere opties, maar het comfort is het dubbel en dwars waard.

Ik maak één voorbehoud: ik moet nog met Qatar Airways, Singapore Airlines en All Nippon Airways vliegen. Deze drie maatschappijen zijn volgens Skytrax World Airline Awards nóg beter dan Emirates.


4. Neem altijd vaseline mee voor rond je neusgaten - zo voorkom je hoofdpijn en droge slijmvliezen als gevolg van de droge lucht op lange vluchten

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Vliegtuigen zijn eigenlijk vliegende woestijnen - de luchtvochtigheid in menig toestel is lager dan in de Sahara. Ik ben daar nogal gevoelig voor, met droge slijmvliezen en migraine tot gevolg.


5. Mijn voorkeur voor een maatschappij wordt sterk gekleurd door hoe nieuw het toestel waar ik mee vlieg

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Het afgelopen jaar schreef ik over elke vlucht een review. Ik had nooit gedacht dat ik iemand zou worden die precies weet wat 'seat pitch' betekent, maar ik kan je nu vertellen dat dat de afstand is "tussen een willekeurig punt op de stoel en eenzelfde punt op de stoel ervoor."

Ik at meer lauwe pasta en kippenpastei in aluminiumfolie dan me lief is en ik zag tientallen slechte films op middelmatige schermpjes.

Hoe nieuw een toestel is bepaalt sterk mijn voorkeur voor een bepaalde luchtvaartmaatschappij. Mijn ergste vluchten waren met Boeing 737's uit de jaren 90, de beste ervaringen had ik met de nieuwere toestellen van de Boeing 787 of de Airbus A380.

Voordat ik tegenwoordig een vlucht boek, raadpleeg ik Flight Aware om erachter te komen met welk type toestel een maatschappij op een bepaalde route vliegt. Het is nooit leuk om tijdens je vlucht erachter te komen dat de tv-schermen heel klein zijn en zich ergens tien rijen hoog verderop bevinden.


6. Het grootste verschil tussen economy class en de business class is de mogelijkheid om comfortabel te slapen

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Niemand kan je goed vertellen of een upgrade van economy naar business "de moeite waard" is. Het hangt af van je financiële situatie.

Als je zakelijk reist, is natuurlijk van belang of je werkgever de upgrade betaalt. Zoals Business Insider deed toen ik in februari met Emirates van Dubai naar New York vloog. Toen mocht ik business class vliegen in de Airbus A380, de grootste en duurste commerciële airliner in de geschiedenis.

Hoewel de lounge, het driegangendiner en de cocktailbar onvergetelijk waren, zijn er maar weinig maatschappijen die een dergelijke extravagante service aanbieden.

Maar of het nou Emirates of een andere maatschappij is: de duizenden euro's of dollars extra voor de upgrade betaal je toch voornamelijk om gerieflijk te kunnen slapen. Maatschappijen als Qatar Airways en Emirates bieden je dan een uitklapbare stoel die in een bed verandert, weer anderen bieden je gewoon meer beenruimte.

Lees ook: Ik vloog 14 uur in de businessclass van de Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld – en het was nog chiquer dan ik dacht


7. Je wilt de jetlag voor zijn? Pas in de dagen voor vertrek langzaam je slaaproutine aan.

Foto: Shannon Stapleton/Reuters

Ik neem veel internationale langeafstandsvluchten en wissel aan de lopende band van tijdzone. Terwijl ik de volgende dag weer gewoon moet werken.  Toch heb ik zelden last van jetlags, niet in de laatste plaats dankzij een goede voorbereiding.

Enkele dagen voor mijn vlucht begin ik mijn slaapschema aan te passen aan de tijdzone waar ik heenga. Ik dwing mezelf vroeger of juist later te gaan slapen, een strategie die ook door wetenschappers wordt onderschreven. 

Tijdens de vlucht drink ik werkelijk hectoliters water en doe ik net of ik al in mijn nieuwe tijdzone ben. Ik ga pas slapen als het daar redelijkerwijs bedtijd is.


8. Als je vaak internationaal vliegt, zorg dan dat je een Priority Pass hebt.

Foto: Strata Lounge

Lounges en VIP-ruimtes op luchthavens verschillen natuurlijk per land. Toch beschikken de meeste over dezelfde zaken zoals comfortabele stoelen om in te werken, snelle WiFi, televisies, een buffet met vers voedsel, eindeloos veel koffie en alcohol en, belangrijker nog, ver weg van de chaos van een luchthaventerminal.

De eenvoudigste manier om toegang tot dat paradijs te krijgen is via een Priority Pass. Priority Pass is een netwerk van zo'n 1.200 luchthavenlounges met een alleen-toegang-voor-leden-beleid.

Toegang tot een lounge maakt reizen leuker.


9. Met een technologiekit heb je minder stress

Foto: Harrison Jacobs/Business Insider

Nadat ik een half jaar op weg was, ontdekte ik dat een zogeheten Dopp-kit - een elektronische reiskit -  het reizen nóg eenvoudiger maakt. Het is een soort toilettas, maar dan voor al je elektronica: je adapters, opzetstekkers, kabels, opladers, en wat dies meer zij.


10. Neem altijd slippers mee (die je gratis in hotels krijgt zijn perfect).

Foto: REUTERS/Ahmed Jadallah

De vloer van een vliegtuig is natuurlijk vies en bevat miljoenen bacteriën en ziektekiemen. Het dragen van schoenen tijdens een vlucht is echter niet comfortabel. Lang worstelde ik met dit onplezierige dilemma, tot ik mijn partner een paar wegwerp-hotelslippers in haar tas zag steken.

De slippers zijn licht, dun, comfortabel en gemakkelijk aan te trekken als je in een vliegtuig zit. Nooit meer op sokken naar het toilet, of eerst heel moeilijk je schoenen aantrekken.


11. Niet tevreden met je stoel? Vraag om een betere bij de check-in of de gate.

Foto: Yelp/Michael F

Je kunt veel voor elkaar krijgen, zolang je er maar om vraagt: een nieuwe stoel, een upgrade van je hotelkamer, uitgaanstips.

Wanneer ik niet tevreden ben over de mij toegewezen stoel - als ik vergeten ben vroeg in te checken of een eenvoudige ticket heb gekocht waarmee je automatisch een stoel krijgt toegewezen - dan praat ik met een luchthavenemployee bij de check-in of bij de gate.

Vaker wel dan niet krijg ik een andere stoel. Zolang je het maar netjes vraagt.


Lees meer over reizen: